Els arquitectes del món digital: avui és el seu dia - Diari de Barcelona

CURIOSITATS
Els arquitectes del món digital: avui és el seu dia
T'expliquem com es va originar el Dia del Programador, que se celebra cada 256è dia de l'any
Gairebé tot el que ens envolta està programat d'alguna manera. Estem rodejats de dispositius electrònics, aplicacions o pàgines webs que funcionen a partir d'uns codis, per molts il·legibles, i unes etiquetes. Els creadors d'això han aconseguit interconnectar el món i fer la nostra vida molt més senzilla. Han fet de la tecnologia quelcom imprescindible per viure. Avui és el seu dia. Avui és el Dia del Programador.
Aquesta celebració té lloc cada 256è dia de l'any, el 13 de setembre, o 12, si és any de traspàs. Aquesta commemoració, dia festiu oficial en alguns països, inicialment només es feia a Rússia però s'ha anat estenent a diferents països de forma progressiva.
?? ¿Sabes por qué el día 256 de cada año se celebra el #DíaDelProgramador? Así puedes unirte a la celebración ? https://t.co/vb8xwMduP9 Vía @lacesindustria #Programación #Informática pic.twitter.com/6sWDGpwk2R
— Coremain (@CoremainTIC) September 9, 2020
Per què aquest dia?
La idea de celebrar-ho aquest dia se li va ocórrer a Valentin Baltun, un jove rus que treballava a Parallel Technologies, una empresa de disseny de webs. El programador, que després de recollir firmes va fer la proposta el 2002 al Ministeri de Comunicacions de Rússia, va escollir aquesta data perquè 256 és la quantitat màxima de números que es poden representar amb 8 bits, 1 byte, és a dir, amb un codi de vuit bits es poden representar 256 caràcters diferents. A més a més, aquest número és la potència màxima de 2 que es pot expressar dins d'un límit de 365, en nombre de dies que té un any.
L'11 de setembre de 2009, el president de Rússia, Dmitri Medvédev va signar un decret que oficialitzava que aquesta data s'utilitzés per als programadors per celebrar el seu dia. A partir d'aquí, molts altres països s'han unit a aquesta celebració.
El perfil de programador és molt dispers, n'hi ha de diferents i cadascun utilitza un tipus de llenguatge i producte, existeixen els programadors de programes, de webs, d'aplicacions, de videojocs... Són els responsables que bona part del nostre entorn funcioni. Avui és el seu dia, i segurament en els anys vinents encara se celebrarà més. La vida s'està digitalitzant perquè la tecnologia creix a un ritme exponencial: és passat, present i futur. Sobretot futur.

