Núria Marín: "Els catalans ens volem pensar que som seriosos, però ens encanta el salseig" - Diari de Barcelona

Núria Marín
Presentadora i periodista
"Els catalans ens volem pensar que som seriosos, però ens encanta el salseig"

Si Núria Marín (Vielha e Mijaran, 1981) es pogués descriure amb una paraula seria entretenidora. Ja sigui com a presentadora de televisió, periodista, redactora, conductora de programes, tiktoker o escriptora, Marín sempre busca entretenir i divertir a la seva audiència. Va estudiar periodisme a la Universitat Ramon Llull, i des de que va sortir de la facultat s'ha dedicat a la indústria de la comunicació.
La fàbrica de la tele va ser com una segona facultat per a ella, i va debutar com a presentadora a Cazamariposas. Mentre feia carrera a Divinity i Telecinco, es va obrir un compte de Tik Tok, on acumula més de 2 milions de seguidors gràcies als seus "Royals Salseos". Des de 2023 és col·laboradora de Està Passant, i ha sigut la presentadora del nou programa de cites de 3Cat, Love Cost. A finals de febrer va estrenar la novel·la Soy Afrodita.
Poc després d’acabar la carrera, vas començar a treballar de guionista al programa Kaos de City TV. I després a la revista Súper Pop. Sempre vas tenir clar en quin registre periodístic volies treballar?
Quan vaig començar la carrera de periodisme sabia que volia treballar a la revista Hola!. Per mi era el màxim on es podia arribar i on sortia la gent que admirava en aquell moment. Ara s’ha devaluat una mica, però quan vaig fer periodisme clar, hi havia actors de Hollywood, hi havia grans personatges, gent com molt important amb grans trajectòries molt i jo els admirava i em moria de ganes d’entrevistar-los.
I després?
Després em va sortir l'oportunitat d’entrar a la Súper Pop perquè vaig veure l’anunci publicat a La Vanguardia. Vaig tenir l’oportunitat també d'entrevistar gent super top, que mai més he pogut entrevistar. O sigui que sí que és veritat que sabia que volia fer cor, societat, però tampoc em tancava a fer un altre tipus de periodisme. De fet, em vaig especialitzar en política. M’hauria quedat fent informatius i la meva vida hauria estat una altra.
Sovint, a les facultats de periodisme, es dona més importància a un perfil seriós de la professió, desacreditant la premsa rosa. Vas viure això a la teva universitat?
Sí, totalment. A la carrera veia que hi havia molt esnobisme quan es parlava de la premsa del cor. A més quan vaig començar coincidia amb la primera edició de Gran Hermano, i recordo que hi havia molt rebombori. Fèiem molts debats a classe, sobre la “telescombreria” i tot això i jo deia: “Però per què ho critiquen, si això és la cosa més guai del món!”, “per què són tan esnob?”. A mi això em va servir com una mica de provocació, per demostrar que estaven tots equivocats. També intentava estar per sobre d’això, perquè no li feia mal a ningú volent treballar a la premsa del cor i de l’entreteniment. I va haver-hi un professor, Joaquim Roglan, que coneixia a algú de TeleIndiscreta i buscaven a algú que pogués fer articles sobre OT. I d’aquesta manera vaig començar a posar el peu en aquesta indústria i fins avui.
Durant la teva trajectòria laboral, has encaixat feina rere feina. Quina és la clau del teu èxit com a comunicadora?
He tingut molta sort, soc molt afortunada i molt privilegiada. Recordo el dia que ens van comunicar que s’acabava Kaos a City TV, en sortir de la reunió em van trucar de la Súper Pop. A vegades penso “tinc la flor al cul”, no vull provocar a l’univers, però he tingut molta sort. També és important no tenir prejudicis, vull provar de fer moltes coses. Era en aquesta última etapa a Mediaset que veia que la cosa no... em van trucar a TV3 per fer la col·laboració a l’Està Passant. Però a més, volia tenir i sabia que havia de currar-me Tik Tok sí o sí.
Per què?
Veia que tiktok podia ser una forma de salvar-me si les coses no anaven bé, i estic contenta d’haver-ho fet. És una professió en la que has de tocar totes les tecles per no quedar-te mai aturat. Avui en dia està molt a les mans del professional: no només esperar que et truquin sinó també buscar tu la manera de comunicar i de poder guanyar-te la vida de manera alternativa.
Què t’emportes de l'etapa a Mediaset?
Un aprenentatge increïble, moltíssim a Mediaset i a la Fàbrica de la Tele. M'ha donat eines per treballar i enfrontar-nos a qualsevol situació, he presentat programes sense tenir guió. Em sento capaç de qualsevol cosa, perquè sento que tinc unes taules i unes eines que m'ha donat treballar allà. Estic molt agraïda de la meva etapa tant a Telecinco com a Mediaset. Ara estic a una nova etapa, que també m'està agradant molt.
Ara has fet un salt a TV3, en uns anys en què s’està començant a canviar més la tipologia del contingut. Veiem més reality, més periodisme del cor, en un intent de recuperar el públic o atreure’n un de diferent. Creus que és la forma de fer-ho?
A mi m’encanta que s’aposti per fer realities, per fer entreteniment. A mi m’encanta TV3, és la cadena de referència, sempre s’ha caracteritzat per innovar moltíssim i està a l’aguait del que està passant fora. Per exemple, l’altre dia parlàvem de la mort del creador de Bola de Drac i parlàvem que algú, un visionari, va pensar de portar Bola de drac a Catalunya als anys 80. Això ho va fer TV3. Hi ha molts visionaris treballant a TV3, n'hi ha hagut al llarg de la història i si ara han tirat per aquí és perquè han estudiat què vol l’audiència. Sempre que es vulgui fer entreteniment estaré feliç, perquè és el que més m’agrada fer.
Paral·lelament a la teva carrera en la televisió, també t’has fet un nom en les xarxes socials. Fas la mateixa feina, entretenir, però en una altra plataforma. Com s’entrellacen aquests dos mons?
S’entrellacen utilitzant tot el que he après a la tele i buscar la manera de traslladar-ho a les xarxes, i també veure quines coses de les xarxes puc traslladar a la tele. Crec que els periodistes hem d'estar atents al que passa a Internet, no podem viure d’esquena a Tik Tok ni a Instagram. Hem d’estar connectats a les xarxes socials, i jo busco la manera d’unir el millor dels dos mons. Per fer una mica de comunicadora de transició entre la tele més lineal i la tele més digital. Crec que ho estic fent bé en aquest sentit. M’agrada molt comunicar als dos llocs, tant a tele i xarxes.
Com vas començar a Tik Tok?
Doncs perquè a la pandèmia, mirant vídeos com tothom, vaig pensar: “Com podria estar aquí?”. Primer, no l’entenia, no entenia res i vaig dedicar un temps a estudiar. Organitzaven molts webinars i molts tutorials per Internet i t'hi podies apuntar. Aprenies com editar vídeos, com fer servir les cançons, etc. Feia els trends, vaig tenir l’oportunitat de conèixer l’equip de Tik Tok d’Espanya molt aviat. I un dia, així de xiripa, vaig fer un vídeo sobre famosos que es va viralitzar molt i a partir d’aquí vaig pensar: “Ah doncs mira, explicaré coses així amb acudits i tal”, i es va anant fent gros i gros. Amb la mort de la reina Elisabet, en tres mesos em vaig veure amb un milió de seguidors. De sobte m’estaven trucant de Bolívia, Colòmbia... si podia entrar en directe a mitjans de tot el món. Vaig veure que allò era global, superheavy.
Periodista del cor, salseos a Tik Tok i ara un llibre sobre l’amor. T’ha ajudat el teu treball com a comunicadora a escriure la història?
M'ha ajudat molt. La professió periodística és una professió que és molt del safareig, entre els professionals. També em va anar molt bé l'etapa aquesta de Mediaset, tenir el Tik Tok i tenir la idea del llibre per escapar de tot. Vaig practicar la higiene mental, per no contaminar-me, perquè sabia que em podia passar factura. Vaig voler compartir aquesta etapa més complicada o més fosca en una etapa plena de llum.
Si haguessis d’escollir entre presentadora, influencer a temps complet o escriptora, amb què et quedaries?
La tele, la tele és la meva passió, m’ho passo molt bé. L’Està Passant el gaudeixo molt, sempre estic desitjant que arribi dimecres per anar-hi. Em trobo molt a gust allà, m’he trobat molt acollida, m’agrada molt fer contingut des de l’humor. Presentar Love Cost ha estat una experiència superxula, superagraïda. Crec que és un programa en què la gent pot jugar amb la família, a endevinar, qui ve per amors i qui ve per diners.
(...)
Per exemple, la meva neboda que té 8 anys, li ha encantat Love Cost. S’hi ha enganxat i no para de preguntar-me: “Quan en fareu més?”. Hi ha molta gent que m’ho pregunta, i molta que s’hi vol presentar. I molta que es vol presentar a enganyar. Sempre es diu que els catalans son molt seriosos, i no. Ens volem pensar que som seriosos però ens encanta el salseig, el marro i jugar.
Gran part de la teva carrera ha estat en castellà, també el teu contingut a Tik Tok. Ara ets presentadora en català. Com vius aquest bilingüisme?
Quan vaig començar a fer Tik Toks estava treballant a nivell nacional i el castellà era la llengua amb la qual jo estava treballant, i en la que he treballat la major part de la meva carrera. Era com una cosa que em sortia. Ara sí que ho penso, parlant en català soc més jo que parlant en castellà. És la meva llengua paterna, és la llengua amb la qual parlo amb la meva família, amb molts dels meus amics. I és la meva llengua. I de vegades hi ha coses que dic “ai, aquest contingut m’agradaria fer-lo en català”. Però bé jo crec que, el Tik Tok és el meu canal internacional i molta gent de Amèrica Latina em segueix, doncs ara clar no puc canviar al 100% i fer tot el contingut en català. Però si en algun moment faig contingut sobre Love Cost o si penso alguna cosa de l’Està passant. Ho visc amb naturalitat.
Després de tants canvis i assoliments en la teva carrera, quin és el pròxim pas?
No ho sé, m’agradaria continuar presentant programes, poder seguir fent coses a TV3. M’agrada molt la manera de treballar i de fer de TV3. Vull continuar treballant en llocs on em senti estimada, tampoc demano molt més. El següent pas, seguir activa i continuar treballant. Ara el que jo em pregunto, després de tiktok, què serà el següent? Què hi haurà després?

