Parlem dels balcons de la campanya 'Why?': durant sis anys la il·lustradora Carme Solé Vendrell ha omplert més d’un centenar de balcons de Barcelona amb retrats de nens que pregunten “Per què?” a fi de reivindicar els drets dels infants
Publicat el 16 de maig 2020
Temps de lectura 7 min.

Des del balcó et mira un infant. I amb ulls grossos, sobre el blanc del cotó embrutat pel fum dels cotxes del carrer, pregunta: "Why?". I aquest “Per què?” es repeteix una, dues, tres vegades... i així fins a més de cent.

Perquè "hi ha monstres que viuen als contes, però n'hi ha d'altres com la fam, la guerra, el maltractament o l'esclavitud, que viuen a la realitat diària d'infants d'arreu del món", diu el lema colpidor de la campanya Why?, un projecte de Carme Solé Vendrell i Jaume Escala. Des de fa sis anys la il·lustradora ha pintat un centenar de retrats de nens i les persones se'ls han penjat als balcons, arreu de Barcelona: amb la seva mirada reclamen el seu dret a ser infants.

El 2014 van començar a aparèixer aquestes peces de tela penjades als balcons de la ciutat. No obstant això, aquesta reivindicació fa dècades que ressona a l’obra Carme Solé Vendrell, ja que va il·lustrar el llibre Els nens del mar (1992) de Jaume Escala sobre els infants del carrer que no tenen accés als llibres. També va il·lustrar, aquest cop amb la força gràfica dels esbossos, l'obra La croada dels nens (2011) de Bertolt Bretch. I com a part del procés de documentació retallava dels diaris retrats d'infants que fugen de conflictes. Arran d’aquestes fotografies va començar a pintar nens que viuen en zones de guerra fins que finalment Jaume Escala li va dir: “Això ho hauríem de treure al carrer”. I ho van fer amb el nom de Why?.

El 'Why?' del balcó del carrer Girona, 6

“Em va agradar molt la idea, perquè així s'hi implica tant qui s’ho penja al balcó com qui ho mira. A més, el carrer es converteix en un espai artístic, una galeria d'art”, explica Solé Vendrell. Aquests retrats, que ja fa sis anys que són presents en l'espai urbà, s’han convertit en un símbol característic de la ciutat per les mirades atentes. Actualment n’hi ha una vintena d’actius, entre els quals al carrer del Bruc, 41, al carrer de Cartagena, 330, al carrer Bailèn, 215 o al carrer del Rec, 51. Com recalca la il·lustradora, “crea una incògnita que cadascú interpreta a la seva manera. Els retrats no tenen nom propi, perquè cada infant en representa molts”.


Una ballarina, actors i amics que truquen, la filla d’un mestre que també en volia... són algunes les persones anònimes que tenen un Why? al balcó. “Interpel·la a tothom: els infants s'hi senten molt identificats, en aquests rostres. I alhora és una manera de donar-los més presència a la ciutat”, explica Carme Solé Vendrell.

Molta gent jove es deu pensar que són obra d’un graffiter estranger. “Per exemple, un americà em va trucar al timbre, perquè ja havia vist unes quantes obres d'aquestes i volia saber de què es tractava. No deixa indiferent", exclama la il·lustradora. "Voldria que Why? viatgés per tot el món. Virtualment ja ha viatjat, però aquestes peces s’embruten i s’estripen. Simbòlicament és el que passa també amb els nens que representen”.

El 'Why?' del balcó de Rambla Catalunya, 22

Tots i cadascun dels Why? els ha pintat Carme Solé Vendrell, molts al seu estudi, clavant les teles a la paret. S'hi reconeix clarament l’estil propi de la il·lustradora, però més directe: “Sempre he buscat llibertat en la pintura. Busco expressar allò que em diuen els nens que pinto. Vull que siguin ells els que parlin, i no jo”.

La il·lustradora explica en primícia al Diari de Barcelona que està preparant, per quan les mesures sanitàries ho permetin, un acte de pintura en directe vora el mar. De segur que no ens el perdrem.


Carme Solé Vendrell al seu estudi després de pintar un 'Why?'


Instal·lació de mirades 'Why?', al Palau Robert, que acompanyava a l'exposició “Per què? Carme Solé Vendrell” celebrant els cinquanta anys de carrera de la il·lustradora. Foto: Gemma Calafell


El mural va acompanyar manifestacions com la de l'11 de setembre

— El més vist —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —