Eurovisió es digitalitza
Per Berta Posas Rodríguez
Publicat el 04 de desembre 2020

Els esdeveniments musicals han sigut uns dels grans afectats per la pandèmia. No se n’ha salvat un dels concursos televisius més importants del món, el Festival Europeu de la Cançó o Eurovisió, que cada any agrupa fins a 200 milions de teleespectadors i centenars de persones reunides en directe. El coronavirus va obligar a cancel·lar fins a l’any que ve el certamen que s’havia de celebrar el maig passat a la ciutat holandesa de Rotterdam, però la temporada eurovisiva no es va donar per perduda i es va decidir començar a provar nous formats a la versió juvenil del festival.

És per això que aquest cap de setmana s’ha celebrat a Varsòvia el JESC o Junior Eurovision Song Contest, ple d’incorporacions tecnològiques i més internacional que mai. Tot i que la seu des d’on es conduïa l’edició i es presentaven les actuacions era a la capital polonesa, com marca la tradició de convertir en amfitrió al país guanyador de l’edició anterior, cada un dels representants dels 12 països participants actuava des del seu país d’origen, pel que ha sigut un concurs amb una dotzena de platós i escenaris diferents.


Les eines digitals han salvat Eurovisió Junior i han dinamitzat el concurs


Per tal de salvar el concurs i mantenir-se fidels al format, la Unió Europea de Radiodifusió o UER va establir unes pautes per les actuacions. D’aquesta manera, les eines digitals han salvat el concurs de la covid-19, que s’ha assemblat a una videotrucada en grup entre joves cantants de diferents països europeus, a la vegada que han convertit el certamen en una edició molt més “ràpida i dinàmica en les actuacions”, com considera Joel Cava, periodista i expert en el concurs de la cançó.

L’adaptació tecnològica

La direcció del concurs ha començat a adaptar el format amb actuacions per satèl·lit, a l’espera de poder utilitzar aquestes novetats si la pandèmia s’allargués i afectés l’edició de l’any vinent.  Per això cada delegació ha hagut de construir un escenari seguint el reglament, amb unes pantalles de leds iguals per a tots els participants. S’han inclòs també canvis importants que ja estaven previstos, com els polèmics cors gravats per disminuir el nombre de persones agrupades a l’escenari. Aquesta mesura ja es va plantejar a principis d’any, i ha sigut la més controvertida.

El cors gravats són un dels principals problemes segons Cava, ja que “algunes de les candidatures se n’han aprofitat molt més” i això “adultera el producte final, perd autenticitat”. De fet, la victòria de França amb Valentina i la seva cançó J’imagine ha sigut qüestionada a les xarxes socials pels seguidors del concurs, ja que els cors i els efectes de postproducció de l’actuació han passat per sobre de la veu en directe de la cantant junior. El mateix Joel Cava considera que “hi ha hagut desigualtats en la participació”. El periodista creu que la solució implica establir uns “controls més estrictes per cada delegació”, ja que “la vulneració de normes ha fet que es posi en dubte el format del festival”.

Rotterdam 2021

La Unió Europea de Radiodifusió va cancel·lar l’edició del festival de la cançó d’enguany, a l’espera de poder-lo celebrar l’any vinent amb totes les garanties. 

Com ja estava previst i negociat dins l’organització, la gravació dels cors per les actuacions es mantindran, pel que només els cantants principals actuaran en directe. Es preveu també un aforament molt més reduït que l’habitual, amb distàncies de seguretat i totes les mesures, però la televisió holandesa i la ciutat de Rotterdam es neguen a cancel·lar el certamen un any més. El festival d’Eurovisió mou cada any milers de persones fins a la ciutat que n’és seu, pel que s’impulsa el turisme de la zona i suposa un ingrés molt important per l’amfitrió.

Malgrat tot, la incertesa de la pandèmia fa possible que una tercera onada que afecti l’organització del festival. Els canvis fets aquesta setmana a Eurovisió Junior hauran servit llavors com a laboratori i algunes de les mesures de digitalització es podrien implementar si no hi hagués cap alternativa. 

De moment, ja s’ha previst demanar a les diferents delegacions candidates a guanyar el micròfon de vidre que gravin les seves actuacions, tal com s’ha fet al concurs juvenil, per preparar el certamen davant de possibles incidents d’última hora o restriccions de mobilitat, que van sorprendre l’equip de gestió d’enguany. Amb totes aquestes mesures i una bona preparació es preveu evitar qualsevol inconvenient i poder celebrar el festival a Rotterdam amb tota la normalitat possible, prescindint del canvis tecnològics aplicats aquest any. La digitalització i el canvi radical del format són només un últim recurs per mantenir viu el festival mentre duri la pandèmia.

— El més vist —
- Comentaris -
- Etiquetes -
— El més vist —