- entrevistes -
-
Per Marta Zapata i Lorca Zafra Serrano
Publicat el 18 de juliol 2023

David Silvestre Ruiz (2001, Mediona) és un dels últims fenòmens virals a territori català. En les últimes setmanes, els seus TikToks i tuits on barreja informació i opinió sobre política i el futur del moviment independentista català han tingut molt de ressò a les xarxes socials. De fet, un vídeo on promou l'abstencionisme de cara a les pròximes eleccions generals s'ha viralitzat.  

Actualment, estudia Ciències Polítiques i de l'Administració a la Universitat Pompeu Fabra (UPF). I, també, és el vicepresident de l’organització independentista “Nosaltres sols”. Amb només 22 anys, el David té un gran potencial per convertir-se en una de les veus de referència al món jove català.

Quan i per què vas decidir endinsar-te al món de la política? Quina relació hi tens?
No estic ben bé al món de la política perquè no formo part de cap partit ni organització gran. Des que va començar el tema del procés, vaig sentir que m’havia d’implicar en temes polítics. Crec que és responsabilitat de tots participar i jo també vull donar la meva opinió. 

Quan vas decidir fer TikToks sobre política? Per què?
Vaig començar fent TikToks aleatoris simplement explicant coses que em passaven. Em vaig adonar que hi havia un buit.  No hi havia ningú que parlés ni oferís una mirada independentista dins de TikTok i vaig pensar que si no ho feia ningú, ho faria jo. Crec que part de l’èxit dels TikToks és perquè soc el primer.
 

@floquemu Què creieu que l fer i perquè? #catalunya #pertu #estiktokat #catala #españa #parati #fyp #fypシ #eleccions #23-j #erc #cup #junts #independencia ♬ original sound - Aventures d'en Silvestre

Consideres que els mitjans de comunicació “no es mullen” respecte a temàtiques independentistes? 
Cal tenir en compte que els mitjans públics estan subvencionats i, fins i tot, els que no ho són també reben subvencions per part de l’Estat. Per tant, entenc que la majoria dels mitjans no donin mirades en contra de l’statu quo. És per això que els que estem en contra d’aquest sistema hem d’utilitzar les xarxes on podem arribar a la gent sense diners públics.

Creus que si l'independentisme no es veu representat a les institucions el suport social pot disminuir? 
Pot disminuir de primeres, però crec que a tots els moviments els hi passa. És a dir, l’independentisme va arribar al seu punt àlgid al voltant del 2015-2017 per ser un moviment innovador que donava esperança a molts votants. 

La gent ha deixat de confiar en aquesta política catalanista convencional, ja que s’ha vist com aquesta política "anava de farol". Considero tots aquests moviments com marees que van i venen i, a vegades, és millor replegar-se, tornar a l’origen, veure què ha fallat per després tornar a oferir una proposta explosiva i innovadora que retorni la il·lusió.

Per tant, crec que la baixada de la popularitat social no serà perjudicial si després hi ha una proposta que pugui rellançar el moviment.

Quins valors o idees creus claus que el nou moviment independentista ha de tenir? Hi ha un partit polític o líder polític que vagi encaminat cap aquest?
Actualment, crec que no hi ha ningú. Potser podria existir alguna figura que podria semblar-ho, però considero que és una cosa que es cou a foc lent. 

Crec que els valors que ha d’oferir el nou independentisme és una nova política dins del Mediterrani. Els catalans tenim certs trets característics que poden fer despuntar Catalunya. Un exemple és el càstig als partits polítics com bé poden ser els casos de corrupció de PP i PSOE i com no ha repercutit a les eleccions. En canvi, ha repercutit molt més als partits catalans. Convergència i Unió, un partit que era hegemònic, és la tercera força al Parlament. 

Els catalans poden oferir una nova mirada a Europa mostrant com els partits no són líders, sinó representants del poble. En aquest sentit, tinc esperança d’aportar una nova mirada a Europa.

Consideres que un govern de dretes farà endarrerir els drets de col·lectius com dones o LGTBIQ+? I respecte del moviment independentista?


No consideres un perill que, en el cas que governin PP i Vox, es facin polítiques en la mateixa línia?
És inevitable. S’ha vist que amb el govern de PSOE i Podemos s’ha permès que els tribunals imposessin un 25% de català a les escoles, tampoc s’ha complert el 6% de català a les plataformes digitals. No s’ha fet res per millorar l’estat del català. 

Crec que els dos governs porten a un perill per l’estat del català i la llengua, i el fet d’intentar remar amb els que no són tan dolents, a curt termini pot servir una mica, però a la llarga s’arriba al mateix destí. Per tant, no hem de seguir aquestes lògiques sinó que s’ha de plantejar d’una altra manera diferent. 

PP i Vox demostren com hi ha una meitat d’Espanya que no accepta el català dins l’Estat, i per molt que estiguem dins d’Espanya intentant reformar-la, sempre hi ha el potencial que aquests guanyin les eleccions. No podem estar tota una vida intentant fer guanyar al PSOE i Sumar només perquè els altres siguin més dolents.

És per això que la independència seria fugir d’aquestes lògiques i poder fer un punt i a part en totes aquestes qüestions. 

Has rebut molt hate a les xarxes? Alguna amenaça?
Em va arribar la targeta censal i com un moviment simbòlic, vaig cremar-la i ho vaig penjar a Twitter. Vaig rebre un munt de hate. El tweet va arribar a 1,2 milions de visualitzacions. La immensa majoria eren crítiques d’espanyols d’esquerres que fins i tot em deien: “Quan em matin pel carrer serà per culpa teva”. Vaig rebre bastants crítiques, però m’ho vaig prendre bastant bé perquè entenc que quan baixes a l’arena pública com són les xarxes socials et poden elogiar o criticar. 

També em va servir per aprendre, conversant amb persones amb opinions diferents que vaig respondre i ens vam respectar. En general em va servir per entrar en diàleg amb moltes persones que no pensen com jo.

Algun partit s’ha posat en contacte amb tu? 
No, però s’han posat en contacte amb mi quatre projectes diferents per a una nova llista independentista molt embrionària i sense massa possibilitats. També algun periodista d’àmbit català. Dels partits, he rebut més crítiques que no pas suport. 


Les 10 preguntes a en David Silvestre (@floquemu): 
 

@diaridebarcelona Les 10 preguntes del DdB a David Silvestre, estudiant de ciències polítiques i creador de contingut #diaridebarcelona #ddb #fyp #foryoupage #viral #estiktokat #viraltiktok #català #política #eleccions #23j #figaflawas ♬ original sound - diaridebarcelona
— El més vist —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —