Faldilles per la igualtat, també als instituts catalans - Diari de Barcelona

A l'Institut Enric Borràs de Badalona, els alumnes de 2n de Batxillerat han anat a classe amb faldilla. També a l'Institut Manuel Carrasco i Formiguera més de la meitat dels alumnes de secundària s'han vestit amb faldilla. Trencant tota mena d'imposicions de gènere, noies i nois han lluït la peça de roba com a manifest de solidaritat amb el tiktoker de Bilbao Mikel Gómez. Ell va anar amb faldilla a l'institut per gust i motivat per altres nois que arreu del món es posaven aquesta peça per trencar estereotips de gènere. La resposta per part d'un professor va ser aturar la classe i fer-lo anar al psicòleg.
En Mikel explica al seu compte de TikTok que el psicòleg "em va preguntar si em sentia noia i li vaig dir que no, que no em poso cap gènere i que, si me n'he de posar un, sóc un tio". El vídeo on el jove de Bilbao fa pública la seva experiència s'ha fet viral a l'aplicació i ha generat un moviment de solidaritat que ha arribat fins als instituts catalans.
@mikelgmz No me daba tiempo a contarlo todo☠️#parati
♬ original sound - Mikel Gómez
Els alumnes de l'INS Enric Borràs es van sumar a la reivindicació anant amb faldilla a classe "com a símbol del rebuig als estereotips de gènere".
L'Anna Pascual, professora de Geografia i Història de l'institut va entrar a primera hora a la classe de segon de batxillerat sense conèixer el moviment. Va veure que dos alumnes portaven faldilla, però no va dir res: "És un institut amb molta diversitat i jo també sóc una persona molt oberta de ment", explica al Diari de Barcelona.
Llavors va veure com anaven rient i fent-se comentaris entre ells, un li deia a l'altre "al final no t'has posat la faldilla!". L'Anna va entendre que s'havien posat d'acord i els hi va preguntar el perquè, ells mateixos "tenien súper clar que era per trencar els estereotips de gènere, havien llegit el que era i estaven fent un acte de solidaritat i, malauradament, encara disruptiu". Un dels nois portava la faldilla a la motxilla i l'Anna li va obrir el despatx de professors perquè es pogués canviar.
Aprofitant l'avinentesa l'Anna va comentar la reivindicació amb altres grups de l'institut per debatre sobre el gènere en la vestimenta i com, suposadament hi ha "roba que li pertoca portar a una dona i una altra a un home". L'Anna explica que no hi va haver opinions reticents, però en canvi, al post d'Instagram alguns dels comentaris són en to pejoratiu "però és normal perquè per això es fa la reivindicació perquè hi ha moltíssima gent que no pensa així".
L'Edgar Fernández té 13 anys i cursa 2n d'ESO a l'Institut Manuel Carrasco i Formiguera de Barcelona. Ell i els seus companys de classe, usuaris habituals de TikTok, no van trigar en trobar-se amb el vídeo de'n Mikel. En veure'l, els va faltar temps per decidir sumar-se al moviment reivindicatiu. Però ells no es van quedar aquí, van entendre que calia estendre al màxim la importància de participar en aquesta causa solidària. "Vam anar classe per classe explicant per què hauríem de portar faldilla", explica. La seva intervenció va ser tan exitosa que el dia 4 de novembre "la meitat dels nois de l'escola vam portar faldilla per trencar rols i estereotips de gènere". L'Edgar se sent orgullós de la participació al seu centre "afortunadament vam ser molts!", assegura.
En vista del moviment de solidaritat, en Mikel Gómez ha penjat nous vídeos al seu compte de TikTok molt agraït a tothom i sorprès pel suport rebut en la reivindicació contra els estereotips de gènere i la llibertat individual. En un dels vídeos explica com durant anys s'havia sentit reprimit i jutjat pel seu entorn fins que, el passat 27 d'octubre, es decideix a fer el pas i anar amb faldilla. Explica que sense les seves amigues fent-li costat, no ho hauria pogut fer.
@mikelgmz Soy patetico lo siento?❤️##parati
♬ original sound - Mikel Gómez
@mikelgmz No me creo lo que hemos conseguido enserio, esto ha sido gracias a vosotres y a @_llucmoorey_ ?❤️#parati
♬ Billie Jean - Michael Jackson

