La construcció de la Sagrada Família, entre Gaudí i el manga - Diari de Barcelona


GAUDÍ
La construcció de la Sagrada Família, entre Gaudí i el manga
La Sagrada Família ha estat immersa de manera cíclica en diverses polèmiques des de l’inici de la seva construcció. Cada cert temps aflora un grup d’experts que reclama que s’aturin les obres perquè no es respecta la idea original d’Antoni Gaudí. I això és el que ha tornat a passar arran de les conclusions d’un seminari d’arquitectes celebrat el passat setembre a Reus. El sotsdirector de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura, Arturo Frediani, afirma que s'ha canviat l’estètica original del temple, i ha arribat a dir que ara és “d’estètica manga”. Aquesta és una posició que no genera consens entre els professionals de la matèria; tant és així que, tal com explica Frediani, a la Fira del Llibre de Frankfurt l’any 2007, va ser testimoni d’una acalorada discussió entre arquitectes per aquest mateix tema.
Des de la mort de Gaudí, hi ha hagut 7 caps d’obra diferents, encarregats de dirigir la construcció del temple. Amb tot, l’experta en patrimoni artístic i vicepresidenta d’Amics de Gaudí, Concepció Peig, afirma que l’arquitecte modernista ja era conscient que l’obra l’acabarien nous professionals amb “el llenguatge propi del seu temps”. Peig insisteix que és normal que es facin crítiques a la construcció de la basílica, però afirma que han de ser “constructives”, una premissa que segons ella no compleix aquesta última petició d’enderrocar les parts de la Sagrada Família construïdes després de la mort de l’arquitecte reusenc. En aquesta ocasió, aquesta proposta ha comptat amb una tímida reacció de la Sagrada Família. L’actual cap d’obra, Jordi Faulí, ha insistit que Gaudí va deixar maquetes de la forma que havia d’adquirir el temple, emfatitzant així que se segueix la idea original de l’arquitecte.



Entrevista
Guillem Clua: “El teatre serà el reducte de l’autenticitat en la ficció”
11 d’abril de 2025