Manifestants de la Nissan a Passeig de Gràcia.
Per ACN
Publicat el 05 d’agost 2020

La direcció de Nissan i els sindicats han arribat aquest dimecres a la tarda a un preacord sobre l'ERO a 2.525 treballadors i el tancament de les plantes a Catalunya després de 25 hores consecutives de reunió telemàtica i quasi una setmana després de la finalització del període oficial de consultes. Comissions Obreres portarà el preacord a consideració de l'assemblea de treballadores i treballadors, a la fàbrica de Montcada, durant el dia d'avui, 6 d'agost. L'acord es divideix en tres seccions: garantia d'ocupació, reindustrialització i indemnitzacions. 

Garantia d'ocupació i reindustrialització

Un dels punts on més s'havien encallat els directius de l'automobilística i els representants dels treballadors en aquest procés negociador és com gestionar l'excedent de treballadors fins a finals del 2021, data en què finalment l'empresa es va oferir a tancar les plantes de la Zona Franca, Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca.

Els sindicats han exigit mantenir tots els llocs de treball mentre continués l'activitat industrial en aquestes plantes i evitar acomiadaments traumàtics, a més d'un pla de reindustrialització. Des de la direcció se'ls ha concedit aquestues dues demandes, comprometent-se, de manera conjunta, amb les administracions centrals i autonòmiques a afavorir la incorporació de projectes industrails de les plantes de Montcada, Zona Franca i Sant Andreu de la Barca, per a garantir l'ocupació durant els tres primers anys. En cas que no es complís, els treballadors cobraran les quantitats pendents a rebre, amb un mínim de 25.000 euros. 

Indemnitzacions

Pel que fa a les indemnitzacions dels treballadors, s'ha volgut afavorir als més grans especialment. Per als majors de 54 se'ls ha garantit el 90% del salari net fins als 62 anys. Per als qui tenen 53, 52 i 51, en canvi, se'ls pagarà un 85%, 80% i 75%, respectivament, fins als 61. Per últim, als més joves els hi correspondrà una indemnització de 60 dies per any, sense límit d'anualitats. 

Tot i que l’empresa nipona havia posat com a termini la mitjanit perquè els sindicats diguessin si acceptaven o no la seva última oferta, finalment la negociació s’ha allargat durant tota la matinada. Nissan ha posat sobre la taula indemnitzacions “molt per sobre” del que marca la llei i ha programat el tancament de les fàbriques per al desembre del 2021, sempre que la producció es reprengui a finals d’agost.

El principal punt de desacord entre empresa i sindicats és que aquests últims volen que la multinacional es comprometi que no hi hagi acomiadaments traumàtics fins a desembre de 2021, per tenir marge que arribi un possible inversor industrial. També reclamen unes millors indemnitzacions i crear una taula de reindustrialització que permeti atreure nous projectes industrials i salvar els llocs de treball en les plantes afectades pel tancament.

L’empresa havia advertit que en cas de no arribar a un acord amb el comitè per al tancament de les plantes, procediria a l’aplicació de l’article 51 de l’Estatut dels Treballadors, que preveu l’acomiadament col·lectiu per causes econòmiques, organitzatives, tècniques o de producció amb les indemnitzacions mínimes que marca la llei.

Mirant enrere, és un llarg camí el que han passat els treballadors de Nissan des de l’anunci del seu tancament, el passat mes de maig. I és que, tot i que la cessió de l’activitat de les tres plantes catalanes deixaria sense feina a 3.000 persones, l’afectació total, segons els sindicats, seria de 25.000 llocs de treball que depenen de la multinacional. És per això que els treballadors han tingut gran ressò als mitjans en els últims mesos, fruit de les nombroses ocasions en què han sortit al carrer per mostrar el seu rebuig cap al tancament. Van iniciar-se amb una protesta tallant el trànsit a la Ronda Literal de la capital catalana, i han realitzat altres tipus de protestes com una “marxa fúnebre” simbòlica per enterrar els dirigents de Nissan o una manifestació davant del Departament d’Empresa, el passat 19 de juny, per exigir la recuperació de l’autorització prèvia als EROs, eliminada des del 2012, pel PP.

— El més vist —
- Comentaris -
- Etiquetes -
— El més vist —