- entrevistes -
Per Sara Santana
Publicat el 30 d’octubre 2022

El passat dilluns 24 el departament d'Acció Climàtica feia públic un informe desfavorable que aturava novament l'aprovació del projecte Hard Rock. Segons l'informe, el projecte, un macrocomplex que es pretén construir al costat de Port Aventura, incomplia criteris mediambientals i no concretava mesures en relació "a les compensacions ambientals i de garantia de connectivitat ecològica". Uns arguments que la Plataforma Aturem Hard Rock "ja havia reivindicat".

Eloi Redòn, portaveu de la plataforma, parla amb el Diari de Barcelona sobre aquests deu anys de debat ambiental sobre projectes diversos previstos en aquests terrenys. Projectes, tot ells, que, tot i ser diferents, defensen "el mateix model econòmic".

Com comença tot?
Fa deu anys, al 2012, el senyor Artur Mas, en una de les seves brillants idees, just abans de les eleccions, se li planteja portar un projecte ‘EuroVegas’. El projecte era un macrocomplex de casinos, hotels i turisme que es volia ubicar al sud d’Europa, i en un moment de crisi econòmica tan brutal es va vendre com una salvació del territori. Aleshores Artur Mas empeny per desenvolupar aquest projecte al CRT [Centre Recreatiu i Turístic, organisme que gestiona els terrenys] de Vila-seca i Salou. Aquells terrenys s'havien expropiat trenta anys enrere per construir un macroparc turístic, Port Aventura, però al final es va fer més petit del previst i una part dels terrenys va quedar lliure. Al final els d'Eurovegas es retiren, es busquen inversors i apareixen els del BCN World, que també es retiren. I arriba Hard Rock.

La plataforma hi és des del principi?
La plataforma neix al 2012, en el moment que Artur Mas presenta el projecte d’Eurovegas. A partir d’aquí hem seguit amb la nostra de lluita i hem  pressionat contra aquests inversors que defensen el mateix model econòmic i un projecte gairebé igual. L'any passat un grup de gent nova entrem a la plataforma, gent molt motivada, i és quan fem una el canvi de nom de xarxes, de la web, de la plataforma… Prenem el relleu, comencem a organitzar-nos de nou i fins aquí.


"Volem continuar apostant pel mateix model que se’ns va imposar fa 60 anys o volem un model nou més respectuós?"


Han canviat les vostres reivindicacions en aquests deu anys o amb el relleu?
L’objectiu de la plataforma és el mateix: aturar el projecte que hi hagi en marxa. Però ara, amb les persones que hi hem entrat i que ho hem tornat a engegar una mica tot, volem anar més enllà, i no només dir que és un projecte totalment nociu i perjudicial pel camp. Volem impulsar un canvi de mirada sobre el model econòmic que té el camp, basat en el monocultiu turístic de la Pineda, Salou, Cambrils i la indústria petroquímica. Volem continuar apostant pel mateix model que se’ns va imposar fa seixanta anys amb el desarrollismo o volem un model nou més respectuós amb el medi ambient i amb les veïnes?

Un model que diferent del que defensen les esferes polítiques?
Les institucions polítiques, tant ajuntaments com la pròpia delegació de govern i la Generalitat, sempre han vist el camp com un macroparc turístic on fer-hi el que vulguin. I continuen apostant pel turisme de masses, amb cada vegada més turisme, i esperant que no hi hagi cap veu en contra. Però, ja n'hi ha prou, de turisme. Les dades ens demostren que aquest model ens està empobrint cada vegada més, tensionant el nostres serveis públics i malmetent els pocs espais verds que ens queden.

Com valoreu l’informe desfavorable que ha publicat el departament d'Acció Climàtica? 
L’informe és la constatació d’una cosa que nosaltres ja sabíem i ja havíem reivindicat. El 2016 ho vam fer, vam presentar un recurs contenciós-administratiu al Pla Director Urbanístic, vam guanyar i es va declarar nul. Per això, l’han hagut de refer i ara estan en procés d’aprovar-lo i per això es fa aquest informe. De totes maneres, estem contents perquè es la mateixa Generalitat la que admet que aquest projecte no té cabuda dins d'una mínima consciència ambiental i amb un mínim respecte al territori. Tot i que l’informe sigui demolidor i que demani pràcticament refer el Pla Director Urbanístic, creiem que les institucions continuaran tirant-lo endavant, però que admetin que és un projecte obsolet, ens ajuda i referma les nostres reivindicacions


"El govern té a les seves mans el projecte i és només qüestió de voluntat política que no es dugui a terme"


Què hauria de fer el govern? A part dels informes...
Bé, és que els informes són obligatoris perquè són part del procés normatiu, no depenen de la seva voluntat. L’informe ambiental no és perquè la voluntat d’Acció Climàtica sigui denunciar que no és sostenible, sinó perquè tenen l’obligació d’estudiar-lo i si dos més dos són quatre, doncs són quatre i ho han de dir. Ara bé, el govern té a les seves mans el projecte i és només qüestió de voluntat política que no es dugui a terme. Sempre ha estat així. És una operació entre privats: la Caixa és qui té els terrenys i Hard Rock és qui hi inverteix amb un projecte turístic. I la Generalitat el que fa és avançar els 120 milions d’euros i després anar-los venent a terminis a Hard Rock. Però en qualsevol moment es pot fer enrere, perquè en el contracte no s'hi estableix cap penalització si ho fa. 

I ara, amb aquest informe, penseu que reformularan tot el projecte o el govern senzillament exigirà es compleixen uns mínims? 
Just abans de les eleccions es molt fàcil tirar cap a un populisme barato i que els ajuntaments de la vora i el govern mateix decideixin tirar endavant dient que portarà llocs de treball. En realitat, el treball que porti serà precari, i això sumat al fet que el projecte tensionarà encara més els serveis de la zona, com el transport públic que ja és totalment deficient al camp de Tarragona, i encarirà el cost de vida de les veïnes que vivim a Vila-seca i Salou. Sabent que serà perjudicial pel territori, no té sentit continuar i apostar per un model totalment obsolet i caduc.


 

A part d'aquest informe ambiental, també s'espera un informe en relació amb el risc químic. Serà negatiu?
De tots aquests informes obligatoris n'hi ha un per avaluar si hi ha risc químic en la zona on s’ha d’edificar. Els terrenys estan al costat del polígon químic sud de Tarragona, que és el polígon químic més gran d’Europa, per tant suposem que aquest nou informe serà desfavorable. A més, des que va començar el projecte, les plantes químiques han ampliat la producció, per tant, la zona afectada serà mes gran i afectaria a l’edificabilitat. Per altra banda, sabem que en el cas de l’informe ambiental hi va haver pressions des de dintre del propi govern, per canviar-ne el sentit i fer-lo favorable, així que esperem que passi el mateix, tant si les pressions que sabem que hi haurà funcionen com si no.

No tocar l'edificabilitat era un dels mínims de Hard Rock...
Dels dos contractes que hi ha al voltant d’aquest projecte, l’altre és entre la Generalitat i Hard Rock. No hem vist aquest contracte però sí que vam tenir accés a un precontracte, acordat per les dues bandes i una de les condicions que posava Hard Rock era l’edificabilitat. Si es tocava, Hard Rock podia exercitar una opció de venda: obligava a la Generalitat a quedar-se amb els terrenys i retornar els diners que ja hagués pagat. 


"La paciència d’aquests inversors es va acabant i si surt l’informe químic desfavorable, sí que pensem que es retiraran"


Quina resposta espereu de Hard Rock a aquests dos informes? 
Hard Rock es un gran grup inversor i tenen els diners per desenvolupar el projecte. Tampoc no els vindrà ara de dos mesos després del temps que porten esperant. Però la paciència d’aquests inversors es va acabant i si surt l’informe químic desfavorable, sí que pensem que es retiraran. 

Si finalment surt un informe favorable i s'aprova el projecte, quina serà la vostra reacció? 
El primer que faríem si l’aprovessin en la propera data, que serà el 14 de desembre, seria analitzar el resultat de la modificació del pla director urbanístic. I després presentar un recurs contenciós-administratiu. Tal com estan fent les coses, intentant anar molt ràpid, sabem que en algun lloc hi haurà segur alguna vulneració de la legalitat. El recurs allargaria encara més el procés i la paciència dels inversors podria acabar-se.

Uns dies més tard, el 19 de desembre, celebrareu els 10 anys des de la creació de la plataforma. Ho relacionareu amb l'aprovació o no del Hard Rock?
Fins a cinc dies abans de l’aniversari no sabrem que passarà. Aquest acte es tirarà endavant s’aprovi o no, per reivindicar els deu anys justos i presentarem moltes novetats. Òbviament en cas que s'aprovi definitivament el pla, tindrem cinc dies per analitzar-lo i pràcticament ens hi haurem de de dedicar les 24 hores dels cinc dies. El 19 pot ser una data en què anunciem que presentem el contenciós o no. Sí o sí hi haurà una relació. Si l’aproven, per anunciar el recurs, i si no, per celebrar-ho i reivindicar la nostra lluita durant aquests deu anys.

— El més vist —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —