Prova pilot al metro de Barcelona per gestionar la densitat de passatgers en pandèmia - Diari de Barcelona

Tecnologia aplicada al transport
Prova pilot al metro de Barcelona per gestionar la densitat de passatgers en pandèmia
Les línies 5 i 4 de són les escollides per aplicar CO-Aps a Barcelona
Barcelona participa des d'aquesta setmana en la prova pilot del projecte Co-Aps, una aplicació que informa de la densitat de passatgers al transport públic per reduir la propagació de la Covid. S'ha posat en marxa a les línies L5 i L4 de metro.
Aquesta iniciativa també s'ha aplicat a altres països com Istanbul, Karditsa i Sofia.
L'aplicació ha estat desenvolupada pel grup de recerca Data Management (DAMA) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i l''spin-off' Sparsity Technologies. Implementa una tecnologia mòbil per recopilar dades d’usuaris anònims en temps real. Les dades permeten saber quina és la densitat al transport i, d'aquesta forma, ajuda a gestionar l'ocupació i dona informació als passatgers per poder prendre decisions informades abans i durant el seu viatge.
Quan s’utilitza Co-Aps, es demana a usuàries i usuaris que proporcionin informació en temps real del transport públic mitjançant diversos jocs, com, per exemple, respondre a preguntes sobre quina ocupació té una estació específica o quin percentatge de passatgers du mascaretes.
Les persones que interactuïn amb l'aplicació podran acumular punts que es podran bescanviar per bitllets de transport públic o descomptes en serveis. Per poder optar a un premi s’han de resoldre com a mínim 10 dels reptes que es plantegen en accedir a l’app.
Juntament amb la informació proporcionada pels passatgers, en aquesta prova pilot s’utilitzaran dades com el pes dels vagons, el nombre de passatgers a les estacions i les dades de fonts multitudinàries proporcionades per TMB, que utilitzarà aquesta informació per planificar la freqüència dels trens.
La prova pilot durarà fins a finals d'any i es realitzarà en diverses estacions centrals de l'L5 i l'L4.
El DAMA coordina el projecte a Barcelona, que es desenvolupa juntament amb Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i altres participants europeus. El projecte Co-Aps està finançat per l’EIT Urban Mobility, una iniciativa de l'Institut Europeu d'Innovació i Tecnologia.

