La Covid-19 no atura l'adoctrinament gihadista
Per EFE
Publicat el 27 de maig 2020

El gihadisme no sembla haver-se aturat de la mateixa manera que ho han fet els països sacsejats per la pandèmia de la Covid-19 i la crisi sanitària. Ben al contrari: aprofita aquesta distracció de l'opinió pública occidental, la qual centra tots els seus esforços en el coronavirus, mentre els terroristes aprofiten per augmentar les operacions a l'Orient Mitjà i a l'Àfrica sobre el terreny, però també per realitzar una captació intensiva de joves per internet. Aquestes estratègies són les dues opcions més explotades per part de l'Estat Islàmic, Al-Qaeda i la resta de ramificacions durant els mesos de confinament. Ho explica Carola García-Calvo, investigadora principal del Programa de Radicalització Violenta i Terrorisme Global del Real Instituto Elcano, que assegura que els gihadistes busquen treure rèdit d'aquesta situació de caos, així com ho van fer arran de les primaveres àrabs.

Després d'alguns cops d'efecte contra l'extremisme com la caiguda del califat de l'Estat Islàmic o la mort del seu carismàtic líder, Abu Bakr Al Bagdadi, la crisi sanitària els proporciona una oportunitat per refer-se d'aquest període de transició. Encara que mai no es pot descartar que es produeixi un atemptat extremista, García-Calvo creu que no es donen les condicions habituals que aquests grups radicals sempre busquen com, per exemple, les aglomeracions. El distanciament físic de la població i els controls policials habituals al carrer fan que potser s'hagin algunes accions, tot i que "els serveis d'intel·ligència europeus no han abaixat la guàrdia", diu el coronel espanyol Pedro Baños, expert en geoestratègia, seguretat, intel·ligència i terrorisme.

Països com França, Alemanya, el Canadà o Espanya s'han vist obligats a reorganitzar les tropes de coalició internacional per lluitar contra l'Estat Islàmic a l'Iraq per culpa de les exigències de la pandèmia mundial. Baños assegura que Al-Qaeda i l'Estat Islàmic segueixen fent operacions militars de gran decalatge i que, per això, és indispensable que es mantingui la cooperació internacional i que els països occidentals no descuidin les seves posicions estratègiques a Iraq.

L'augment global de l'ús d'internet pot ser una oportunitat per al gihadisme?      
"Precisament és a les xarxes socials on el gihadisme està obtenint el màxim benefici" arran de la pandèmia amb una insistència en el discurs que especifica que "la Covid-19 és un càstig d'Al·là", per seguir captant futurs combatents, assegura García-Calvo.

Baños també es refereix als missatges llançats pel gihadisme en el sentit que la pandèmia "és un càstig per haver estat mals creients"; missatges en els quals els gihadistes "s'alegren de veure perjudicat el sistema capitalista", que consideren l'enemic. En aquest context, la captació de potencials combatents és una prioritat absoluta en un moment en el qual s'ha disparat l'ús d'internet.

García-Calvo ho deixa clar: "en termes de radicalització, la distància social que se'ns imposa fa que molts joves que ara són el seu principal objectiu estiguin més hores davant la pantalla de l'ordinador, i que aquest mitjà s'utilitzi per propagar cada vegada més el seu missatge amb la finalitat de radicalitzar joves d'arreu del món".

Segons la coalició internacional a l'Iraq, durant els mesos de març i abril, 6.000 comptes de Twitter d'afiliats a l'Estat Islàmic van ser eliminats, una tasca clau "per aturar l'onada de terrorisme i extremisme" que actualment amenaça el país. García-Calvo també destaca que "la precarietat dels estats i dels seus sistemes de salut i d'assistència social" a molts dels països on actualment més colpeja el terrorisme "són buits que poden ser utilitzats per aquestes organitzacions".

— El més vist —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —