Pilar Sierra: “Els mesos que ens queden per endavant seran complicats” - Diari de Barcelona

Els cinemes van tancar el 2020 amb les xifres d’espectadors més baixes des que existeixen registres. Només 28 milions de persones van anar als cinemes l’any passat a tota Espanya. Pel que fa a les dades de taquilla, es va facturar un 72,6% menys si ho comparem amb les xifres de 2019. En el cas de Catalunya es va produir una davallada del 85% en el nombre d’espectadors respecte al 2019.
Per parlar d’aquesta situació completament catastròfica i per intentar entreveure quin serà el futur de les sales al territori català, ens hem posat en contacte amb Pilar Sierra, directora del Gremi d’Empresaris de Cinemes de Catalunya. Aquesta entitat agrupa un total de 471 pantalles (56 cinemes) del total de 652 pantalles existents a Catalunya.
Amb les xifres a la mà, Sierra es mostra contundent en conversa amb el Diari de Barcelona: els cinemes no podran resistir un altre any amb un nombre d’espectadors i una recaptació de taquilla tan baixos com els del passat any. “Seria l’hecatombe total”.
Manca de grans estrenes
Un dels desafiaments més importants al que s’hauran d’enfrontar les sales en els pròxims mesos és, segons la directora del Gremi, la manca de grans estrenes. “No hi ha producte, no hi ha pel·lícules per estrenar. S’estrenen pel·lícules que tenen el seu públic, però moltes pel·lícules falten”. Es refereix evidentment a les grans produccions del mercat nord-americà, que per norma general atreuen el gran públic a les sales. La data d’estrena de pel·lícules com No Time to Die, The King’s Man, Fast and Furious, etc. s’ha anat endarrerint d'ençà que va esclatar la pandèmia al març.
Sierra explica que durant els darrers mesos de l’any passat encara hi havia un degoteig d’estrenes que equilibrava la situació, però amb la complicació de la pandèmia i l’enduriment de les restriccions això s’ha frenat: “La pandèmia ha provocat restriccions i les restriccions han provocat falta de títols”. Ara la cartellera està mig buida i només s‘omple amb petites produccions europees i reestrenes que tot i comptar amb el seu públic, no aconseguiran portar un volum tan gran d’espectadors a les sales com les pel·lícules de les majors americanes. Fins ben entrat març no tornarem a veure grans produccions de Hollywood en cartellera, suposadament. Suposadament perquè la nova entrega de James Bond ja ha anunciat un altre endarreriment i és possible que moltes altres propostes segueixin el mateix camí.
A això cal sumar l’estratègia d’algunes productores com Disney o Warner d’estrenar les seves darreres pel·lícules directament a les seves pròpies plataformes, com expliquem aquí al Diari de Barcelona. Segons Sierra, les majors estan prenent aquest tipus de decisions per adaptar-se a les circumstàncies de la pandèmia, però a la llarga les grans produccions de Hollywood tornaran a passar per les sales: “L’exhibició en sales de cinema li dóna més valor a la pel·lícula per a explotacions posteriors. Creiem que això és positiu per a tota la cadena de valor. També per a les plataformes. En una plataforma hi ha tantes pel·lícules que si no la fas rellevant doncs està allà en una estanteria”.
Sobre la qüestió de si estan canviant els hàbits de consum de cinema entre el públic, Sierra és prudent. “Treure conclusions és massa prematur. Fins que no passi la pandèmia no es podrà veure fins a quin punt els interessos dels consumidors han canviat".
L’enduriment de les restriccions no ajuda a pal·liar la situació
Si la manca de grans estrenes ja és un problema greu, l’enduriment de les restriccions per aturar la Covid tampoc ajuda a pal·liar la situació. Decisions com el tancament del comerç els caps de setmana i la clausura dels centres comercials afecten, directament i indirectament, a les sales de cinema. A Catalunya, per exemple, les multisales ubicades als centres comercials han perdut molts espectadors potencials arran del tancament dels comerços i restaurants d’aquests mateixos centres.
Tot i l’enduriment de les restriccions, Sierra no preveu que la Generalitat ordeni tancar els cinemes a curt termini tot i que no descarta cap escenari. "Pot ser dramàtic haver de dir als cinemes que han de tancar i després que tornin a obrir i que hagin d'agafar la dinàmica cada vegada costa més”. Sens dubte, és un escenari que val la pena evitar.
Aquesta suma de factors, la manca d’estrenes, les restriccions creixents i la pandèmia que continua desbocada, ha obligat a molts cinemes a repensar el seu model de negoci. Sierra explica que “els cinemes es van adonar que havien de diversificar els seus serveis fa anys”. Ara amb la pandèmia això s’ha fet encara més visible, però ja era una tendència clara abans que arribés la Covid perquè ja existia molta competència al món de la cultura i de l’oci.
Encara que moltes sales es reinventin, els empresaris es queden sense opcions a curt termini: “Les empreses amb els seus estalvis i endeutant-se de moment estaven aguantant, però no podran aguantar molt més temps”. Els cinemes del grup Cinesa ja no obren dilluns i dimarts i han tancat part de les seves sales de manera temporal. Els cinemes Yelmo també han optat pel tancament. Sierra remarca que es tracta de “decisions temporals donades per les circumstàncies”. “Evidentment les sales de cinema el que volen és estar obertes, però si en algun moment estan decidint tancaments temporals o reducció dels dies de programació és per després poder subsistir”.
Una de les claus per evitar el tancament definitiu de les sales són les ajudes dels òrgans de govern. S’han emès diversos paquets de subvencions al llarg de la pandèmia per ajudar al món de la cultura. Fent una valoració de les ajudes atorgades per la Generalitat, Sierra comenta: “Evidentment que és insuficient, perquè des del març fins al desembre s’han perdut més del 85% dels ingressos de les sales de cinema, però si ho comparem amb altres comunitats autònomes ens hem sentit acompanyats”.
Tot i així, la feina no està acabada: “Els mesos que ens queden per endavant, els següents quatre o cinc mesos, seran complicats. Per la qual cosa, per mantenir les empreses i perquè no hagin de tancar, necessitarem més recolzament públic”.
La situació és vertaderament complexa i incerta per a les sales de cinema. La directora del Gremi d’Empresaris de Cinemes de Catalunya, però, es manté optimista respecte al futur de les sales. Sierra assegura que un cop passi la pandèmia i les grans produccions de Hollywood tornin a exhibir-se a les sales els espectadors tornaran als cinemes. Tot i les males dades del 2020, Sierra ens recorda que es va tancar el 2019 amb les xifres més altes d’espectadors dels últims deu anys i que abans que arribés la pandèmia el negoci funcionava bé a tota Europa. Això només és un sotrac, “ni de lluny és el final de les sales de cinema”.

