Assetjament
Per Raül Martínez i Georgina Largo
Publicat el 18 de maig 2021

El confinament ha traslladat molts atacs LGTBIfòbics del carrer a les pantalles. L’Observatori Contra l’Homofòbia (OCH) ha registrat el doble d’incidències a internet des que va començar la pandèmia. Les dades avançades per l’OCH al Diari de Barcelona revelen que les agressions al món virtual durant el 2020 han suposat un 17% del total de casos, lluny del 6,9% de l’any 2019. Amb motiu del Dia Internacional contra la LGTBIfòbia, que se celebra avui, les entitats LGTBIQ+ criden a denunciar i no normalitzar la discriminació i l’assetjament a les xarxes.

Cristian Carrer, psicòleg de l’Observatori, assenyala que rere l’increment dels casos al món virtual s'amaga "la sensació d’impunitat i l’anonimat" que ofereixen les xarxes socials. A més, afegeix que la situació pandèmica ha estat determinant, ja que "el confinament ens ha tancat més a casa i l’odi ha buscat nous canals per distribuir-se".

Els atacs a través d’internet i les xarxes socials ja s’han convertit en el segon tipus més habitual de denúncia LGTBIfòbica registrada per l’OCH, només per darrere de les agressions al carrer.

Atacs i amenaces

Una de les persones que ha denunciat públicament rebre amb freqüència comentaris homòfobs a l’entorn digital és l’alcalde de Terrassa, Jordi Ballart. “M’he acostumat a viure amb insults a les xarxes. Quan part de la ciutadania s’enfada amb les decisions que prenc, utilitza la meva orientació sexual per atacar-me”, afirma Ballart. En el seu cas, els atacs han anat més enllà dels insults i ha arribat a rebre imatges de ganivets i amenaces de mort.


L'alcalde de Terrassa, Jordi Ballart. Foto: ACN

L’alcalde explica que, tot i que aquests comentaris cada vegada l’afecten menys, tenen impacte al seu “entorn més immediat: la família, la parella i els fills”. Per això, defensa la importància de fer servir la seva visibilitat mediàtica per arribar a la gent i ajudar que aquells que “pateixen aquestes situacions vegin que hi ha referents que s’atreveixen a alçar la veu i viuen la seva condició sexual amb normalitat”.

Gestionar l’odi

Des de l’Observatori Contra l'Homofòbia expliquen la necessitat de respectar totes les maneres d’abordar les agressions a les xarxes. “Cada persona té els seus ritmes de recuperació. S’ha de treballar des de la perspectiva de l’acompanyament, situant com a principal objectiu la reparació de la dignitat de la persona”, indica Cristian Carrer. L’OCH ofereix suport als afectats amb formes de reparació com fer comunicats públics de rebuig o mediant entre els implicats.

Tant l'Observatori com Jordi Ballart coincideixen en assenyalar el gran esforç que implica interposar una denúncia contra un atac d’odi a internet. Aquests processos moltes vegades acaben sense una condemna clara. Malgrat tot, remarquen la importància de denunciar els casos i així evitar la normalització de la LGTBIfòbia. A més, l’alcalde crida a desenvolupar la normativa contra la discriminació i “aplicar sancions exemplars perquè la ciutadania vegi que aquestes actituds no queden impunes”.

L’Ajuntament de Terrassa remarca la necessitat que les institucions s'impliquin en la defensa dels drets de les persones LGTBIQ+. El municipi inicia avui la campanya Nou Diccionari LGTBI-fòbic, que se suma al Servei d’Atenció Integral a la Diversitat Afectiva, Sexual i de Gènere, encarregat d’atendre les incidències en aquesta matèria. Aquesta iniciativa interpel·la les persones amb actituds LGTBIfòbiques per canviar el seu imaginari. Els usuaris de les xarxes podran fer arribar al compte d’Instagram @generesterrassa noves paraules que descriguin comportaments discriminatoris.

— El més vist —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —