L'extrema dreta, present en el pla de cobertura del 14-F de la CCMA
Per ACN
Publicat el 22 de gener 2021

La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) ha aprovat, aquest divendres en un consell extraordinari, el pla de cobertura informativa dels mitjans de comunicació durant la campanya electoral per a les eleccions al Parlament, previstes, per ara, per al 14 de febrer. El document inclou nou candidatures, dues de les quals, Junts i Vox, es consideren "grups polítics significatius". De nou, s'eviten els blocs electorals i es proposa "aplicar una proporcionalitat ponderada, entenent que suposa una manera molt més flexible i respectuosa amb el dret a la informació". El document ja s'ha enviat a les candidatures que hi concorren i a la Junta Electoral Central. En cas que es produís un ajornament, el pla s'hauria de tornar a aprovar.

En la introducció, s'apunta que la informació electoral ha de tenir especial importància dins dels diferents espais informatius, i "s'ha d'elaborar i difondre amb els mateixos criteris professionals amb què ja es fa la informació política diària: selecció de les notícies en funció de l'interès informatiu, i respectar els principis de pluralitat política i social, igualtat, proporcionalitat i neutralitat informativa". 

Segons el pla de cobertura, per "garantir el principi de proporcionalitat establert" a la Llei Orgànica de Règim Electoral General, la CCMA farà "un seguiment diari dels temps d'emissió de les informacions sobre cadascuna de les formacions". També es tindrà en compte el que disposa la Instrucció 4/2011 de la Junta Electoral Central, modificada per la Instrucció 1/2015, del 15 d’abril, en relació amb el tractament informatiu que es donarà als partits que, segons la citada instrucció, tenen "la consideració de grups polítics significatius": JxCat i Vox.

Durant la campanya electoral, la informació es desenvoluparà bàsicament en els informatius diaris, els debats, les entrevistes i en els programes especials, d'inici i final de campanya.

La durada total diària dels espais informatius sobre les eleccions al Parlament serà variable, en funció de l'interès informatiu, i la presència de les diferents formacions polítiques mantindrà "la proporcionalitat" en aplicació de la Llei Orgànica de Règim Electoral General, així com la Instrucció 4/2011, del 24 de març del 2011, de la JEC, i tenint en compte els resultats electorals obtinguts en les darreres eleccions al Parlament. Per determinar l'ordre de representativitat de les forces polítiques, s'utilitzarà el resultat electoral obtingut en les eleccions al Parlament del desembre del 2017, així com també pel que fa al temps dedicat proporcionalment a cada força política en tota la campanya.

D'aquesta forma, la cobertura informativa dels grups polítics significatius "no podrà ser igual o superior a la dedicada a les candidatures que van obtenir representació en les darreres eleccions al Parlament". Tanmateix, la cobertura informativa de les candidatures de formacions polítiques que no van concórrer a les anteriors eleccions al Parlament, o que no van obtenir-hi representació, no podrà ser igual o superior a la dedicada a les que tinguin reconeguda la condició de grup polític significatiu.

Pel que fa a la televisió, la informació diària dedicada a la campanya electoral s'inclourà en els programes TN matí, Els matins, TN migdia, TN vespre, TN cap de setmana, Més 324 i en les rodes informatives del canal 3/24. Respecte a la ràdio, la informació diària dedicada a la campanya electoral s'inclourà en els programes El matí de Catalunya Ràdio, Catalunya migdia, Catalunya nit, L'informatiu d'EI suplement, i en diferents butlletins i franges horàries de Catalunya lnformació. Així mateix, al portal informatiu de la CCMA hi haurà una notícia principal a portada, amb titular periodístic, en què s'explicaran els principals arguments dels partits amb representació al Parlament i dels grups polítics significatius en les jornades de campanya electoral.

Entrevistes

El pla també fa referència a les entrevistes tant a la televisió com a la ràdio. Pel que fa a TV3, hi haurà entrevistes d'uns 25 minuts en el programa Els matins als candidats designats per les forces polítiques que van obtenir representació en les darreres eleccions al Parlament per ordre de menor a major representació, els dies 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11 i 12 de febrer. També s’entrevistarà els candidats de Junts per Catalunya i Vox al "ser considerats grups polítics significatius". A més, els programes Planta baixa i Tot es mou també faran entrevistes a les referides forces polítiques, tot i que no seran polítiques, sinó personals i hibridant el reportatge.

En el cas de la ràdio, El matí de Catalunya Ràdio entrevistarà els candidats designats per les forces polítiques que van obtenir representació en les darreres eleccions al Parlament, per ordre de menor a major representació, els mateixos dies que Els matins amb una durada d'uns 25 minuts. Això també inclou els candidats designats per Junts per Catalunya i Vox.

Per altra banda, els telenotícies de TV3 i el canal 3/24, Catalunya Ràdio i Catalunya lnformació podran emetre reportatges sobre els principals reptes d'aquesta convocatòria electoral. En cas que hi hagi declaracions de candidats de les formacions polítiques el dia de les eleccions, se seguirà el mateix criteri de presència i proporcionalitat fixat pel pla. També s'informa que just abans de l’inici de campanya, faran La foto dels candidats, l’esdeveniment televisiu basat en una foto conjunta de tots els candidats dels partits amb representació al Parlament i dels grups polítics significatius en un lloc emblemàtic.

Debat el 9 de febrer

La campanya electoral tindrà un debat de forma simultània pel mitjà televisió, el mitjà ràdio i els mitjans digitals . En aquest debat hi participaran els candidats designats per les forces polítiques que van obtenir representació en les darreres eleccions al Parlament i també els candidats designats per Junts per Catalunya i Vox. El debat es realitzarà el dimarts 9 de febrer a les 22.00 hores i serà emès simultàniament per televisió, ràdio i mitjans digitals.

Al llarg de la campanya electoral, sempre en funció de l'interès informatiu, es poden fer, seguint els criteris de proporcionalitat establerts, alguns directes dels actes de campanya de les forces polítiques catalanes. Amb caràcter excepcional, afegeix, degudament justificat, els professionals podran fer servir un altre senyal realitzat.

— El més vist —
- Comentaris -
- Etiquetes -
— El més vist —