Joaquín Cano (CGT Nissan): "Renault ha guanyat el torcebraç" - Diari de Barcelona

El portaveu de la secció sindical de Nissan de la CGT, Joaquín Cano, assegura que "no descarten res" i deixa clar que "en funció de com sigui l'atac, hi haurà una resposta". Tot això es produeix després de l'escalada de tensió entre Nissan i els treballadors que s'han quedat al carrer.
El tancament de les plantes de Nissan, que és la segona planta automobilística del país, deixarà sense feina les 3.000 persones que treballen als tres centres: la planta de la Zona Franca, de Montcada i Reixac i de Sant Andreu de la Barca. Tot i això, els sindicats apunten que són 25.000 els llocs de treball que es podrien veure afectats, ja que tots ells depenen de la multinacional, tenint en compte llocs de treball directes i indirectes.
Cano també apunta que "Renault ha guanyat el torcebraç". En part, assegura, per les accions del president de Renault España i de la Asociación Española de Fabricantes de Automóviles y Camiones (ANFAC), José Vicente de los Mozos. Segons explica, de los Mozos "en comptes d'apostar per les plantes que estan sota el seu paraigua ha apostat pel càrrec que té a Renault".
Treballadors de Nissan va tallar dimarts l'entrada a Barcelona per l'avinguda Diagonal
Passivitat a les institucions
La consellera d'Indústria, Àngels Chacón, va confirmar la decisió del tancament en una entrevista a TV3, on es va mostrar decebuda amb la decisió de l'empresa nipona. La consellera també va recordar que l'empresa ha rebut fins a 25 milions d'euros d'ajudes públiques els últims anys i va explicar que van presentar un pla de futur per a Nissan, amb més ajudes econòmiques, però la multinacional no va donar resposta.
Tot i això, Cano ha assegurat que no s'ha fet tot el possible per evitar aquesta situació. A més, apunta que les institucions "podrien haver fet moltíssim més, passant per intervenir a la planta tal com han intervingut en bancs i autopistes". Segons ell, "no pot ser que Nissan decideixi tancar una planta i les institucions les deixin caure".
Davant del pla de recuperació del sector de l'automòbil que va mencionar el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, lamenta que "de plans públics, al final, n'hi ha ben pocs". D'altra banda, afirma que els treballadors no tenen una idea clara de quins són els plans que duran a terme en el sector.
Neteja d'imatge per part de Nissan
El CEO de Nissan, Makoto Uchida, va confirmar durant la presentació de resultats de 2019 la decisió de l'empresa de tancar les plantes a Catalunya i afirmava que era una "decisió difícil". El portaveu de la CGT qualifica aquestes paraules de "neteja d'imatge" i que, senzillament, no és una decisió difícil, sinó una decisió econòmica.
Tot i que l'empresa japonesa va anunciar que el tancament de les plantes es deu a uns rendiments insuficients, Cano diu que "la inversió en una nova línia de producció no donaria el rendiment que s'esperava com per obtenir beneficis. Per tant entenem que és completament fals".
Solucions al conflicte i accions a emprendre
Cano sosté que la solució "implica renovar les plantes de Barcelona" Així, creu que tot passa per una modernització de totes les instal·lacions catalanes. Davant d'una hipotètica nacionalització, el portaveu defensa que "no és nacionalitzar i ja està", sinó que s'han de buscar empreses que siguin possibles compradores o que siguin capaces d'adjudicar vehicles.
Quant al futur del sector, admet que és una indústria que ha de canviar però "aquest canvi ha de ser també una oportunitat". Segons ell, la cosa "implica canviar tot el parc d'automòbils i fer un vehicle més sostenible" perquè hi hagi futur. Segons ell, fins que aquest futur no es defineixi "no es remuntarà el buit on ha caigut".

