La revetlla de Sant Joan torna a les platges de Barcelona dos anys després - Diari de Barcelona

La nit de Sant Joan i la seva celebració particular han tornat a les platges de Barcelona. Després que l'any passat restessin tancades davant del risc d'un contagi massiu de la covid-19, enguany s'hi ha pogut tornar a sentir música i petards, amb els focs artificials com a teló de fons durant tota la nit. Als voltants de la mitjanit, centenars de persones s’han congregat a peu de sorra, on les guinguetes també estaven obertes i plenes a vessar. A la platja, alguns grups no han mantingut la distància de seguretat ni han fet ús de la mascareta. Per la seva banda, la Guàrdia Urbana ha ‘blindat’ el barri de la Barceloneta amb tanques i cintes per evitar que les persones que anaven o tornaven de la platja el creuessin i molestessin els veïns.
Quan faltaven quinze minuts per les deu de la nit, el dispositiu de la Guàrdia Urbana, que ha destinat 150 agents a la gestió d’aquesta nit, la majoria dels quals a la zona de platges, han acabat de col·locar una cadena de tanques d’un metre d’alçada entre el barri de la Barceloneta i el passeig marítim. L’objectiu era que les persones que volguessin accedir a la platja ho fessin pels dos extrems, i així intentar protegir el descans veïnal. Tot i que diverses persones se les han saltat, la majoria dels que han volgut commemorar la revetlla a les platges de Sant Sebastià, Sant Miquel o la Barceloneta han arribat pel passeig Joan de Borbó i no pel centre del barri marítim.
D’altra banda, malgrat la prohibició de beure alcohol, el seu consum ha estat força generalitzat i no hi ha hagut pràcticament controls a peu de sorra. Alguns dels grups, molts d’ells formats per turistes que vivien la nit de Sant Joan per primer cop a la capital catalana, s’han acabat fusionant i ballant, emulant una imatge que s’ha vist les últimes setmanes tant a les platges de Barcelona com a altres indrets com el Passeig del Born.
De fet, l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha defensat en roda de premsa aquesta setmana que les platges són un lloc "segur i airejat", però que "una cosa és la revetlla i l'altra el descontrol". Colau també va avisar que hi hauria controls de la Guàrdia Urbana per evitar el consum d'alcohol o l'entrada de tendes de campanya i equips de música.
Emoció per la revetlla, però divergència d’opinions sobre la seguretat
Moltes de les persones que han volgut celebrar la nit de Sant Joan a les platges de Barcelona han arribat fa poc temps a la ciutat i, per culpa de la pandèmia, no van poder-hi anar l’any passat. L’Adrián, de 25 anys, ha explicat que va venir fa dos anys d’Astúries i que ha estat un veritable “puntazo” haver escollit commemorar-lo a la Barceloneta.
En Luis Díaz, assegut a una de les guinguetes que estarà oberta fins a les 3.30 hores de la matinada, ha assegurat que amb els seus amics no volien perdre’s aquesta “oportunitat”, i ha valorat que “tot està molt ben organitzat”. A més, ha destacat que és molt millor celebrar-lo a la platja, on estan “més tranquils i segurs” que en una discoteca o un local interior.
En una línia similar, en Cristian Sánchez ha dit que hi ha molt bon ambient i que l’obertura de les platges és “un bon pas” després dels avenços en el ritme de vacunació: “Aprofitant això, hem volgut venir amb un amic per passar-nos-ho bé”, ha afegit. En canvi, la Feyza Olson ha criticat que no se segueixi la normativa anticovid, especialment la distància de seguretat, tot i que ha afirmat que es quedarà a la platja durant tota la nit. En el mateix sentit, l’Alice Tregrand ha dit que volia assistir a la celebració perquè és “molt famosa”, però que li fa “por” que hi hagi “molta gent”.
Tot a punt per als banyistes
Aquest matí, la Guàrdia Urbana i els Mossos d'Esquadra han desallotjat les platges en un operatiu coordinat per tal que els equips de neteja hi poguessin accedir. Tot i que per megafonia s'ha insistit durant la nit que els sorrals es tancarien a les sis, quan ha arribat l'hora milers de persones encara ocupaven les platges. A la de la Barceloneta el desallotjament, que ha transcorregut sense incidents, ha començat a les 6:45 quan una vintena de mossos han escombrat el sorral en direcció Llobregat obligant a marxar els grups de gent que trobaven. En sortir al passeig Marítim, els obligaven a sortir per Joan de Borbó, un dels dos accessos habilitats per evitar que la gent passés per la Barceloneta.
Tot just darrera dels Mossos d'Esquadra, una trentena d'operaris dels serveis de neteja avançaven en una filera recollint a mà els plàstics, ampolles i llaunes que anaven trobant. Seguidament, el torn era dels encarregats de buidar les papereres instal·lades a la sorra i, per últim, el de les màquines garbelladores.
El dispositiu de neteja de les platges de Barcelona ha comptat amb 325 persones i 77 vehicles de servei. En total, s'han instal·lat 2.685 papereres -2.130 d’envasos i 555 de resta- per complementar les que hi ha fixes a la zona, 106 contenidors addicionals i 19 banyeres per a residus -11 per a envasos i 8 per a resta-. Els anys anteriors a la pandèmia després de la revetlla es van recollir prop de 20 tones de residus de les platges de la ciutat.
#BondiaBCN Treballem per minimitzar els efectes de la revetlla a les #platgesBCN. El dispositiu especial que estem duent a terme amb els serveis de neteja permetrà tenir les platges a punt per als banyistes i els visitants al voltant de les 10.00 hores d'avui. pic.twitter.com/3CsgG3Q17C
— Guàrdia Urbana Barcelona (@GUBBarcelona) June 24, 2021
Les platges, el punt de major incidència durant la nit de Sant Joan
Barcelona va decidir obrir totes les seves platges justament per evitar grans aglomeracions en pocs punts de la ciutat. En canvi, les platges de la zona sud de l'àrea metropolitana, com El Prat, Castelldefels, Gavà, Viladecans, Garraf, Sitges o Vilanova, han tancat. Els respectius ajuntaments han optat per seguir la recomanació del Procicat per evitar grans masses de gent.
Segons la Guàrdia Urbana de Barcelona, durant aquesta nit també s’ha comptat amb el suport de 24 informadors, que han treballat entre les 20 h i les 3 h. A més, el cos havia anunciat inspeccions a les guinguetes del litoral i controls preventius d'alcoholèmia i drogues a tota la ciutat. Si no es corregeixen els "mals usos" de les platges vistos els darrers dies, va alertar Colau, s'estudiaran mesures perquè en cap cas el litoral s'associï al "descontrol" ni tampoc s'ompli d'escombraries.

