Costa
Per Adrià de las Heras i Maria Sellés
Publicat el 01 de febrer 2022

El Partit Socialista (PS) portuguès s'ha proclamat guanyador de les eleccions parlamentàries del passat 30 de gener. Tot i que els sondejos ja ho preveien, els resultats finals van acabar concedint la majoria absoluta a l’actual primer ministre, Antonio Costa (PS). La formació socialista va guanyar nou diputats respecte als comicis del 2019 i es va enfilar fins als 117 escons (un més que la majoria absoluta). Així ha enterrat la necessitat d’entesa amb l’anomenada geringonça, l’aliança amb el Bloco d’Esquerda (BE) i la coalició entre comunistes i verds (CDU) que va alçar Costa a la presidència del govern l’any 2015.

L’altra notícia destacada de la nit va ser l’ascens de l’extrema dreta, Chega, que va passar d’un diputat a dotze i es converteix en la tercera força parlamentària. La dreta portuguesa també ha aconseguit guanyar presència a l’Assemblea de la República. Tot i que el Partit Socialdemòcrata (PSD) ha perdut dos escons, la resta de partits de dretes, com la formació extremista d’André Ventura i Iniciativa Liberal (IL), han tingut un fort creixement. 


Els comicis es van avançar a principis de novembre degut al veto de BE i CDU als pressupostos del govern de Costa. Era la primera vegada en dècades que el legislatiu portuguès no era capaç de tirar endavant els comptes. Davant d’aquest panorama, el president de la República, Rabelo da Sousa (PSD), va dissoldre l’assemblea per convocar comicis.

Aspectes com la lluita contra la pobresa, l’IVA i els salaris van evidenciar la distància entre el PS, BE i CDU. Amb els resultats electorals s’esquerdava la geringonça, l’aliança entre els tres partits de l’esquerra portuguesa que va alçar Costa a la presidència del govern l’any 2015.

L'esquerra paga l'avançament electoral

BE i CDU han sortit malparats d’aquestes desavinences amb els socialistes. El Bloc d’Esquerra ha baixat fins als cinc escons, perdent-ne catorze en comparació amb les darreres eleccions. I els comunistes de la CDU es queden amb sis diputats, la meitat que el 2019. Costa i el PS han aconseguit superar l’etapa de la necessitat d’entesa amb la resta de formacions polítiques d’esquerres i s’han alçat amb la majoria absoluta de la cambra legislativa.

Tot i això, el primer ministre es va mostrar prudent amb la seva celebració: “Una majoria absoluta no és el poder absolut, no és governar sols, és una responsabilitat per governar per a tots els portuguesos”.

En un panorama marcat per la pandèmia, la participació electoral ha sigut la més alta en els últims deu anys al país ibèric. El 57% de participació d’aquests comicis s’allunya de les dades anteriors, en què es registraven nivells d’abstenció més elevats. L’antecedent són les presidencials del 2021, amb una participació del 38%.

Les autoritats portugueses havien calculat que aquest diumenge hi hauria un 10% dels electors confinats. Per aquest motiu, les persones que complien l’aïllament sanitari van poder votar durant l’última hora d’obertura dels punts de votació.

La victòria dels socialistes va ser tan clara que van aconseguir guanyar a totes les circumscripcions excepte Madeira, on va guanyar el partit socialdemòcrata (PSD). Aquesta àmplia victòria dels de Costa no la preveia cap sondeig electoral, que tot i donar la victòria als socialistes s’allunyaven dels resultats finals.

— El més vist —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —