Roger Torrent al ple del parlament de divendres.
Per ACN i Redacció
Publicat el 10 d’agost 2020

El Butlletí Oficial del Parlament de Catalunya (BOPC) ha publicat aquest dilluns les resolucions aprovades al ple extraordinari sobre la monarquia que es va celebrar divendres. No obstant això, hi falten punts de tres resolucions aprovades per l’hemicicle que contravenen els advertiments del Tribunal Constitucional. Segons apunta en una nota al final del document el secretari general, Xavier Muro, té el deure “d’impedir o paralitzar qualsevol actuació jurídica o material” que pugui suposar l’incompliment de les sentències del TC.

És per aquest motiu que no s’ha publicat la resolució conjunta presentada per JxCat, ERC i la CUP en els punts que ratifiquen la voluntat del Parlament de “superar aquest règim monàrquic” per tal de “constituir efectivament la república catalana com un Estat de dret, democràtic i social”, així com la menció a una “monarquia corrupta i delinqüent”. Tampoc s’hi ha inclòs l’apartat de la que ha presentat ERC en què s’acusa Felip VI d’haver “participat concertadament amb la resta de poders de l’Estat en la repressió i laminació de drets del poble català” ni els proposats per la CUP que qualificaven la monarquia de “pilar cabdal per la persecució dels drets del poble català i contra la construcció de la república catalana”.

En canvi, s’han mantingut en el BOPC altres punts polèmics com que Catalunya “és republicana i, per tant, no reconeix ni vol tenir cap rei” o el que recorda que Joan Carles I és successor del dictador Franco i que, per tant, “la monarquia espanyola és la continuació del règim precedent”.

Just abans de la votació de les propostes de resolució, el diputat de Ciutadans Carlos Carrizosa va fer públiques les reserves que el secretari general havia expressat a la reunió de la Mesa. També va preguntar al president Torrent si es publicaria el text de la manera en què l'hemicicle l'estava votant. Davant d'aquesta intervenció, Albert Batet, president del grup parlamentari de Junts per Catalunya, va exigir que els funcionaris de la cambra publiquessin el text tal com havia aprovat el ple, fet que Carrizosa ha qualificat de "coacció". 

Després de la publicació, el president Quim Torra ha demanat a Roger Torrent, la cessió del secretari general de la cambra, Xavier Muro, per no assumir que “té el deure d’obeir al ple”. Ha recordat, també, que ja va passar el mateix amb la retirada del seu escó el gener d’aquest any. En aquella ocasió, Muro va seguir l’acord de la Junta Electoral Central que suspenia Torra, havent sigut validada prèviament pel Tribunal Suprem.

El grup parlamentari de JxCat s'ha posicionat en la mateixa línia queTorra i ha reclamat a Torrent i la resta de la Mesa que publiquin les resolucions senceres. En un escrit portat al registre de la cambra, s'ha demanat al president del Parlament que destitueixi a Muro per actuar "de manera arbitrària" i ha recordat que "cap precepte" del reglament atorga al secretari "la potestat d'alterar o censurar els acords del ple". 

Eduard Pujol, portaveu de JxCat, ha afirmat que "tot allò que se silenciï és una anomalia" i que no estan "per amplificar la repressió del 155 sinó però defensar la democràcia". També ha volgut recalcar que el Parlament "és sobirà i respon a la voluntat del poble de Catalunya". 

— El més vist —
— Hi té a veure —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —