Suspesos més de 250 pilots d'avió pakistanesos per haver obtingut les titulacions de forma fraudulenta - Diari de Barcelona

262 pilots d'avió del Pakistan han estat suspesos per haver obtingut llicències suposadament de forma fraudulenta amb ajuda de funcionaris del país als exàmens teòrics a canvi de suborns. Segons les revelacions d'un testimoni a EFE, el cost dels suborns oscil·lava entre les 300.000 rupies i el milió i mig de rupies, és a dir, entre 1.500 i 8.000 euros. "En alguns casos et donaven els exàmens per avançat i, en altres, el supervisor de la prova et donava les respostes durant l'examen", va afirmar el testimoni. També va explicar que això succeeix almenys des del 2012, quan es van augmentar de dos a vuit el nombre de proves.
El pilot va restar importància a aquestes il·legalitats, perquè el valor dels exàmens teòrics és molt menor al de les proves de simulador i hores de vol per obtenir les llicències, als quals, diu, no es poden fer trampes. "A més a més, molt pocs pilots van tenir ajudes a tots els exàmens. En la majoria de casos, només rebien ajuda a una o dues proves", explicava.
Ghulam Sarwar Khan, ministre d'Aviació pakistanès, va afirmar davant l'Assemblea Nacional el passat 24 de juny que un terç dels 860 pilots del país té llicències fraudulentes, 141 de Pakistan International Airlines (PIA). Les declaracions es van fer durant la presentació d'un informe preliminar sobre l'accident d'un avió de PIA el mes de maig que va causar 98 morts a Karachi. Les autoritats apunten que els pilots van ser els culpables del sinistre.
Indignació internacional
Sarwar Khan va anunciar uns dies després de comparèixer que els 262 pilots sospitosos de tenir títols falsos havien estat suspesos mentre es desenvolupava la investigació, la qual està previst que duri uns quatre mesos. 28 pilots han estat acomiadats definitivament i cinc funcionaris de l'Autoritat d'Aviació Civil (CAA), la qual s'encarrega d'emetre les titulacions, han estat suspesos pel seu paper a les trampes dels exàmens. Les decisions preses tenen un grau de contradicció si es té en compte que, malgrat que el govern ha assenyalat els pilots com a culpables, la CAA és un organisme estatal gestionat per l'executiu pakistanès.
"Qualsevol que viatgi en aquests moments ha de saber que els pilots que volen ara han passat un procés d'escrutini. No han de preocupar-se", va dir dijous Shibli Faraz, ministre d'Informació del país. Tot i això, les reaccions internacionals no s'han fet esperar: l'Agència Europea de Seguretat Aèria (AESA) ha suspès l'autorització de PIA per operar en territori europeu temporalment. "Pakistan, com a operador estatal, no és capaç de certificar i supervisar els seus operadors i avions d'acord amb els estàndards internacionals", va indicar l'organisme a la carta dirigida a l'aerolínia pakistanesa.
Altres països també han pres decisions al respecte, com ara el Regne Unit, el qual va prohibir els vols de PIA. Vietnam i Malàisia han deixat temporalment a terra els pilots pakistanesos que treballen allà, els Emirats Àrabs van demanar al Govern del Pakistan que verifiqués les llicències dels pilots i enginyers del seu país, i Abu Dhabi està auditant els títols del personal d'aviació del Pakistan al seu territori.

