Nissan confirma el tancament de les plantes catalanes - Diari de Barcelona

Centenars de treballadors de Nissan han iniciat una protesta a la Ronda Litoral de Barcelona, on han tallat el trànsit, en contra del tancament de les tres plantes de producció que l'empresa té a Catalunya. A hores d'ara es dirigeixen a la Gran Via. Els sindicats de Nissan a Barcelona han assegurat que ja imaginaven l'anunci del tancament i esperen conèixer més detalls sobre els acomiadaments. De fet, els representants dels treballadors han rebut la notícia abans de la roda de premsa del conseller delegat de Nissan, Makoto Uchida, que ha fet públics els plans de la companyia i ha donat els resultats financers de l'últim exercici.
Aquestes són algunes de les imatges del Diari de Barcelona de la manifestació, que ha començat a la planta de Nissan de Zona Franca i continua a la Ronda Litoral.
S'aturen davant Motor Llansà, concessionari oficial de Nissan. #NissanBarcelona #Nissan ? @Occat93
— Diari de Barcelona (@diaridebcn) May 28, 2020
https://t.co/pKV6FwgQ2X pic.twitter.com/MrYc2CmB25
25.000 treballadors afectats
El tancament de les plantes de Nissan, que és la segona planta automobilística del país, deixarà sense feina a les 3.000 persones que treballen als tres centres: la planta de la Zona Franca, de Montcada i Reixac i de Sant Andreu de la Barca. Tot i això, els sindicats apunten que són 25.000 els llocs de treball que es podrien veure afectats, ja que tots ells depenen de la multinacional, tenint en compte llocs de treball directes i indirectes.
— CCOO de Catalunya (@ccoocatalunya) May 28, 2020
Davant les sospites del tancament, gairebé un centenar de treballadors de Nissan ja van manifestar-se ahir 27 de maig davant el consulat japonès de Barcelona.
Treballadors de Nissan manifestant-se davant el consulat japonès. Foto: ACN
Una decisió “difícil”
El CEO de Nissan, Makoto Uchida, ha confirmat durant la presentació de resultats de 2019 la decisió de l'empresa de tancar les plantes a Catalunya i ha admès que es tracta d'una "decisió difícil". En una roda de premsa des del Japó per explicar els plans de la companyia, Uchida ha dit que van considerar diverses mesures per mantenir les operacions a Barcelona, però que segueixen amb la intenció de tancar i obrir negociacions per al procés de retirada.
Segons Nissan, en els propers mesos ha de prendre "decisions difícils" de forma "decisiva i sense compromís", per racionalitzar el negoci i "reorganitzar on no s'esperen retorns suficients". Uchida ha confirmat que mantindran la presència a Sunderland, al Regne Unit.
Durant l'acte, el també president del fabricant d'automòbils ha comentat que encara és aviat per concretar detalls sobre la fàbrica de Barcelona. "Avui només hem determinat l'acció; en els pròxims dies parlarem amb empleats de la planta i els diferents governs", ha indicat. En qualsevol cas, el directiu ha apuntat que l'empresa passa per un moment de reconversió que té com a objectiu assegurar un creixement sostingut de cara al 2023. "Hem d'aprendre dels nostres errors i prendre accions correctives; farem tots els esforços que calgui per aconseguir que Nissan sigui una companyia profitosa", ha dit.
En aquest sentit, Uchida ha remarcat que el grup ha de reduir el volum d'actius que no donen rendiments suficients i s'ha de centrar en les àrees core del negoci, retallant la producció en zones on es cregui que el retorn serà insuficient. "Sabem que el camí de la recuperació no serà fluid; tenim molts reptes i haurem de realitzar grans inversions", ha comentat el conseller delegat de l'empresa.
El pla de Nissan implica reduir en un 20 % la producció de vehicles arreu del món, fins als 5,4 milions de cotxes anuals (avui dia la producció se situa al voltant dels 7 milions de vehicles). La companyia també té previst reduir el nombre de models (dels 69 actuals fins a una xifra que se situï entorn dels 55), reduir un 15 % els costos operatius i escurçar la vida útil dels seus vehicles fins als 4,5 anys.
Les autoritats i l'empresa
L'empresa automobilística Nissan ha confirmat aquest dijous 28 de maig a primera hora del matí a les administracions i als sindicats que tanca les seves plantes a Catalunya. L'empresa ja ha notificat també al govern espanyol el tancament de les fàbriques de la Zona Franca, de Montcada i Reixac i de Sant Andreu.
La consellera d'Indústria, Àngels Chacón, ha confirmat la decisió del tancament en una entrevista a TV3, on s'ha mostrat decebuda amb la decisió de l'empresa nipona. La consellera també ha recordat que l'empresa ha rebut fins a 25 milions d'euros d'ajudes públiques els últims anys i ha explicat que van presentar un pla de futur per a Nissan, amb més ajudes econòmiques, però la multinacional no va donar resposta.
— Els matins TV3 (@elsmatins) May 28, 2020
L'automobilística ha designat Frank Torres, que va ser director d'operacions de la firma a Espanya fa uns anys, per gestionar el procés de desmantellament de la planta de la Zona Franca. Fonts pròximes a la companyia han confirmat a Efe el nomenament de Torres per dur a terme aquesta missió, tal com havia avançat La Vanguardia. Frank Torres va ser el màxim directiu de Nissan a Espanya en l'època en què la fàbrica aconseguia adjudicacions de models per part de la matriu, com la furgoneta eNV200 i el Nissan Pulsar, després de prendre les regnes el 2011.
El suport d'Estopa
Els germans David i José Manuel Muñoz, components del grup Estopa, han volgut mostrar el seu suport als treballadors de Nissan a través d'un vídeo que han publicat al seu compte de Twitter.
#NissanNoSeCierra pic.twitter.com/6c1C05zMlw
— Estopa (@estopaoficial) May 28, 2020
"Volem mostrar tot el nostre suport als treballadors de la Nissan que es quedaran sense feina", afirma David Muñoz, el més gran dels germans i vocalista i guitarra del grup. "Estem amb vosaltres i ens unim a la causa", afegeix José Manuel.
Els germans, de Cornellà de Llobregat, s'han sentit identificats amb els milers de treballadors de Nissan que es quedaran sense feina, ja que van treballar a la planta de l'automobilística Seat a Martorell en la producció de peces per a automòbils abans de triomfar en el món de la música. Precisament allà, es van gestar algunes de les lletres de les primeres cançons del grup, escrites en fulles de producció.

