Parlem amb el director general de processos electorals del Govern sobre les mesures que s’estan estudiant de cara a les pròximes eleccions catalanes
Publicat el 23 d’octubre 2020

Enmig del context de pandèmia, moltes eleccions s’han vist ajornades a tot el món, cosa que ha encès el debat de com preservar la legitimitat política en temps de Covid-19. A França va caure 20 punts la participació i al País Basc gairebé 9, lluny dels 1 o 2 punts previsibles. En el cas de Galícia es va mantenir o fins i tot va pujar una mica, ja que la participació era del modest 41%.

La data per als pròxims comicis catalans és el 14 de febrer. Com està preparant les eleccions el Govern? Parlem amb Ismael Peña-López, director general de processos electorals i participació ciutadana, per conèixer algunes de les mesures que s’estan estudiant.

Creu que aquestes eleccions tan particulars poden fer baixar la participació? Us preocupa algun col·lectiu en concret?
Ens preocupen tres coses. El nostre objectiu número 1 és minimitzar el risc de contagi associat amb el fet de votar. No pot ser que la gent es contagiï pel fet d'anar a votar. El segon és que la gent pugui anar a votar. Estiguis contagiat o no ens agradaria que poguessis votar. El tercer és la legitimitat del procés: que ningú pugui impugnar perquè tothom es creu que el procés ha estat legítim i el resultat és acceptat per tothom. El col·lectiu que ens preocupa més és primer el dels contagiats que no puguin anar a votar encara que vulguin, i en segon lloc els col·lectius de risc: que els hi faci por anar a votar. Aquí el de la gent gran és un dels col·lectiu de risc més nombrós.

De quina manera es tindran en compte els conjunts de ciutadans que poden estar menys mobilitzats per la Covid-19 com ara la gent gran o la gent sense accés a internet?
Hi ha diferents vies d'actuació. La primera és fomentar el vot per correu. Dir a la població que la manera més segura serà votar per correu. Estem treballant i creiem que serà molt possible que tant la sol·licitud del vot per correu com dipositar el vot pugui ser des de casa, que ho puguis fer telemàticament, que no hagis d'anar a Correus a demanar el vot i que quan vingui el carter a portar-te els papers per votar puguis donar-li el vot en aquell moment. En segon lloc, que la gent no tingui por perquè els llocs són realment segurs. Extremarem les mesures de seguretat. Mascaretes, hidrogels, distància de seguretat, circuits oberts (entres per una banda i surts per l'altra). Que sigui tan segur anar a votar com quedar-se a casa. I després, informació. Moltíssima informació sobre què ha de fer cadascú.


"Estem treballant perquè quan vingui el carter a portar-te els papers per votar puguis donar-li el vot en aquell moment"


Creu que unes eleccions dutes a terme en plena pandèmia, amb possible davallada de la participació, poden ser fidels i legítimes a la població?
Haurem de veure aquesta davallada si passa i quin calat té. A Espanya en general hi ha una davallada de participació sostinguda des del 2004, amb una gran desconfinaça en els polítics que és creixent. El cas català és extraordinari en el sentit més literal de la paraula perquè hem tingut un creixement que ha vingut motivat per una gran mobilització dels votants, sobretot per l'eix nacional. Crec que és difícil que creixi perquè està en el 80%. Seria esperable que hi hagués una petita davallada.

Està sobre la taula poder ajornar les eleccions?
No ens ha de fer por. Tenim una sèrie de criteris: que la població pugui fer-se una opinió formada i informada sobre què està passant i pugui haver-hi deliberació; que les candidatures considerin que ha pogut donar a conèixer el seu programa; que els ciutadans puguin votar i que puguem organitzar les eleccions, que el dia abans no puguem no organitzar-les perquè no tenim urnes o perquè tots els secretaris dels ajuntaments s'han posat malalts. I, per últim, que tothom es cregui el resultat, que el procediment ha estat legítim. Si un d'aquests motius falla, hauríem de ser capaços d'anul·lar les eleccions. Dit això, també pot ser que hi hagi un estat d'alarma i que llavors sigui l'Estat qui les cancel·li com va passar a Galícia o al País Basc.

El 14 de febrer no se sap en quin punt estarà l’epidèmia ni si haurà arribat la vacuna. Amb quins escenaris s’està treballant?
El PROCICAT pràcticament de forma diària ens diu què es pot fer i què no es pot fer. Explicarem al PROCICAT totes les coses que necessitem fer, desprès el PROCICAT ens dirà com les hem de fer. En algun cas seran recomanacions com "és preferible que els mítings siguin a l'aire lliure que no en un local tancat", per exemple. Del març cap aquí, hem après com pot anar la situació i quins són els límits i, per tant, anem a màxims. Sabem que "mans, mascareta i distància" és el que funciona. Buscarem locals electorals que es puguin fer cues al carrer i, si no, canviarem de locals electorals.

Com s’està plantejant que sigui la campanya electoral? Tindran molt pes els actes a través d’internet? Hi haurà mítings presencials?
El PROCICAT segurament ens recomanarà aire lliure; no donar res en mà, allò de repartir tríptics o butlletes estarà prohibit; abraçar nens també estarà prohibit, tot el contacte físic serà no recomanat o prohibit. El que hem vist és que no només al País Basc o Galícia, sinó a arreu del món es reforcen moltíssim les xarxes socials. El que sol passar en els mítings s'intenta que tingui una segona derivada en mitjans o en productes que després es puguin colar per xarxes socials, és a dir, el canutazo. "El virus no ens deixa fer la campanya que voldríem", però és que el virus no ens deixa fer la vida que voldríem.

Quina és l’aposta per controlar la desinformació que pot sorgir arran de dependre tant d’internet
Hem de tenir un dispositiu que faci un seguiment del que passa a les xarxes; per una banda, d'una part més humana o més prefabricada com seguiment de xarxes, que sabem que són prescriptors d'opinió; per l'altra, volem aplicar una capa d'intel·ligència artificial que ens ajudi a veure allò que vola sota el radar i no coneixem: on s'està generant massa crítica, persones que s'apleguen al voltant d'un missatge o quin missatge està agafant onada perquè s'està repiulant. Si s'està dient "no aneu a votar a Castellflorit de la Roca perquè la gent s'està morint", comprovarem si això és veritat i si ho és tenim un problema sanitari i, si no, el tenim informatiu. Llavors comunicarem a les ràdios o televisions locals o xarxes socials "no patiu, que a Castellflorit tenim el registre perquè li hem fet l'auditoria i compleix tots els requeriments".


"Aquest motor pot detectar d'un dia per l'altre que s'han multiplicat per mil les mencions, ens ajuda a detectar el sentiment de la conversa"


Esteu estudiant utilitzar la intel·ligència artificial en aquestes eleccions. De quina manera?
Pot ser que en un dia normal hi hagi 10 persones parlant de Castellfollit a la xarxa i tenim un motor que ho registra. Aquest mateix motor pot detectar d'un dia per l'altre que s'han multiplicat per mil les mencions a Castellfollit i, a més, ho fa en relació amb quines paraules. Si detecta "festa major", no passa res, però si ho relaciona amb "eleccions", hi ha una primera alerta. Si al costat hi diu "funciona tot molt bé", "ja he votat", "visca Castellfollit, visca l'alcalde", veiem que parlen d'eleccions, però la gent està contenta. En canvi, si al costat hi diuen "frau", "por", "no hi aniré", "em quedo a casa", aquest motor ens ajuda a detectar el sentiment de la conversa. Humanament seria molt complicat, tenim unes 10.000 meses repartides en 2.500 col·legis electorals a 1.000 municipis. Estem parlant amb proveïdors que ens ajudin a detectar on hem de fer aquesta trucada. Ens ajuda a anticipar-nos i a tenir una mica més de marge de reacció.

Com s’està pensant que siguin els col·legis electorals? Quines mesures sanitàries hi haurà?
Tenim dos tipus de proteccions. Per al votant, mascareta, no haver de donar el DNI, només ensenyar-lo o dipositar-lo en algun lloc, no haver de donar el sobre de vot al president, fer cues al carrer. Demanarem també poder fer tres cues, una només per contagiats, contactes estrets i sospitosos, una altra per col·lectius vulnerables i l'altra per la resta de la població. També habilitarem molt més espai dins el col·legi electoral i entrar i sortir per diferents llocs. Pel que fa al personal, doncs mampares, mascaretes de recanvi, desinfeccions periòdiques quatre, cinc vegades i guants de nitril.


"Demanarem poder fer tres cues, una només per a contagiats, contactes estrets i sospitosos, una altra per a col·lectius vulnerables i l'altra per a la resta de la població"


És viable tenir tres cues en cada col·legi electoral? 
S'ha de poder fer. Almenys esperem que el PROCICAT ho permeti. De fet, ja hi ha cua al forn de pa i ja hi ha molts espais segregats per evitar aquest tipus de contactes als CAPS, a les escoles... No ens ha de sorprendre que separem la gent. Pensem també que el fet que els col·lectius de risc puguin conviure amb una persona que potser està contagiada però no ha tingut símptomes en la mateixa cua, els posa en risc. Hi ha una mica d'esglai, estem creant cues diferents, pot ser estigmatitzador, però al revés, estem minimitzant el risc que aquesta persona es pugui contagiar.

Això implica incrementar la despesa econòmica?
Pràcticament doblem el pressupost. El pressupost de les eleccions té una part d'operacions (paperetes, dietes, seguretat... que puja entre 12 i 14 milions d'euros normalment) i la partida Covid que tenim pressupostada suma una mica més d'11 milions d'euros. Aquesta xifra, però, baixarà moltíssim perquè primerament es va comptar una mascareta per a cada votant però de moment l'hem mantingut, però sí que haurem de tenir algú que organitzarà les cues i haurà de cobrar.

Hi haurà més punts de votació per dividir la massa de gent que vagi a votar o cita per votar
Normalment una mesa electoral té un rang entre 500 i 2.000 votants. Pot ser que ens trobem que hi hagi un local amb mil persones que sigui molt difícil de gestionar. Hi ha diverses opcions: crear una mesa nova o canviar el local, el camp de futbol, el velòdrom... És previsible que s'incrementi un 10% el nombre de locals electorals, com va passar al País Basc, perquè no podien reubicar les meses en llocs més grans. A més sol·licitarem a la federació d'esports que se suspengui tant dissabte com diumenge l'esport federat perquè facilitarà als ajuntaments poder preparar els poliesportius el dissabte i el diumenge per fer-lo servir enlloc del local habitual que aquest any no és suficient.


"Sol·licitarem a la federació d'esports que se suspengui tant dissabte com diumenge l'esport federat perquè facilitarà als ajuntaments poder preparar els poliesportius"


Com s'escolliran els vocals aquest any? Confinats o col·lectius de risc podran ser nomenats vocals?
Aquí hi ha dues coses: qui entra al bombo i qui acaba sent vocal. Demanarem, i això és una decisió de la Junta Electoral, que la gent major de 65 anys no formi part de la gent que pot ser elegible. També demanarem als partits polítics que no hi hagi interventors o apoderats de col·lectius de risc. Si a algú li toca ser president i es trenca les cames el dia abans té una baixa mèdica, per tant, si algú està contagiat també té aquesta motivació, la baixa mèdica.

Creus que ja anem tard en l’actualització de la manera de votar? La Covid-19 ha forçat a posar una marxa més en aquesta actualització?
Un enorme avenç en una futura llei electoral catalana seria el cens únic. Això ajudaria moltíssim, no només en la Covid, sinó en tot. Ara mateix només pots votar a la mesa on estàs registrat per votar, al costat de casa. Trencar això permetria votar des de qualsevol lloc. A altres llocs del món s’envia una urna al supermercat i enganxa la gent al sortir. Les urnes mòbils i el vot electrònic són cosins germans. Si tens un cens únic el primer que fas és digitalitzar-lo per evitar el doble vot. Seria el primer gran avenç que desllorigaria tota la resta. El gran problema que tenim ara és com evitem duplicar el vot.

Per què no es pot optar pel cens únic o per les urnes mòbils com a una possible mesura? 
Perquè la LOREG no ho permet. Un dels motius pels quals no ho permet és perquè encara hi ha alguns sectors que pensen que es farà un "mal ús" d'aquest cens, com muntar un referèndum. A Espanya és molt difícil preguntar coses a la gent, no només fer unes eleccions. És molt difícil fer una consulta no referendària a un municipi per saber si pintarem la plaça de verd o vermell. I és tan difícil per dos motius: els grans tenidors de poder són molt reacis a preguntar a la ciutadania i dos, dins de les preguntes que es podrien fer hi ha "vols estar a Espanya o no?", "vols monarquia o no?" i aquí el Legislatiu s'hi posa molt en contra.

En el cas dels particulars comicis catalans de l’any que ve, es podrien plantejar unes mesures més adients si es disposés d’una llei electoral pròpia?
Per descomptat. Això és un fracàs del legislador català, del Parlament. Hi ha hagut propostes pràcticament a tots els partits en els últims 20 anys. L'última del PP, però ningú s'hi ha acabat de posar mai i això és un fracàs de tots els partits de no haver aconseguit fer mai una llei electoral.


"Demanarem que la gent major de 65 anys no formi part de la gent que pot ser elegible com a vocal"


Heu vist alguna mesura que s'ha utilitzat en algun altre país?
Sí que puc dir que hem descartat coses, com votar en tres dies. És una cosa que va poder estar sobre la taula, es va fer a Macedònia del Nord i ho vam estar mirant, però no ens sortia a compte perquè la gran por que tenim és que demà confinin 100.000 persones. La nostra aposta, per tant, és fer segur el votar i que pugui votar també la persona contagiada. Nosaltres suggerirem votar per franges, però no hi ha més marge a la llei.

Considera que alguna mesura usada en altres països ha estat molt exitosa o al revés, que ha estat un fracàs i un error?
A mi em fa enveja Estònia. Un 65% de la ciutadania vota electrònicament. Això seria fantàstic per tenir assegurat el vot d'un 65% de la gent que vota. En el cas del que tenim més proper, País Basc i Galícia, va anar bé. Van quedar poques persones sense votar. Sempre és un fracàs que algú no pugui votar, però van ser unes 100 persones i el govern n'estava satisfet. A mi m'agradaria tenir consens entre partits per com estem fent les coses.


"Gastem 30 milions llargs d'euros en 50 dies. Afecta la legitimitat d'un Parlament els propers 4 anys. No hi ha terme mig: o surt bé o surt malament"


S’haurà de fer una campanya molt intensiva per informar del què pot fer el ciutadà. Com s’explicarà això als ciutadans?
Les eleccions tindran una pàgina web específica i això serà el pal de paller. Aquí hi haurà tota la informació per al vot exterior, les condicions sobre el virus... A més, aquí hi haurà una campanya crossmedia amb llocs diferents, llenguatges diferents i targets diferents. Reforçarem molt l'atenció al ciutadà. Volem habilitar especialment el 012 perquè siguin capaços de donar formació a part del call center, amb 200 persones que hi ha habitualment durant el procés. Seran els de sempre, però amb especial incidència amb l'atenció al ciutadà perquè pugui tenir la màxima personalització possible.

Què suposa per vosté a nivell personal estar al capdavant d’aquest repte? És potser el més important de la teva carrera?
A nivell professional és el projecte més gros. Gastem 30 milions llargs d'euros en 50 dies. Afecta la legitimitat d'un Parlament els propers 4 anys. No hi ha terme mig: o surt bé o surt malament. Quan acabin les eleccions tindrem un Parlament legítim o no el tindrem. Per tant, sí, és amb diferència el repte més bèstia que un pot tenir sobre un govern, no només el meu personal. Personalment, jo no havia fet res tant important, per la transcendència que té, que hi hagi democràcia, i per l'abast que té. 35 milions és una cosa molt difícil d'igualar.

— El més vist —
- Comentaris -
- Etiquetes -
— El més vist —