L'ONU reconeix oficialment les propietats medicinals del cànnabis
Per Redacció
Publicat el 04 de desembre 2020

L'ONU ha aprovat un dels majors canvis en política de drogues de les últimes dècades en reconèixer les propietats medicinals del cànnabis i eliminar aquesta planta de la classificació dels estupefaents més perillosos, encara que el seu consum amb fins recreatius continua prohibit.

La majoria simple dels 53 Estats de la Comissió d'Estupefaents —l'òrgan Executiu de l'ONU en polítiques de drogues— ha decidit retirar el cànnabis i la seva resina de la Llista IV de la Convenció sobre drogues de 1961.

En aquest conveni, el cànnabis estava fins ara classificat en les llistes I i IV, aquesta última categoria reservada a les drogues més perilloses i sota control més estricte, com l'heroïna, i a les quals s'atorga escàs valor mèdic.

El consum amb fins recreatius continuarà prohibit en la normativa internacional en continuar a la Llista I juntament amb substàncies sota control, però amb propietats terapèutiques, com la morfina.

Tots els Estats de la Unió Europea (UE), amb excepció d'Hongria, i nombrosos d'Amèrica han sumat una majoria simple de 27 vots per aprovar el canvi, mentre que gran part dels països d'Àsia i Àfrica es va oposar, amb notables excepcions com l'Índia o el Marroc. En total, 25 vots en contra i una abstenció: Ucraïna.

Un canvi que facilitarà la investigació

Aquest canvi facilitarà la investigació amb el cànnabis, que compta amb principis actius que han mostrat resultats prometedors en el tractament davant d'alguns efectes del Parkinson, l'esclerosi, l'epilèpsia, el dolor crònic i fins i tot el càncer.

Fins ara, la investigació mèdica amb el cànnabis era possible de forma limitada, ja que la inclusió a la Llista IV actuava com a fre a causa de les restriccions i la inseguretat jurídica pels diferents criteris aplicats a cada país.

Al voltant de cinquanta països han posat en marxa programes en favor del cànnabis medicinal i la decisió de les Nacions Unides impulsarà aquest tipus de polítiques, així com una major investigació sobre les propietats curatives de la planta.

"Això donarà un nou impuls al cànnabis medicinal. I en aquells països que continuen amb la cerca i fins i tot adopten automàticament la posició de l'ONU en la seva legislació nacional, és probable que condueixi a un major accés al cànnabis per a la investigació", ha explicat Martin Jelsma, analista del laboratori d'idees Transnational Institute.

Argentina, ha agregat l'expert, és un bon exemple, ja que ha decidit legalitzar l'autocultiu de marihuana per a l'ús medicinal i permetre la venda dels seus derivats amb fins terapèutics, emparant-se en la recomanació de l'Organització Mundial de la Salut (OMS) que ha estat ara, oficialment adoptada.

El valor de les accions d'algunes empreses internacionals relacionades amb el cànnabis medicinal ja havia experimentat una gran pujada, dies avanç de la votació.

"Descolonitzar" les polítiques de drogues

La votació s'ha produït gairebé dos anys després d'un dictamen de l'OMS que reconeixia la utilitat mèdica del cànnabis i recomanava la seva retirada de la Llista IV i mantenir-lo a la I.

La recomanació adoptada ara es basa en el primer estudi crític de l'OMS sobre cànnabis, la droga més popular del món, amb uns 200 milions de consumidors, segons estimacions de l'ONU.

L'OMS és la responsable de valorar científicament per la comissió tant les possibles propietats terapèutiques com el mal que general l'addicció de drogues sota control internacional.

La classificació del cànnabis es va realitzar amb informes dels anys 50 les conclusions científiques dels quals han quedat desfasades i que mostraven "actituds racistes i colonials", segons Jelsma, que considera que l'OMS hauria de revisar també les propietats de la fulla de coca.

"Bolívia i Argentina podrien sol·licitar conjuntament una revisió crítica (a l'OMS) de la fulla de coca", afegeix l'expert sobre aquesta planta, que té una gran importància cultural als pobles andins.

Divisió internacional

La votació ha estat precedida d'un enorme debat i diversos ajornaments en els últims dos anys per culpa de les diferències entre aquells Estats a favor del canvi i els que demanaven mantenir l'statu quo.

Els països de la UE —excepte Hongria— juntament amb altres com l'Argentina, el Canadà, Colòmbia, els Estats Units, Mèxic, Uruguai i Equador han defensat seguir el criteri científic de l'OMS.

Els Estats que han votat en contra, en canvi —liderats per Rússia, la Xina, el Brasil i el Pakistan— consideren que relaxar ara el control del cànnabis envia el missatge equivocat en un moment en el qual alguns països, com el Canadà o Uruguai, han legalitzat l'ús recreatiu de la marihuana, violant tractats internacionals.

Altres països, com Mèxic, Luxemburg o Israel, tenen iniciatives legals en curs en la mateixa línia.

Els Estats que van votar en contra, oposats a qualsevol canvi, entre els quals també s'hi trobaven Cuba i Veneçuela, consideren que aquesta decisió banalitza el consum de cànnabis i minimitza els danys per a la salut que produeix, com un increment de certs trastorns mentals.

Aquesta divisió mostra un sistema internacional de control de drogues cada vegada més polaritzat i en el qual és molt complicat arribar a acords de mínims, encara que sigui basats en criteris científics, sosté Jelsma.

— El més vist —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —