"Si avui Mandela estigués a la presó, ningú no ho entendria; Öcalan és el Mandela del poble kurd" - Diari de Barcelona
#FreeOcalan
"Si avui Mandela estigués a la presó, ningú no ho entendria; Öcalan és el Mandela del poble kurd"
Campanya al Senat per Abdullah Öcalan, líder del moviment kurd que porta a la presó 23 anys

"Si avui Mandela estigués a la presó, ningú no ho entendria; Öcalan és el Mandela del poble kurd", diu Vicenç Vidal Matas, senador de Més Per Mallorca. També és el promotor de la campanya que ha aplegat sota el lema #FreeOcalan representants al Senat de EH Bildu, Adelante Andalucía, Compromís, Junts per Catalunya, Esquerra Republicana, Geroa Bai, MÉS per Mallorca. Vidal explica al Diari de Barcelona que l'acte, de caràcter simbòlic, "respon a la crida internacional que hi ha ara mateix davant la preocupació per la situació d'Abdullah Öcalan".
Avui amb altres senadors sobiranistes i progressistes hem mostrat la nostra preocupació per l'estat de salut del líder del moviment democràtic i d'alliberament kurd Abdullah Öcalan, pres a Turquia des d 1999. Autodeterminació,pau,feminisme.@Free__Ocalan #freeocalan #FreeThemAll pic.twitter.com/7IhfxaNOJL
— Vicenç Vidal Matas (@vidalmatas14) April 14, 2021
El senador de MÉS per Mallorca afirma que Abdullah Öcalan “és el líder del moviment democràtic dels kurds de Turquia i que fa 23 anys que està empresonat. Hem de pensar que és una persona gran, ara té 73 anys, que ha estat diverses vegades en aïllament a la presó, i des de fa molts mesos la família i els advocats no en saben res. No tenen cap contacte amb ell, no saben si està viu o està mort, ni en quin estat es troba”.
Support from Spain: \u201CToday, different political forces have gathered at the Senate to give our support to the Kurdish people and show our concern for the situation of Abdullah Öcalan.\u201D https://t.co/3cpm7askEB
— FreeOcalan (@Free__Ocalan) April 14, 2021
“Hi ha una màxima preocupació a nivell internacional i cal posar-ho en l’agenda política”, diu Vicenç Vidal. Explica que és el pare del procés de pau al Kurdistan i de l'aliança dels nacionalistes kurds amb les esquerres turques, que va impulsar al partit HDP (inicials en turc de “Partit Democràtic del Poble”), actualment la tercera força al Parlament de Turquia, amb milers de regidors i batlles.
Öcalan és també, en paraules del senador de MÉS per Mallorca, “un referent per defensar del confederalisme democràtic, un pensament que és afí al feminisme i a l'ecologisme, dos elements molt novedosos al Pròxim Orient”.
Las fuerzas soberanistas del Senado nos solidarizamos con el pueblo kurdo y mostramos nuestra más profunda preocupación sobre la falta de noticias acerca del estado de salud de Abdullah Öcalan.#FreeOcalan#FreeThemAll@Free__Ocalan pic.twitter.com/6wDlLTFDF4
— Gorka Elejabarrieta Diaz (@g_elejabarrieta) April 14, 2021
L'acció que han portat a terme els senadors ha consistit en publicar a Twitter missatges de suport al líder kurd. Hem parlat amb un altre dels representants que s'ha sumat a la iniciativa, Carles Mulet, senador del partit valencià Compromís, qui ha explicat que els senadors "contínuament fem preguntes escrites al Govern, que tarda uns 30 dies en contestar. I quan preguntem sobre coses d’aquesta mena, de normal no adquireixen cap tipus de compromís".
Tot i això, Mulet ha afirmat que "d'aquesta manera queda reflectit en els diaris de sessions, en les publicacions oficials, i també fa que el tema estigui viu. Sabem que és complicat, que Espanya és un país que no està liderant cap causa d’aquesta mena, però sí que intentem fer-nos ressò de quasevol tipus de conflicte internacional. Tampoc no esperem cap resposta o que es comprometin a res. Senzillament continuar parlant del tema”.
Vicenç Vidal, per la seva part, és més taxatiu: "Exigim la seva posada en llibertat i que Turquia cessi la seva política repressiva contra els kurds i la seva ingerència a Síria".

