Santa Claus contra Amazon
Per Lucia Quesada i Maria Vidal
Publicat el 27 de novembre 2020

Ja és un fet. En plena campanya del Black Friday i Nadal, les restriccions de mobilitat, sumades als aforaments en botigues i a la por de moltes persones a contagiar-se del virus en espais públics estan disparant les vendes online. Aquesta tendència, en creixement des de fa anys i que va fer-se encara més notable durant el passat confinament, ha posat en perill d’extinció els establiments de petit comerç. Els negocis locals, ofegats pels tancaments continus i els pocs ingressos que obtenen, lluiten per sobreviure. 

En aquest context de màxima tensió, un grup d'activistes de la Xarxa per la Justícia Climàtica va ocupar ahir la seu d'Amazon a Barcelona com a símbol de protesta per denunciar l'impacte mediambiental de la companyia. A més, amb motiu de la campanya del Black Friday, han criticat la “contínua precarització de les condicions de treball de la seva plantilla”, així com les conseqüències que té l'activitat d'Amazon en el petit comerç local. Sembla que les alcaldesses de París i de Barcelona han trobat un nou aliat. 

El Black Friday francès

El dimarts 17 de novembre, a França, diversos personatges públiques van firmar una petició comprometent-se a no comprar els regals de Nadal a la multinacional estatunidenca. A aquesta iniciativa, que també denunciava l’impacte social, fiscal i ambiental d’Amazon, s’hi van adherir l’alcaldessa de París, Anne Hidalgo, i els alcaldes de Lyon i Grenoble, així com l’ONG Greenpeace i la Confederació de Comerciants de França. 

Però les complicacions pels comerços locals francesos no acaba aquí. Arran de la segona onada per la covid-19, tots ells es troben tancats i no tornaran a obrir fins al pròxim 1 de desembre. És per aquest motiu que federacions de comerços i centres comercials van reclamar al Govern que endarrerís una setmana el seu Black Friday, fins que tots els negocis poguessin estar oberts. Finalment, la versió francesa d’Amazon va accedir a ajornar les seves ofertes fins al 4 de desembre, la nova data oficial pel Black Friday francès. 

Sense tributar a Catalunya 

Els més propers també s’han sumat a la petició de comprar en comerços locals, i així ho va fer Ada Colau en el seu discurs a l'acte de lliurament del Premi de la Fundació Barcelona Comerç del passat dijous. L’alcaldessa de Barcelona va animar als barcelonins i barcelonines a comprar en negocis de barri i no “en Amazon ni en grans plataformes que no sols no tributen, sinó que no aporten cap valor afegit a la ciutat”. 

El primer tinent d'alcalde, Jaume Collboni, va sostenir aquest discurs al·legant que cada compra a Amazon suposa “llevar una oportunitat” al comerç de proximitat i “reforça un model de competència que fa paranys, que no paga tots els impostos que ha de pagar ni al país ni a la ciutat”.

Les dades dels gegants tecnològics

Aquesta acusació de Collboni no es compleix únicament amb Amazon. Es coneix que altres grans tecnològiques mundials, com Google, Apple, Facebook i Microsoft, paguen anualment menys impostos de societats a Espanya malgrat guanyar més que altres empreses. El 2017, per exemple, van declarar uns beneficis nets de 36,3 milions d’euros, però només van abonar a l’administració espanyola 31,7 milions en impostos de societats.

El gegant del comerç electrònic Amazon va defensar-se de totes aquestes acusacions recents afirmant que dona treball a més de 9.500 persones a França i unes altres 9.000 a Espanya. A més, afegeix que bona part d’aquestes últimes treballen a Catalunya. 

— El més vist —
- Comentaris -
- Etiquetes -
— El més vist —