El comerç i l’escalfor del barri: claus per salvar les llibreries - Diari de Barcelona

LLEGIR
El comerç i l’escalfor del barri: claus per salvar les llibreries
Fem un recorregut per diferents llibreries de la ciutat per saber com han sobreviscut a la pandèmia
Amb moltes mesures de seguretat, paciència i incertesa les llibreries de la ciutat han pogut tornar a obrir les portes. Tot i que durant la Fase 0 del desconfinament els clients ja podien anar a recollir les seves comandes amb cita prèvia, amb la Fase 1 els clients han pogut tornar a entrar a les llibreries per trobar aquella obra que els acompanyi durant les estones que els queden a casa o a la platja, per exemple.
Barcelona és una ciutat farcida de petites llibreries que intenten sobreviure a l'ombra de grans superfícies. I les estrictes mesures que s'han pres durant l'estat d'alarma ha estat una dificultat afegida a la seva ja complicada subsistència.
"El dia que vam tancar, pensàvem que no tornaríem a obrir" explica Pedro Vizán de la llibreria Barra/Llibre, situada a la plaça d'Osca a Sants. Es tracta d'un establiment petit que no té botiga en línia i que es va decidir adherir al projecte Llibreries Obertes, que els ha ajudat a sobreviure a la pandèmia. Així, sense botiga a internet, els seus clients els han pogut continuar comprant llibres i ara, durant les primeres fases del desconfinament, anar-los a buscar. De totes maneres, "encara hi ha molta gent que no ha vingut a cercar-los", assegura Vizán.
El llibreter també explica que les llibreries són un negoci molt estacional: "Tenim dos grans moments, Sant Jordi i Nadal", i la pandèmia els hi va arribar quan estaven fent les comandes per a la diada. "Ha estat un any pobre però gràcies a projectes com el d'Òmnium o incitatives de petites editorials solidàries hem aconseguit no haver de tancar".
El comerç de barri, però, també els ha ajudat a tenir una injecció de diners. I és que Barra/Llibre ha rebut comandes a través de tots els canals possibles. "Sobretot de cara a Sant Jordi la gent ens encomanava llibres per correu electrònic, Facebook, Twitter, Instagram, i fins i tot per WhatsApp!", recorda Vizán, que destaca la solidaritat dels seus veïns: "Sabien que no els hi podríem enviar però ens deien que no ens preocupéssim, que ja els vindrien a buscar".
Aquests clients, però, no són desconeguts per a Vizán. "Com que és una plaça, molta gent que ha quedat amb algú que arriba tard entra a veure què hi tenim, i encara que no compri res ja ens coneixia d'abans.
Amb la reobertura dels comerços, molta gent ha tornat a anar a les llibreries, cosa que no solia passar durant els mesos de maig. "Tothom tenia ja el seu llibre de Sant Jordi i encara se l'estaven llegint, per això el maig solia ser un mes complicat", explica Pedro Vizán. Però el d'enguany, tot i les restriccions, ha estat una bona època per Barra/Llibre.
De fet, al seu llibreter l'ha sorprès un canvi en la manera de comprar per part dels seus clients: "Ara, la gent compra un llibre en concret. Ve amb la seva llista ja feta i si no el tenim, l'encomanem", explica. Això, pel seu negoci és important, ja que els aporta molta més seguretat que no comprar llibres que no saben si haurien venut. "És un risc que no sé si hauríem volgut prendre en aquestes circumstàncies, però, per sort, molts llibres que demanem van directament als clients., ni tan sols passen pels prestatges". A més, aquests clients ja no van a la recerca del darrer best-seller del mercat, sinó que durant el confiament han tingut temps per investigar quin llibre els hi ve realment de gust llegir.
Animal Sospechoso o sobreviure a la manca de recitals i presentacions
El propietari de la llibreria i editorial Animal Sospechoso, Juan Pablo Roa, ens explica que, fonamentalment la seva tasca durant el confinament ha estat "posar bonica la pàgina web i venir a la botiga a preparar paquets", i tot i que no sap fins a quin punt li ha sortit a compte aquesta tasca, assegura que almenys ha pogut treballar cada dia.
I és que com apunta Roa, a finals de març i principis d'abril, quan no es podia dur a terme cap activitat no essencial va veure molt negre el futur de la llibreria: "va ser molt dur, perquè no teníem cap mena de vendes".
Fins ara, les vendes a aquesta llibreria especialitzada en poesia s'havien concentrat sobretot durant els divendres i dissabtes. Era llavors quan religiosament s'organitzaven recitals i presentacions de llibres al seu establiment i també quan més clients hi compraven. Ara, amb tots els recitals suspesos, el llibreter espera amb moltes ganes la festa, en principi programada per al 23 de juliol, que ha de sevir per substituir Sant Jordi. A diferència d'altres negocis, a Animal Sospechoso no van notar gaire diferència en les compres respecte a qualsevol altre dia del confinament. "La nostra pàgina web realment és molt petita i durant la diada hi va entrar poca gent, necessitem poder tornar a sortir al carrer perquè la gent sàpiga que Animal Sospechoso encara existeix", explica Roa.
Els que sí que s'han recordat de la seva llibreria han estat els veïns de Gràcia Nova. "Molts m'han vingut a saludar i també a assegurar-se que seguíem oberts", detalla el llibreter, que també explica que abans, com que es tracta d'una llibreria molt especialitzada en poesia, no hi entrava gaire gent a mirar què tenien sinó més aviat a comprar un llibre en concret. Ara això ha canviat.
Entre aquests clients, Roa destaca la "compra solidària" de dos clients habituals que van comprar fins a dos-cents euros en llibres, sense buscar-ne cap en concret: "Em van dir que es volien gastar això, i com que ja els coneixia d'abans vaig poder-los recomanar els llibres que pensava que més els hi agradarien".
Quant a les noves mesures de seguretat que s'hauran d'implementar, Roa confessa divertit que no està gaire preocupat: "Mai som més de tres persones a la llibreria".
La Caníbal i el seu tancament pràcticament total durant la pandèmia
En canvi, la llibreria La Caníbal ha seguit una estratègia ben diferent durant el confinament i han decidit no apostar per la venda en línia. "No tenim plataforma i considerem que la llibreria ha de ser un lloc físic i d'enxarxament social", explica Amanda Cuesta, una de les sòcies d'aquesta llibreria que es defineix com "una cooperativa de treball associat sense ànim de lucre que vol contribuir a la transformació radical —un horitzó anticapitalista, (trans)feminista i descolonitzat".
Alhora van decidir no mantenir-se actives a les xarxes socials, ja que sentien que no era el moment de fer-ho i tampoc tenien el cap per crear contingut, segons confessa Cuesta: "Trobàvem que el que estava passant era massa fort i que necessitàvem fer una reflexió més pausada per entendre-ho". Això sí, van penjar una petita informació a la seva pàgina web i també es van posar en contacte amb altres llibreries afins per explicar-les els seus plans i com afrontarien la crisi.
Per tot plegat, des de La Caníbal també van considerar que no s'havien d'afegir a cap campanya alternativa de Sant Jordi ni adherir-se al projecte Llibreries Obertes, d'Òmnium . "Vam donar per perduda aquesta campanya que al final és la més important de tot l'any i que a les llibreries petites ens serveix sobretot per poder fer una mica de caixa de resistència".
Per mitigar aquestes pèrdues, des del principi de la pandèmia van decidir reforçar un servei del qual ja disposaven, el "Suport Caníbal", pel qual els clients compraven per endavant. És a dir, donaven una quantitat de diners a la llibreria que es convertia en un val que després es podria canviar per un llibre. Ara, durant les primeres setmanes de la pandèmia, molts dels clients que han anat a La Caníbal ho han fet per recollir els llibres que havien comprat durant el confinament. Segons les sòcies expliquen, tot i que no hi ha hagut un "llibre de la pandèmia", en destaquen la venda de Ursula K. Le Guin, una escriptora de ciència-ficció distòpica.
"Molta gent ens ha vingut a veure, tot i que només sigui per saludar. En aquest sentit, hi ha hagut molta cura mútua, molta gent ens ha explicat les seves experiències durant la pandèmia", explica Cuestas, que a la vegada apunta que el retorn de la clientela a l'establiment ha estat gradual. "Al principi la gent era molt prudent, tenien fins i tot por de venir i demanaven a quina hora estaria oberta la llibreria. Tothom ha estat molt sensat i respectuós amb les nostres limitacions", diu la llibretera.
"S'ha reproduït una mica el que ha passat al carrer", explica divertida Cuestas, "mentre que hi ha qui encara està en Fase 0 i es continua autoconfinant a casa, també hi ha persones que es troben ja en fase 5. Aquí les primeres ens saluden des de la porta i les segones, sempre respectant les mesures, entren a la llibreria sense problema". Ara però, aquelles persones que al principi no gosaven a entrar, ja s'hi endinsen.
Ara, asseguren des de la llibreria, que els dos mesos tancats i perdre Sant Jordi és un cop molt important i que estan pendents de veure quins passos han de seguir per rebre algunes ajudes que els hi permetin continuar endavant.
Unes xifres lluny de les habituals
Helle Bruun, de la Llibreria Còmplices, especialitzada en literatura feminista i LGTBI, explica que el seu establiment sí que comptava amb una pàgina web que els ha permès continuar venent a través d'internet amb la quals han arribat arreu d'Espanya. A més, es van adherir a la plataforma Llibreries Obertes i s'han dedicat a potenciar les seves xarxes socials, ja que com explica la llibretera "era la millor manera de dir a la gent que ens podia continuar demanant llibres".
Tot i que van notar un augment de vendes per Sant Jordi durant les darreres setmanes d'abril, Bruun assegura que no té res a veure amb el volum de llibres que havien pogut vendre a les diades anys anteriors: "Normalment, a l'abril solíem facturar un 30% de l'ingrés anual, i evidentment estem lluny d'aquestes xifres".
"La gent encara no té gaire clar què pot i què no pot fer", assegura Brunn quan explica que la seva llibreria no ha rebut una gran afluència de clients. Així i tot, des de la llibreria Còmplices, destaquen sobretot la venda de ¡Digo! Ni puta ni santa, una biografia sobre La Veneno.
Tot i que bona part dels seus clients més habituals que anaven a la llibreria a buscar una obra en concret des d'altres ciutats catalanes com ara Mataró o Gavà encara no han pogut anar a la llibreria, sí que ho han fet alguns dels seus veïns el barri Gòtic. "Ha vingut gent que mai ens havia comprat a veure quins llibres teníem, cosa que no ens havia passat mai. Ens sembla que és una nova generació de lectors que es preocupen per la seva llibreria de barri i no volen comprar a Amazon, per exemple", explica contenta Helle Brunn.
A parer seu, la gran pregunta ara és el futur de les llibreries: "Crec que haurem d'esperar a veure què passa a l'octubre. Els mesos vinents no són un problema. Serà més complicat quan arribi la tardor i la gent ja s'hagi acostumat a la nova vida i a poder tornar a sortir més", apunta preocupada la llibretera. Ella també creu que, si bé durant aquests mesos s'ha recuperat l'afició per la lectura, tornarà a baixar llevat que es trobin nous espais per llegir: "A veure si aquest any hi ha més gent que porta llibres a la platja!".

