Baskinta
Per EFE
Publicat el 16 de juliol 2020

A l'entrada de Baskinta hi ha un gran cartell en el qual Luis Abinader rep el visitant. Però no és una vila dominicana, sinó una ciutat libanesa de 15.000 habitants a menys d'una hora de Beirut, on tots se senten orgullosos de tenir un paisà president electe de la República Dominicana.


Botros Abni Nader, seu afablement al balcó de casa seva i, des d'allí, aquest home de 89 anys, pilot d'aviació comercial retirat, recorda les batalletes que li explicava el pare. "El meu avi solia amagar-se en una petita cova a la muntanya quan els otomans venien a buscar-lo", narra.

El seu avi i el d'Abinder eren germans i van viure el moment en què a Baskinta, després de la Primera Guerra Mundial i davant l'arribada dels otomans, molts van decidir agafar les maletes i van buscar nous horitzons. Uns se'n van anar, i d'altres van quedar-se. Avui, els Abi Nader són una legió de parents a Baskinta. El 5 de juliol van seguir amb atenció i van celebrar l'elecció dominicana d'un d'ells.

Botros Abni Nader a casa seva

"A la família, la notícia va ser celebrada amb alegria, encara que amb una mica de tristesa, perquè mai van poder trobar els familiars que van haver de deixar el país durant la Primera Guerra Mundial. Alguns van decidir, llavors, emigrar, i d'altres, quedar-se", diu l'ancià.

Amal Abi Nader rebusca en un llibre d'història familiar que li va donar el seu pare per revisar la seva relació de parentiu amb el president Abinader. "El meu pare no va saber res sobre el seu oncle, que és el pare del president Luis. Aquells dies esperava cartes per saber de la gent, però van deixar de rebre notícies d'ells", diu aquesta dona de 68 anys. "Em sento molt honrada que el president de la República Dominicana sigui un dels fills de Baskinta, és un honor i motiu de felicitat", afirma.

Amal Abi Nader davant d'un cartell que resa "Baskinta, orgullosa del seu fill"

Una bona notícia per a un país devastat

El president electe va visitar la ciutat el 2017. Va ser un pas breu aprofitant un viatge de negocis i, llavors, molts es van quedar sense veure'l per falta de temps o, com Botros, perquè no eren al país. "Quan va venir el 2017 al Líban, va voler veure la ciutat on van néixer els seus avis i conèixer el lloc. Ens sentim orgullosos que fos a la seva ciutat d'origen", diu a EFE el tinent alcalde de Baskinta, Sabee Amin Abu Haidar.

"A Baskinta estem molt orgullosos, i no és la primera vegada que gent de la localitat aconsegueix posicions molt importants a països de l'Amèrica Llatina i, especialment, al Brasil", explica aquest home de 65 anys.

El tinent alcalde de Baskinta, Sabee Amin Abu Haidar

Una de les poques bones notícies que ha rebut aquest poble, el qual sofreix la profunda crisi en què es troba enfonsat el Líban, un país on es repeteixen les protestes i la població exigeix un canvi de sistema. "Aquesta bona notícia ha arribat al cor de molts un raig de llum", afegeix.

Al balcó de casa, a una de les zones més muntanyenques del Líban, Abu Haidar es mostra trist i decebut per la situació política i aprofita la comparació política per destacar les oportunitats que hi ha a altres llocs per als fills dels cedres. "No hi ha lleialtats a uns certs sectarismes o clans polítics. Al Líban, amb la corrupció, hi ha obstacles per als libanesos. Espero que del procés de reforma del país surti una cosa bona, i els qui la mereixin, aconsegueixin les posicions que han de tenir", diu.

Botros té un anhel: organitzar una invitació perquè Abinader visiti Baskinta de nou i conegui  els seus familiars. L'ansietat és compartida: abans d'abandonar la ciutat, el cartell de l'entrada apareix a un altre carrer per recordar, per si no quedés prou clar, que "Baskinta està honrada per l'elecció del seu fill, Luis Abinader, com a president de la República Dominicana".

— El més vist —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —