L’Aixeta: una plataforma de micromecenatge per ajudar a la gent creadora
Publicat el 25 de juny 2020

La cultura sempre ha estat essencial en les nostres vides, però el confinament ens ha fet ser-ne encara més conscients. Ara més que mai, músics, escriptors, pintors i tota mena d’artistes que desitgen compartir les seves creacions necessiten ajuda. I L’Aixeta vol ser l’eina ideal per fer-ho.

Es tracta d’una plataforma de micromecenatge continu fundada per l’escriptora, editora i traductora estatunidenca Liz Castro. Va engegar el projecte amb la finalitat de “connectar gent creadora amb gent que vol gaudir d’aquestes creacions”. 

Com funciona L’Aixeta?

Liz Castro es va inspirar en Patreon, una plataforma de micromecenatge continu dels Estats Units, per iniciar aquest projecte a Catalunya. A diferència de la plataforma nord-americana —que és una empresa més comercial—, L’Aixeta “és una associació sense ànim de lucre amb ganes de promoure la creació de qualsevol mena”, explica al Diari de Barcelona la fundadora. 

Qualsevol persona creadora es pot obrir un perfil a la pàgina web de L’Aixeta i utilitzar-lo per “explicar el seu projecte, compartir els seus continguts i aconseguir que la gent s’hi subscrigui per donar-li suport i accedir als continguts publicats per l’artista”, explica Castro. Hi ha diverses opcions d’aportacions, des de 2 € fins a 50 €, però per mínima que sigui l’ajuda “ja ho canvia tot”, perquè proporcionen uns recursos regulars i fixes que ajuden a l’artista a invertir en les seves creacions. 

Presentant Aixeta.cat from Liz Castro on Vimeo.

L’Aixeta cobra només un 5 % de les aportacions de cada subscripció, uns diners que destinen a pagar les despeses fixes del projecte, com els informàtics, els servidors, el servidor de vídeo, etc. I és que, tot i que Castro va invertir una certa quantitat de diners per posar en marxa aquest projecte, recuperar la inversió inicial no és pas la seva prioritat: “El que vull és que L’Aixeta existeixi, funcioni, sigui autosostenible i proporcioni eines perquè els creadors puguin viure de les seves creacions”, explica. 

Resultats positius en poc més d’un any

Liz Castro es defineix com una persona molt ambiciosa i, precisament per això, va impulsar L’Aixeta: per “canviar el món”. Amb el confinament, hem pogut comprovar la importància de la música, el teatre, la literatura i tota mena d’arts creatives que ens ajuden a ser una mica més feliços. D'aquí que Castro consideri que “cal una eina com aquesta per poder donar suports a tots aquests creadors perquè puguin viure del que produeixen”. 

La plataforma es va posar en marxa el gener de 2019 i, en un any i mig, ja han assolit unes fites “molt interessants”. Avui dia, hi ha un total de 2.702 usuaris, dels quals 146 són creadors de contingut en actiu. Per tant, Castro creu que han fet “un bon primer any”, tot i que encara tenen “molt espai per córrer”. 

Campanya "Música a L'Aixeta"

Aquest mes de juny, L’Aixeta ha posat en marxa la campanya ‘Música a L’Aixeta’, un festival permanent de música en línia en què participen un total de 25 artistes catalans. Aquest compta amb la incorporació a la plataforma de 18 artistes nous de bastant renom que han activat el seu perfil en el bloc: Gerard Quintana, Cesk Freixas i Mireia Vives & Borja Penalba, entre d’altres. 

Es tracta d’una iniciativa que s’adapta plenament a la situació de “nova normalitat” que estem vivint. “La crisi del coronavirus ens ha fet entendre que necessitem una eina que connecti el públic amb els creadors directament, sense intermediaris. Per tant, és un moment molt propici per aprofitar plataformes com L’Aixeta”, explica la seva fundadora.

— El més vist —
- Comentaris -
- Etiquetes -
— El més vist —