Cervesa
Publicat el 07 d’agost 2020

Són les set de la tarda i la calor comença a afluixar. Res ve més de gust que una birra ben freda en bona companyia. "La feina cada dia m'agrada més". "Aquest cap de setmana pujaré al meu poble, per fi podré desconnectar". "Com va amb la parella?" Entre glop i glop de cervesa, asseguts en una terrassa d'un bar, ens expliquem les darreres novetats del dia a dia, comentem la recent fugida del rei emèrit o ens embarquem en un debat sobre l'última sèrie que hem vist.

Un pla mediterrani que resultaria infal·lible en qualsevol època de l'any, amb la cervesa com a protagonista, s'ha vist compromès a causa de la Covid-19. La primavera confinada va obligar a mantenir tancada l'hostaleria i quan va obrir, ho va fer amb nombroses restriccions. En la "nova normalitat" la majoria de bars i restaurants ja són oberts, però arrosseguen encara el fantasma del confinament i les pèrdues econòmiques i de clientela que els ha suposat. I tenint en compte que gairebé el 70% del consum de la cervesa, en circumstàncies normals, es produeix en l'hostaleria no és d'estranyar que el sector cerveser també sigui un dels més colpejats per la pandèmia de la Covid-19.

Bars tancats a la plaça de la Font (Tarragona)

"El coronavirus ha marcat un abans i un després", explica el propietari del Bar-Restaurant O'Rincón, al barri de la Marina (Sants-Montjuïc). Les taules de la terrassa, tot i que ocupades esporàdicament per alguns clients, han viscut millors moments. "La gent no ve, no hi ha calers. I si Torra diu que la gent s'ha de quedar a casa, la gent s'hi queda. Hem notat un descens general en tot, però la venda de cervesa, que és la beguda que més venem, ha baixat moltíssim", afegeix. 

Una opinió que també comparteixen des de les grans empreses cerveseres. "Sens dubte hem notat una disminució del consum en bars respecte els estius d'anys anteriors. Tant pel tancament en confinament com per les mesures imposades en les diferents fases de desescalada, i en el moment actual amb les limitacions d'aforament, oci nocturn, i tancament de barres entre altres. Això ha produït que el consum en hostaleria hagi disminuït de manera notable", explica la cervesera Moritz al Diari de Barcelona. Moritz és la primera cervesa de la ciutat, elaborada el 1856 entre el Raval i l'Eixample per Louis Moritz.

Tres amics fent una cervesa a La terrassa de Campins (Vallès Oriental)

Cervesa i l'hostaleria: una simbiosi que no ajuda

Els tres mesos de confinament i les recomanacions del Govern de reduir les sortides als supermercats a un cop per setmana, van portar de la mà un augment de les compres d'aliments per emmagatzemar, però també, de les begudes alcohòliques: en especial, de les cerveses.

Segons les dades publicades per part del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, en referència a la última setmana analitzada (del 6 al 12 d'abril del 2020) les compres de cervesa per al consum a la llar van augmentar el 86,5%. Amb el sector de la restauració tancat, els consumidors habituals de cervesa – 8 de cada 10 espanyols - van haver de recórrer als supermercats per tal de poder-ne gaudir a casa seva.

"Durant les primeres setmanes de quarantena, les vendes de Damm en alimentació van augmentar al voltant del 20%", confirmen des de Damm, la cervesa mediterrània per excel·lència. L'empresa es remunta més de 140 anys enrere, quan el mestre cerveser August Kuentzmann Damm, fugint de la guerra francoprussiana, s'instal·là a la costa mediterrània per complir el seu somni: fer cervesa.

La barcelonina Moritz també ha vist créixer el consum de cervesa en establiments d'alimentació, concretament en un 40%. Però l'augment de les vendes en el canal domèstic disten molt dels resultats esperats: és, en definitiva, "un increment que, en cap, cas compensa les pèrdues en hostaleria".


Ara bé, el sector de l'hostaleria representa la majoria de les vendes de cervesa a Espanya, motiu pel qual el tancament de bars i restaurants també ha tingut – i encara té – un impacte molt sever en el sector cerveser; molt lligat a les trobades socials i a la cultura mediterrània. Acostumem a beure cervesa en companyia, juntament amb alguna cosa de menjar i en locals d'hostaleria.

"Això explica que el confinament hagi estat una època dura pel sector, que ha vist caure les seves vendes globals en aproximadament un 40%", manifesta Jacobo Olalla, director general de Cerveceros de España, al Diari de Barcelona. Cerveceros de España, que l'any vinent celebrarà els 100 anys, és una associació que agrupa a la pràctica totalitat de l'elaboració de cervesa a Espanya.

Un grup de d'amics prenent una cervesa en una terrassa de Palamós

En el cas de Mahou San Miguel, companyia cervesera familiar espanyola, líder del sector cerveser a l'Estat, el canal de l'hostaleria representa "el 55% de les vendes i el 70% de la rentabilitat del grup", tal com apuntava el director general de l'empresa, Alberto Rodríguez-Toquero al diari Faro de Vigo.

Així, encara que les vendes en establiments d'alimentació hagin augmentat, no és suficient per a un sector que depèn en gran mesura del consum social. És una realitat que les empreses cerveseres tenen molt present: mentre la situació de la hostaleria no es normalitzi, els nivells previs a la pandèmia no s'assoliran.

Ni turistes ni festes populars

A la lenta recuperació del sector d'hostaleria, on el 20% d'establiments segueixen tancats, s'uneixen factors com la caiguda del turisme internacional o la cancel·lació de festes majors. El passat juliol el govern alemany recomanava als seus ciutadans no viatjar a Catalunya, l'Aragó i Navarra si no era necessari; advertència que arribava després que el Govern del Regne Unit també desaconsellés els viatges no essencials a l'Estat espanyol.

"Justament el Regne Unit, que és el país que més turistes aporta a Espanya, i Alemanya, que és el segon, tenen una gran tradició cervesera, i els seus visitants consumeixen la nostra beguda durant la seva estança aquí. El fet que el turisme internacional no estigui funcionant com altres anys afecta molt negativament a l'hostaleria, i per tant, també a nosaltres", remarca el director de Cerveceros de España. "La situació és especialment dramàtica per a zones com ara Catalunya, Canàries, Balears, Llevant o centres històrics de ciutats com Madrid", afegeix Olalla.

Turistes bevent cervesa

L'estiu és el període en què les empreses cerveseres aconsegueixen les millors xifres. Calor, cervesa i amics són la fórmula ideal d'un bon estiu. Ningú més adient per confirmar-ho que Damm: durant els darrers onze anys els espots de la marca cervesera ens han anunciat l'arribada de l'estiu. Però aquest any, es veuran greument afectats. 

"Tindrà un impacte molt important en bars, hotels i restaurants de tota la costa mediterrània, on Damm té una presència molt destacada, afectant directament a les vendes de cervesa. A hores d'ara, encara és aviat per fer un càlcul de l'impacte que tindrà durant l'estiu però l'any passat, només a Catalunya, van arribar gairebé 3,4 milions de turistes anglesos i alemanys, que aquest any, malauradament, no tindrem", lamenten.

A la reducció del turisme també cal sumar-hi la suspensió o replantejament de nombroses festes populars i festivals, on el consum de cervesa n'és el denominador comú. Gran part dels joves, que acostumen a aprofitar aquestes ocasions per prendre cervesa, s'han vist privats d'aquest tipus d'esdeveniment. I les empreses cerveseres també ho noten. "Quan es decideix suspendre les festes, l'hostaleria es ressent i els consumidors limiten els seus moviments. Surten menys al carrer, i sobretot, l'esperit de celebració absent no convida a consumir", manifesten des de Moritz.

El sector no es rendeix

Tanmateix, les empreses cerveseres no es donen per vençudes i s'han adaptat a les noves circumstàncies, sempre tenint en el punt de mira la reactivació de l'hostaleria. 

En el cas de Moritz, per exemple, han apostat pels canals de venda Delivery, Take Away i ecommerce, per tal d'ajustar-se a aquest nou moment de major consum a la llar. Així mateix, Damm ha consolidat el teletreball per a totes aquelles persones a les quals les seves funcions ho permeten. "Malgrat les dificultats, Damm és una empresa sòlida, amb 144 anys d'història, i en la que la capacitat d'adaptació a nous escenaris és causada per la bona feina feta que s'ha fet en els darrers anys", expliquen des de l'empresa mediterrània.

Paral·lelament, des de de Moritz també afronten la situació amb optimisme. "Moritz com a marca es troba en una situació molt positiva, malgrat les dificultats associades a la Covid-19. En aquests moments d'incertesa, Moritz ha consolidat la seva posició en el consum a la llar amb gairebé 10 punts per sobre de la categoria de Cerveses a Catalunya en el període gener-juny", destaquen des de l'empresa barcelonina.

Així doncs, malgrat els enormes entrebancs causats per la Covid-19, el sector cerveser no es rendeix i afronta el futur amb esperança. De consumidors, a casa o a la terrassa, no en faltaran. Perquè una birra ben freda i en bona companyia sempre ve de gust.

— El més vist —
- Comentaris -
- Etiquetes -
— El més vist —