ACN
Per ACN
Publicat el 17 de març 2021

La Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona ha aprovat inicialment el projecte executiu de reurbanització de la Rambla, amb un projecte de 44,5 milions d’euros. Aquest tràmit suposa engegar una estratègia de reactivació de la Rambla que es comença a desplegar des d’aquest mateix any per avançar en la recuperació ciutadana d’un dels passejos més coneguts del món. D'altra banda, l'Ajuntament preveu aprovar de manera definitiva aquesta setmana els dos projectes d'urbanització de la primera fase de la connexió del tramvia per la Diagonal.

Repensar la Rambla

La transformació integral de la Rambla contempla tot un seguit d’actuacions transversals que responen a diferents àmbits que van des de l’economia, la cultura i l’habitatge fins a la transformació urbanística de la via. Els objectius són la dinamització urgent del passeig per a la seva reactivació en clau cultural i comercial, la diversificació necessària tant de l’activitat econòmica com per potenciar l’ús d’habitatge permanent, i la millora en manteniment i mobilitat per guanyar qualitat i confort respecte al seu estat actual.

Un dels pilars d’aquesta estratègia global és la reurbanització de la Rambla, que avui ha fet un pas endavant amb l’aprovació inicial de la Comissió del projecte executiu d’obres. Disposa d'un pressupost total de 44,56 milions d’euros, i ha tirat endavant amb els vots favorables del govern municipal, ERC, JxCat, Cs i PP. Aquest tràmit permet avançar cap a la reforma del passeig en un espai més confortable, amable i cultural, amb més espai per al vianant i una millor ordenació dels usos.

El vistiplau al projecte permetrà començar a fer realitat la primera de les actuacions que inclou: la retirada dels quioscos dels antics ocellaires. La desaparició d’aquests volums situats a la part alta de la Rambla que persegueix l’objectiu d’alliberar l’espai del passeig central al màxim possible per afavorir anar a peu i la visibilitat de façana a façana.

La futura Rambla redueix l’espai destinat al vehicle i en dona més al vianant. La nova secció rodada és contínua i regular al llarg de tot el passeig, amb un sol carril de circulació per banda de 3,5 metres d’amplada que garanteix el pas de les línies d’autobús, vehicles de servei i l’accés dels veïns de l’entorn. La disminució de l’amplada de circulació permet repartir l’espai sobrer a les voreres laterals, per a facilitar el passeig i el gaudi de les persones, davant de les botigues i establiments de la Rambla. El tram central també creixerà lleugerament per tots dos costats per millorar l’espai dels vianants i les condicions de vida dels arbres, ampliant els seus escocells.

Al costat de les voreres se situarà la franja de circulació, i també un cordó de servei reversible de 2,80 metres per a la càrrega i descàrrega. El pas de vehicles quedarà restringit a la distribució urbana de mercaderies, veïnat, vehicles de serveis i l’accés als aparcaments de l’àmbit, tal com ja passa avui dia en sentit ascendent. També s’incorporaran elements de seguretat com pilones als extrems i en els guals de vianants de tot el passeig.

També es proposa crear noves zones d’estada sota els arbres al llarg del traçat i en els nous àmbits per garantir una ocupació de l’espai públic amable i equilibrada amb espais de repòs i d’estar. Hi haurà bancs i cadires en els laterals del passeig central i sota l’ombra de l’arbrat.

Una Rambla amb més habitatges

Una altra de les estratègies de llarg recorregut en la transformació de la Rambla, però que tenen fites concretes aquest 2021, és la d’urbanisme i habitatge. S’aprovarà a la tardor de manera inicial una eina tan important com la Modificació del Pla General amb l’objectiu de protegir l’ús habitual dels habitatges en planta pis, fer que més habitatges siguin llars i evitar la seva conversió a altres usos com poden ser oficines o magatzems.

Així mateix, en aquest curs s’estudien les diferents maneres possibles d’augmentar el parc públic d’habitatge a l’àmbit Rambla, a través de la compra de finques o de desplegar els recursos municipals per conèixer la situació actual del parc d’habitatge i treballar per a la protecció dels llogaters i millora de les seves condicions de vida.

La unió del tramvia a la Diagonal

La Comissió d'Urbanisme també ha aprovat avui un dels dos projectes d'urbanització de la primera fase de la connexió del tramvia per la Diagonal, amb els vots de Barcelona en Comú, PSC i ERC, que afecta el tram entre els carrers Girona i Castillejos. Té un pressupost de 34,8 milions. El segon projecte, referit a la urbanització de l'àmbit, Canòpia - Àmbit Tramvia, passarà per Comissió de Govern dijous i té un import de 21,4 milions. Un cop acabi la tramitació dels dos projectes, l'Ajuntament començarà el procés per licitar les obres abans de l'estiu, amb la voluntat de començar els treballs durant la tardor del 2021.

El projecte aprovat avui comprèn un tram d'1,5 quilòmetres de l'avinguda Diagonal i implica un àmbit d'actuació de 77.120 metres quadrats. Es reordenaran els usos actuals reduint el trànsit motoritzat privat i ampliant l'espai per a vianants i ciclistes, així com les àrees verdes.

En aquest àmbit es plantegen dues seccions diferenciades, una entre el passeig de Sant Joan i el carrer Marina, i l'altra entre el carrer Marina i la plaça de les Glòries. Entre el carrer Girona i el passeig de Sant Joan només s'actua al tronc central de la Diagonal i de forma provisional per habilitar el punt de parada d'inici i final del tramvia durant la primera fase.

Pel que fa al projecte que s'ha d'aprovar dijous, actua sobre un àmbit de 40.725 metres quadrats i inclou la urbanització associada al recorregut del tramvia en el tram comprès entre els carrers de Castillejos i Badajoz, al seu pas per la plaça de les Glòries.

En aquest àmbit s'urbanitza la Diagonal entre Castillejos i Cartagena; s'actua sobre el costat Llobregat de la rambla dels Encants entre Diagonal i Casp; s'inclou un intercanviador de transport públic davant la façana del Museu del Disseny de Barcelona i es preveu la urbanització associada a la connexió provisional dels tramvies amb les vies actuals de la Diagonal i la Gran Via.

El projecte també preveu urbanitzar un tram de l'avinguda Meridiana i el carrer Àlaba, per permetre la connexió amb la línia T4 del tramvia.

— El més vist —
- Comentaris -
- Etiquetes -
— El més vist —