Digues com menteixes i et diré com ets - Diari de Barcelona
PSICOLOGIA
Digues com menteixes i et diré com ets
Un estudi sobre el comportament humà classifica les persones segons tres perfils: mentiders, tramposos no mentiders i deshonestos radicals

Qui més qui menys, tothom menteix. Però no tothom ho fa de la mateixa manera. Un estudi liderat per investigadors espanyols ha classificat les persones en tres perfils: mentiders, tramposos no mentiders i deshonestos radicals i, dins d'ells, els que porten el seu comportament a l'extrem i els que no.
L’estudi, publicat a la revista Psychological Science, està liderat per un investigador de la Universitat Complutense de Madrid (UCM) i compta amb la participació de la Universitat Autònoma de Madrid, l'Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT) i la Universitat de Harvard.
"Fins ara, per mesurar comportament deshonest, o es mesurava mitjançant tasques amb què els participants podien sospitar i, per tant, no eren molt reals, o amb tasques amb què no podíem saber què feien en realitat i teníem només dades agregades i mitjanes estadístiques", explica David Pascual Ezama, investigador del Departament d'Administració Financera i Comptabilitat de la UCM.
Segons aquest economista, el valor de l'estudi és que aconsegueix "analitzar el comportament real mitjançant la recerca de diversos patrons de comportament diferents molt interessants, que s'intuïen en alguns casos, però que ningú no havia estat capaç de demostrar fins ara".
Dos experiments
Per realitzar la investigació, els científics van dur a terme dos experiments.
En el primer, amb una moneda a blanc o negre. El resultat va permetre classificar els voluntaris en afortunats i desafortunats que deien la veritat; en mentiders (si els sortia negre i deien blanc); en tramposos, però no mentiders (no van parar fins que els va sortir el color blanc que li proporcionava el premi econòmic) i en deshonestos radicals (ni tan sols van intentar tirar i van dir el color blanc).
En el segon experiment, anomenat 'escala de grisos', la mostra havia de tirar un dau i, segons el resultat, obtenien una compensació econòmica.
Aquest joc va permetre dues distincions dins de cada perfil deshonest, en funció de si portaven a l'extrem el seu comportament deshonest o només ho feien en part.
Els mentiders van falsificar el resultat de la tirada i van dir un altre número diferent del que els havia tocat, mentre que els tramposos, per tal d'evitar la mentida, van tirar tantes vegades com van voler fins obtenir el resultat que volien (deien la veritat, però només quan els interessava).

