El drama del comerç que envolta el Camp Nou - Diari de Barcelona

crisi
El drama del comerç que envolta el Camp Nou
Els negocis de la zona acumulen set mesos sense públic a l'estadi blaugrana i sense pràcticament turistes
Els comerços dels voltants de Camp Nou ja acumulen set mesos sense públic a l'estadi i sense pràcticament turistes, el que provoca que a dia d'avui la situació sigui dramàtica. Així ho relaten a EFE els comerciants del barri de les Corts, molt preocupats per la viabilitat dels seus negocis. "Seguim oberts per aguantar el negoci, només per això. Aguantarem fins que tornin a obrir la porta del Camp Nou. Més del 80% de les compres del nostre negoci les fan els turistes. Ara estem fatal, ingressem els diners justos per pagar el lloguer", explica l'Osman, responsable d''El Original Store', una botiga de souvenirs de Barcelona situada a Travessera de les Corts.
En la mateixa línia s'expressa el Josep, responsable de 'Blaugrana Outlet', un altre negoci de les mateixes característiques ubicat al mateix carrer: "És una ruïna. Aquí al costat tenim la parada de metro i abans molts turistes passaven per davant per arribar al Camp Nou. Ara no hi passa ningú i ja estem a l'octubre i això cada dia va a pitjor. És un drama. Les pèrdues són del 99%. Encara que pugui tornar a haver-hi públic a mitjà termini, encara no hi haurà turistes i aquí el que compra és el turista. Si no hi ha un canvi de xip ningú aguantarà".
L'amo de 'Blaugrana Outlet', Josep Farré, ha vist molt afectat el seu negoci pels partits que se celebren a porta tancada
Altres botigues de souvenirs del mateix carrer i de la resta de barri estan tancades, qui sap si definitivament o a l'espera de temps millors. Tampoc s'ha salvat de les crisis l'Hotel NH Barcelona Stadium, situat a escassos 100 metres de Camp Nou, el qual està provisionalment tapiat.
La situació dels negocis de restauració no és gaire més favorable. "Estem facturant un 50% menys del que ho fèiem abans de la pandèmia. En la prèvia dels partits de futbol aquí venia sempre el grup d'animació dels Dracs, el qual també acudia abans dels partits de les seccions i això ens donava molta vida entre setmana", diu Hernán, propietari d'El Rellotge, un petit bar del carrer Riera Alta, ja que pertany a l'Hospitalet de Llobregat.
També ha perdut als seus clients habituals en dies de partit un altre establiment del mateix carrer: Casa Ferreiro. Maribel, una de les seves responsables, exposa que "abans de la pandèmia en els dies de partit tot estava reservat i molta clientela era fixa. I ara no només no tenim el públic que anava a l'estadi, sinó que també ve menys gent a veure el partit per televisió. Hi ha por i encara que tornin els espectadors a Camp Nou res tornarà a ser com abans".
Davant aquesta caiguda dels clients que van als bars per veure el partit del Barcelona per televisió Hernán, propietari del Copán de Travessera de les Corts, va decidir donar-se de baixa de la plataforma de pagament. "Quan va tornar LaLiga després del confinament vaig intentar incentivar que vingués la gent de barri al Copán anunciant que donaria el partit per televisió, però no va donar resultats", explica resignat. "El que faig ara per sobreviure és obrir més hores entre setmana. Obro abans i tanco més tard", afegeix.
La botiga 'Original store', com la resta de negocis propers al Camp Nou, acumula set mesos sense públic a l'estadi
En els dies de partit, el Copán quadruplicava la caixa d'un dia normal i això succeïa, almenys, dues vegades al mes. "Que a mitjà termini deixin entrar tan sols un 30% de públic ens soluciona poc. El Copán era un punt de reunió abans dels partits per part de grups d'aficionats habituals i moltes persones no voldran anar soles a veure el partit a l'estadi", lamenta Hernán.
Tampoc és gens optimista la visió del Mario, el responsable del quiosc que fa cantonada entre els carrers Riera Alta i 11 de Setembre. "El barri ha canviat un 100% amb la pandèmia. Per aquí passava tota la gent que baixava de metro per visitar el museu i fer el tour de l'estadi. El negoci de la premsa cada vegada va a menys i fèiem diners amb altres productes destinats turistes que ara hem hagut de deixar de vendre: postals, souvenirs, refrescos i tabac", diu.
"Portem uns mesos molt dolents i el futur no pinta millor. No sé el temps que podrem aguantar", explica alarmat. A més, ningú sap quan serà possible el retorn del públic a Camp Nou. Podria ser a partir d'aquest mateix mes d'octubre amb un 30% d'aforament en els partits de Lliga de Campions si les autoritats sanitàries i el club així ho aprovessin després que la UEFA hagi donat el vistiplau. Però Jordi Moix, vicepresident econòmic del Barcelona, va dir aquesta setmana que les previsions del club són que hi hagi un 25% d'aforament al desembre i un 100% al febrer.
Els comerciants, per la seva banda, veuen al març la data límit perquè torni una certa normalitat i no hagin de tancar definitivament desenes de negocis dels voltants de Camp Nou. I la tornada d'una certa normalitat inclou la presència de turistes, cosa que sembla inviable fins que no s'hagi trobat una vacuna per al coronavirus.
Un veí passa davant una botiga de records amb la persiana baixada al costat del Camp Nou
La situació de barri de les Corts es reflecteix en les instal·lacions de Camp Nou. Un matí laboral d'octubre pràcticament no hi ha ningú ni a la botiga oficial de l'esplanada ni a les taquilles per comprar entrades per al museu i el tour de l'estadi. Encara que des del club s'informa que no es poden fer públiques les xifres, el president Josep Maria Bartomeu va revelar a finals de juliol que la mitjana de visitants diaris del museu era llavors d'entre 130 i 150.
És una minúcia comparada amb els dos milions i mig de visitants anuals que tenia el museu abans de la pandèmia, els quals suposaven 50 milions d'euros per exercici a Barcelona.
Moix també va explicar en la roda de premsa de dilluns que en els tres mesos i mig de l'exercici 2019-2020 en què va impactar la pandèmia el museu va deixar d'ingressar 18 milions d'euros i la pèrdua d'ingressos total per l'explotació de Camp Nou i altres instal·lacions va ser de 67 milions.
El club preveu una recuperació progressiva del turisme amb un efecte directe en la venda de productes a les botigues del club durant els últims mesos de l'exercici 2020-2021.

