Una família comprant
Per EFE i Redacció
Publicat el 29 de setembre 2020

Avui, 29 de setembre, que se celebra el Dia de Conscienciació contra el Rebuig Alimentari, cases de menjars, fruiteries o carnisseries s'organitzen per sumar-se a les llars en la lluita contra una xacra que el 2019 va suposar 1.352.000 de quilos d'aliments rebutjats, segons xifres oficials, i aconseguir el "malbaratament zero".

Les estratègies són diferents en cada procés de la cadena alimentària i inclouen des de calcular bé les expectatives de venda, optar per un correcte envasat o tenir acords amb organitzacions socials o amb aplicacions mòbils per vendre els seus productes amb data pròxima a la caducitat a menor preu.

Les solucions d'alguns comerços

Un exemple és el forn de pa Turris Aribau, a Barcelona, que calcula les vendes amb anterioritat perquè sobri el mínim de productes i gestionar bé l'excedent. "Ja sabem el que venem, i amb el que sobra vénen ONG a buscar-ho o ho aprofitem per fer noves receptes", explica l'encarregada Marta Llácer. 

Un terç de cada menjar es desperdicia. Font: Too Good To Go

En el cas de la fruiteria Tu Fresco, de València, el seu amo, Richard Peñalver, intenta ajustar la quantitat de producte el màxim possible a la demanda. A més, el que els sobra de gènere ho venen a preu de cost a pisos tutelats i restaurants, "així els surt més barat i tots sortim guanyant". Aquest sistema, que apliquen des de fa sis anys, els serveix per combatre el malbaratament d'excedents. 

Carnimad, la federació que aglutina els carnissers i xarcuters de la Comunitat de Madrid, compta amb mesures contra el malbaratament com l'acord de col·laboració amb Too Good To Go que, a través d'una aplicació mòbil, permet als comerciants donar als consumidors paquets amb producte fresc que no han venut a un menor preu. També promouen els productes autòctons, que faciliten els "canals curts de comercialització", poc manipulats i que redueixen el temps d'emmagatzematge i transport. Paral·lelament també recorden als seus clients la importància de comprar les quantitats adequades segons les seves necessitats i les del producte.  

L'aposta amb les aplicacions mòbils la fan grans marques com Alcampo, Carrefour, Danone o Unilever i es sumen en comunitats com "Marques Waste Warrior" que es comprometen a lluitar contra el malbaratament alimentari. També ho fan els petits comerços, com el de Beltrán, propietari de la casa de menjars El Puchero de la abuela, a Rivas (Madrid).


"A més, el que els sobra de gènere ho venen a preu de cost a pisos tutelats i restaurants"


L'Associació de Fabricants i Distribuïdors (Aecoc) explica que, segons les seves últimes xifres, un 71% de les 90 empreses que van enquestar el 2018 disposen d'estratègies per aturar la pèrdua d'aliments. Les estratègies s'han de mantenir tot l'any, però és avui quan guanya una especial visibilitat, ja que se celebra per primera vegada el Dia Internacional de Consciència de la Pèrdua i el Malbaratament d'Aliments, una data designada per Nacions Unides per conscienciar a la societat sobre aquesta problemàtica global. 

— El més vist —
- Comentaris -
- Etiquetes -
— El més vist —