Joe Biden, nou president dels EUA després dimposar-se a Pennsilvània
Publicat el 07 de novembre 2020

Joe Biden és el 46è president dels Estats Units. El candidat demòcrata a la Casa Blanca Joe Biden s'ha convertit aquest dissabte en el president electe dels EUA després d'haver conquerit l'estat clau de Pennsilvània. Així ho indiquen les projeccions de les cadenes CNN, CBS i NBC, i mitjans com el The New York Times. Aquest resultat també converteix a Kamala Harris en la primera dona escollida vicepresidenta dels Estats Units de la història.

Joe Biden és, amb més de 74 milions de vots, el president dels Estats Units més votat de la història, el recompte, per ara, li dona la victòria a Arizona i Geòrgia, dos estat que feia més de dues dècdades que eren terreny republicà. On es confirma que s'ha imposat ja és a Pennsylvania, Wisconsin i Michigan, estats fonamentals, sempre difícils d'aconseguir. 

Joe Biden S'ha assegurat la Casa Blanca en imposar-se per pocs milers de vots i en un gir inesperat, a l'estat de Pennsilvània. Amb els 20 electors que s'hi escollien, n'ha sumat 273 i ha guanyat les eleccions.

Els comicis han estat una dura pugna fins a l'últim moment, amb una avançada miraculosa a Pennsilvània i curses molt renyides a estats com Geòrgia i Arizona, on encara no s'han tancat els resultats. A part d'aquests avançaments i les victòries amb marges estrets, les eleccions seran recordades per haver batut el rècord de participació dels últims 120 anys, amb aproximadament un 70% de ciutadans que han expressat la seva voluntat. L'èxit de participació ha convertit Biden en el president electe més votat de la història dels EUA.

El demòcrata s'ha dirigit als ciutadans a través d'un tuit on diu que "és un honor haver estat escollit per liderar aquest país". Afegeix que "la feina que tenim al davant no és fàcil, però us prometo això: Seré un president per a tots els Americans - tant si heu votat per mi com si no".

Kamala Harris també s'ha dirigit als estatunidencs a través d'una piulada on ha afirmat que "Tenim molta feina a fer. Comencem".

Kamala Harris també ha publicat un vídeo de la trucada que ha fet a Biden per celebrar la victòria. Li diu: "Ho hem fet Joe!"

La qui serà la nova Primera Dama dels Estats Units, Jill Biden, també ha celebrat la victòria a les xarxes socials amb una fotografia amb un toc d'humor. Ella serà la primera Primera Dama que té intenció de mantenir la seva feina habitual com a mestra. Mai abans ningú en aquest càrrec ha preservat una altra posició laboral.

Per la seva banda, Donald Trump es converteix en el cinquè president nord-americà que no és reelegit (Herbert C. Hoover, Gerald Ford, Jimmy Carter i George H. W. Bush). Acaba els seus 4 anys de mandat i ho fa amb l'espectacularització que tant l'ha caracteritzat en el seu pas per la Casa Blanca. Denúncies per frau electoral, acusacions de censura i de "robatori" de les eleccions, teories conspiranoiques i discursos dirigits a la població que els mitjans estatunidencs es neguen a emetre.

Les reaccions

Els carrers de moltes ciutats nord-americanes s'han omplert de ciutadans celebrant la victòria de Biden després de cinc dies d'incertesa i un escrutini renyit i ple de girs que ha fet molt complicat poder aproximar el guanyador.

Però a part dels votants, també figures significatives de la política estatunidenca han reaccionat a la notícia.

L'expresident Barack Obama ha piulat felicitant els qui ha qualificat d'"amics" i compartint una carta de felicitació on afirma estar "orgullós de felicitar el pròxim president, Joe Biden i la pròxima Primera Dama, Jill Biden" igual com a "Kamala Harris i Doug Emhoff per la increïble elecció de Kamala com a pròxima vicepresidenta". Obama també afirma que "Som afortunats que Joe tingui el que es necessita per ser President. [...] Sé que farà la feina tenint present l'interès de tots els americans. [...] Som una nació, sota Déu".

Hillary Clinton ha felicitat els guanyadors a través del seu compte de Twitter. "Els votants han parlat, i han escollit a Joe Biden i Kamala Harris per ser el nostre pròxim president i vicepresidenta. S'està fent història amb un tiquet que repudia a Trump, una nova pàgina per a Amèrica".

El diari alemany, Der Spiegel, conegut per les seves portades il·lustrades i reflexives. Ha creat un gif per a l'ocasió.

El món respon

El primer ministre britànic, Boris Johnson, ha felicitat els guanyadors de les eleccions.

Des de la distància

A Catalunya i a l'estat espanyol també hi ha hagut reaccions als resultats electorals dels Estats Units.

L'alcaldessa Ada Colau ha publicat un tuit mencionant alguns moviments socials que han lluitat per canviar la presidència dels EUA.

— El més vist —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —