Vendes en línia i Sant Jordi: les llibreries tornen a obrir amb força - Diari de Barcelona
"Des del minut u que venem llibres", afirma Maria Carme Ferrer, presidenta del Gremi de Llibreters, després dels alts volums de vendes que han tingut els llibreters durant els primers dies de la desescalada. Un èxit que han rebut amb sorpresa.
Les compres en línia encarregades durant el confinament i, en especial, per Sant Jordi; el suport a la llibreria de proximitat; l'ús de les xarxes socials i la recent publicació de novetats són alguns dels motius que expliquen les vendes. Tot i així, Ferrer reconeix que tot plegat no significa que s'hagin recuperat les vendes de Sant Jordi: "S'està venent molt però no vol dir que es recuperi tot el que hem perdut, ni molt menys". Les llibreries també insisteixen en aquesta idea i admeten que les xifres d'aquests dies estan lluny de les d'un Sant Jordi "normal".
Els clients, preocupats pel futur de les llibreries
La presidenta del Gremi de Llibreters ha explicat que des que han obert les llibreries, i fins i tot en l'època de la cita prèvia, han vist que els clients han començat a anar a les botigues de llibres a comprar i preguntar també com estan perquè estan preocupats pel seu futur.
Ferrer apunta que des del minut u els clients han anat a comprar a les llibreries perquè els hi recomanin llibres i per estar al seu costat. "Estem molt contents i molt sorpresos" de la reacció dels lectors. "No ens ho imaginàvem, fins i tot hi ha gent que no sabíem que era tan addicte i que estimava tant als llibreters", afegeix.
La també responsable de la llibreria Empúries de Girona apunta que els primers clients que van anar a la llibreria van ser els amics, però després hi han anat la gent del barri que se senten "responsables de tirar la llibreria endavant". "En les circumstàncies actuals pensàvem que la gent no entraria a les llibreries i igualment venen", indica.
Les llibreries de Barcelona
Xavier Cortés, de la llibreria La Memòria de Barcelona, apunta que ha estat molt positiu el suport rebut a través de diverses plataformes en línia per comprar llibres i després recollir-los a les llibreries. També remarca que hi ha hagut un creixement important de les vendes per Internet durant la campanya de Sant Jordi. Cortés estima que han facturat el 40% d'allò que farien normalment en un mes d'abril. El llibreter afirma que a partir del moment en què han obert, el trànsit de persones ha estat molt més elevat del normal en un mes de maig. Admet que en el seu cas es van espavilar perquè no tenien pàgina web i la van crear en 15 dies. "El soroll amb la web i les xarxes socials ha repercutit positivament".
Aquesta llibreria especialitzada en narrativa i història dels segles XX i XXI va estar a punt de desaparèixer el passat octubre, ja que s'havien reduit molt les seves vendes i un dels socis va decidir abandonar el projecte. Dos dels seus clients habituals, però, van aconseguir evitar-ho, ja que van decidir invertir-hi. Aquests nous socis van assumir un 50% de la llibreria.
Eric del Arco, llibreter de la Documenta, explica que des del dia 4 de maig van obrir la llibreria i van copsar que "això anava bé". Creu que es deu al fet que "la gent té ganes de sortir i de gastar diners, està farta de fer sempre el mateix i se li han acabat els llibres". Del Arco assenyala que als llibreters que han obert els ha beneficiat molt que n'hi hagi d'altres que no ho han fet. "Si no obre la Casa del Llibre ni la FNAC ni les llibreries d'El Corte Inglés, els que hem pogut obrir ens hem beneficiat d'un grup de gent que no podia anar a un altre lloc".
Imatge de la llibreria Al·lots, especialitzada en literatura infantil. Foto: ACN
El llibreter explica que "al principi els va sorprendre" la reacció dels clients, però després han vist que la tendència s'ha anat mantenint i alhora creu que el del llibre serà "un dels sectors beneficiats aquest estiu perquè encara està per veure si es podrà viatjar i la gent que llegeix acabarà anant a les llibreries". En aquest sentit, considera que la situació s'allargarà fins a l'agost i que al setembre s'adonaran fins on arriba la crisi.
Del Arco assenyala que evidentment la pandèmia del coronavirus i la crisi "ha estat un cop molt dur. Al mes de març va acabar a mitges i l'abril amb la tirada de Sant Jordi s'ha fet una mica de caixa. Jo calculo que hem venut un 15% del que hauríem facturat amb el Sant Jordi tot el mes d'abril. Aquest està sent un maig normal i venim del que veníem, és flipant".
Els llibres més venuts
Segons han explicat aquestes i d'altres llibreries, entre els llibres més venuts s'hi troben Mar d'estiu de Rafel Nadal i Apropos of Nothing, l'autobiografia de Woody Allen com a novetats més recents. També destaquen altres obres com Canto jo i la muntanya balla d'Irene Solà, Boulder d'Eva Baltasar i La madre de Frankenstein d'Almudena Grandes. Així mateix, com destaca Maria Carme Ferrer també s'han venut molts llibres de fons que els llibreters han recomanat: "Són llibres pels quals nosaltres apostem i tenim als nostres prestatges".

