Les claus de la conferència d'aquest 14F on Aragonès llançarà un missatge d’unitat independentista - Diari de Barcelona

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, protagonitzarà aquest proper dilluns una conferència a Barcelona, en la que farà una crida a l'independentisme a elaborar una estratègia compartida i llançarà un avís al govern de Pedro Sánchez per dinamitzar la taula de negociació sobre Catalunya.
Segons han avançat fonts de la Generalitat a l'agència EFE, Aragonès centrarà la seva conferència en els principals reptes de futur de Catalunya, en una intervenció que buscarà dirigir-se al conjunt de la ciutadania, però en la que no faltaran missatges concrets a l'independentisme i apel·lacions al diàleg amb l'Estat.
L'elecció de la data de l'esdeveniment, 14 de febrer, no és casual: aquest dia es complirà un any de les últimes eleccions catalanes, en les quals l'independentisme va superar la barrera simbòlica del 50% de vots i tot això va desembocar en la investidura d'Aragonès.
La Sala Oval del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) serà escenari, a les 18.30 hores, d'una cita a la que han estat convidats tots els partits -menys Vox- i representants del món econòmic, cultural i social.
Està previst que assisteixin, segons les fonts consultades, unes 300 persones a una conferència que Aragonès porta preparant des de fa setmanes i per la qual va convocar una ronda de contactes prèvia amb ERC, JxCat, la CUP, l'ANC i Òmnium Cultural, per sondejar l'estat d'ànim de l'independentisme català i les seves posicions.
Una conferència "de país"
Tot i que el context estarà irremeiablement marcat per la crisi en el si de l'independentisme arran de la retirada de l'escó del diputat de la CUP Pau Juvillà, la intenció del president és oferir una "conferència de país" dirigida al conjunt de catalans.
Un discurs en què reivindicarà l'"orgull de país" i els esforços de la societat catalana per superar moments de complexitat, com per exemple durant la pandèmia.
Segons aquestes fonts, Aragonès incidirà en els principals reptes i prioritats de Catalunya i en la necessitat de reforçar els grans consensos socials i polítics, per exemple sobre la llengua catalana, en ple debat sobre el model d'immersió lingüística o la regressió del seu ús social.
Aragonès té la intenció que la seva conferència serveixi per teixir complicitats més enllà del món independentista i, de fet, entre els assistents estarà el líder socialista, Salvador Illa, que va confirmar la seva assistència aquesta setmana.
Missatges a l'independentisme i a la Moncloa
El president es proposa així mateix fer una radiografia del moment polític de l'independentisme, no només per constatar la seva salut actual, sinó també per dibuixar les línies que permetin seguir "avançant" cap a la independència, segons fonts de la Generalitat.
Farà una crida a la necessitat d'una estratègia compartida per part de la majoria independentista, en un moment de desconfiances i acusacions creuades entre JxCat, ERC i CUP per l'actuació de la presidenta del Parlament, Laura Borràs, en el cas Juvillà.
Però no només hi haurà un missatge cap a l'independentisme, sinó que també es dirigirà al president del govern, Pedro Sánchez, en relació amb la taula de negociació Estat-Generalitat, la principal aposta del president i del seu partit per desencallar el conflicte.
El mandatari català es referirà al procés de negociació i a l'actitud de l'Estat, més encara quan se li acumulen les crítiques de JxCat i CUP, que demanen abandonar definitivament aquesta via, davant la constatació que Aragonès encara no ha aconseguit posar data a una nova reunió de la taula de diàleg, malgrat la insistència del Govern a celebrar-la a principis del 2022.
Si bé el Govern, en les últimes setmanes, ha evitat posar pressió pública perquè no es dilati més la convocatòria d'aquest òrgan, en els últims dies des de la Generalitat s'ha començat a reclamar no només concretar una data, sinó també continguts i, sobretot, que de la propera reunió surtin "resultats" tangibles.
En qualsevol cas, en la seva intervenció, Aragonès reafirmarà la seva proposta per a la taula, que ara com ara es manté intacta: votar en un referèndum d'autodeterminació i una amnistia.

