Rei emèrit
Per Redacció
Publicat el 24 de novembre 2020
Temps de lectura 4 minuts

El rei emèrit va ser accionista de diverses empreses de l'Ibex 35 durant vint anys, tal com desvela El Confidencial. Els moviments de la Fundació Zagatka, una societat instrumental que suposadament s'utilitzava per amagar el cobrament de comissions opaques, tenia accions de grans empreses i bancs espanyols que formaven part de l'Ibex 35.

Segons afirma el mateix El Confidencial, Juan Carlos hauria estat accionista del BBVA, Santander, Iberdrola, ACS, Repsol, Acciona, Ence i Abertis. A més, des de la Fundació Zagatka i a través dels bancs de Credit Suisse i Lombard Odier es van comprar i vendre accions de companyies per xifres milionàries.

Empreses d'altres països

La majoria de les accions que comprava Zagatka pertanyien a empreses espanyoles, però també hi ha moviments borsaris en companyies alemanyes, britàniques, franceses i suïsses. Una compra que es va realitzar durant vint anys, des de la creació fins a quatre anys després de l'abdicació de Joan Carles I.

El 2009, la compra de 13.600 accions de la paperera Endesa per valor de 262.744 euros li van generar importants beneficis dos mesos després de vendre-les per 308.103 euros. Un fet que li va suposar un 17% de rendibilitat i del 126% en termes anual.

Una acció semblant va fer amb un paquet de títols d'Acciona, que la Fundació a nom d'Álvaro Orleans (cosí del rei), va comprar el gener de 2011 i va vendre al mes següent, aconseguint un benefici de 40.000 euros. Per fer-se una idea, en termes anuals suposaria un 286% de rendibilitat. Una estratègia similar va passar al 2012 amb títols d'Iberdrola.

Inversions en grans empreses internacionals

No obstant això, la Fundació Zagatka també realitzava compres a grans empreses internacionals. El 2019 van arribar al compte suís 5,5 milions d'euros d'origen desconegut, dels quals dos milions van invertir en la compra de bons del Banc Europeu d'Inversions i un altre milió i mig en accions de Danone, la petroliera Total i l'energètica alemanya EON.

A la cartera d'inversions de l'emèrit també figura el fons de Global Health de JP Morgan o accions de Henkel, Carlsberg, Bayer o Carrefour. Quan Suïssa va endurir les lleis antiblanqueig i Credit Suïsse va demanar que canviessin de banc, els actius de la fundació superaven els 13 milions d'euros, el 59% del qual eren participacions.

— El més vist —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —