Museu
Per Emma Zurita i Sergi Moyano
Publicat el 27 de desembre 2020

"Un museu pensat per a la gent de Barcelona, no només per als turistes". Amb aquest repte al davant, una embranzida econòmica de 6 milions d’euros, nous gestors del món audiovisual, 40 empleats i malgrat els entrebancs d’una pandèmia, el Museu de Cera de Barcelona ha reobert les portes aquest desembre. L’antic museu barceloní, datat dels anys setanta del segle passat, estava congelat en el temps: feia més d'una dècada que no s’hi incorporaven nous personatges. Els propietaris de l’exposició pretenen apropar-se a l’estil del Madame Tussauds de Londres, que incorpora contínuament noves figures seguint el ritme de l'actualitat. 

El coronavirus ha interromput molts projectes que s’han vist estroncats. Per a molts sectors, ha suposat un punt d’inflexió; també per al museu. "Vam agafar aquesta societat al febrer i al març ja vam haver de tancar", ens explica Patricia Català, responsable de comunicació del Museu de Cera. Es plantejava una remodelació dividida en tres fases i amb un temps de transició: "Tot i la incertesa per la situació sanitària, hem decidit obrir amb totes les mesures necessàries, perquè en aquest temps que ha estat tancat hem pogut avançar moltíssim".

Però no només això, un dels principals al·licients per avançar la reobertura ha estat la pretensió de participar activament en el procés de reactivació del turisme, amb una nova oferta lúdica i cultural per a la ciutat que pretén contribuir, a més, a revitalitzar la Rambla. Consideren que "és necessari oferir oci en uns temps tan difícils. El Museu és una icona de Barcelona i volem ser una oferta cultural segura per a la ciutadania".

Patricia Català assegura que era "essencial" actualitzar les figures, tot mantenint "personatges clàssics i històrics". La remodelació del Museu s’ha intentat efectuar amb una simbiosi entre portar al museu noves tendències i actualitzar espais que tenen un valor històric important. Un exemple és la sala dels mestres de paraules, la de la ciència o la sala d’homenatge a Catalunya. En aquesta darrera, hi ha des de figures històriques com Guifré el Pilós o Lluís Companys fins a símbols de l’imaginari tradicional com els diables o els castellers.

Tot, acompanyat amb una pantalla gegant amb imatges i cançons de festivitats catalanes com la Patum o Sant Jordi. També s’hi han remodelat alguns espais antics amb el propòsit d’actualitzar el museu i dissenyar un espai lúdic i participatiu.

La tecnologia, eix clau

Una de les novetats del Museu ha estat l’ascensor d’experiència 365 graus, que simula un viatge per Barcelona a vista d’ocell. Segons Català, aquesta és una passa més per oferir als visitants una "experiència completa, immersiva i introduint la tecnologia com una eina complementària". Aquesta introducció de l’audiovisual és un dels principals eixos de la remodelació. 

En part, això s’explica gràcies a l’aposta de Toni Cruz, un dels tres fundadors de La Trinca, exdirector general executiu de la productora Gestmusic i director creatiu del nou Museu de Cera. En aquest sentit, s’ha potenciat la interactivitat amb els visitants i s’ha buscat acompanyar les figures amb escenografia, vídeo, il·luminació i música que, segons la temàtica de la sala, completen l’escenari.

El Museu de la Cera està situat al carrer de la Banca, en un edifici que data de 1867 i que va ser construït per la família Girona. Va acollir les seus de la Companyia General de Crèdit, del Banc de Barcelona i de l'entitat Crèdit i Docks. Ideat per l'arquitecte Elies Rogent, en aquest palauet es guardaven les joies i els diners d’unes quantes famílies burgeses de finals de segle XIX i principis del XX.

Precisament, l’antic ús de l’edifici ha estat beneficiosa per als nous gestors, que han aprofitat l’antiga cambra cuirassada del banc per crear una nova sala. Ara està ocupada pels personatges de la famosa sèrie La Casa de Papel, vestits amb granotes vermelles i caretes de Dalí. 

Escultures que s’adapten als nous temps

Un total de 120 personatges poblen el museu en 28 escenaris diferents. Més de la meitat són nous. Hi destaquen l’activista contra el canvi climàtic Greta Thunberg, Floquet de Neu i la Rosalía, que brilla especialment a la sala dels artistes i cantants. Però sens dubte, la figura més esperada ha estat la de Leo Messi. També s’hi han sumat polítics com Barack Obama i Angela Merkel.

Tot i això, de les 80 noves incorporacions, un 30% de les noves figures encara estan per arribar. Des del Museu de Cera, avancen que al gener n’arribaran algunes, per exemple les estàtues de tres xefs catalans de renom internacional: Jordi Cruz, Carme Ruscalleda i Ferran Adrià.

Els criteris per escollir les noves figures estan marcats, sobretot, per les tendències actuals. «L'important és que estiguin representats tots els sectors i públics de la societat», fixa Patricia Català, i detalla: "Volem apropar-nos als joves, que també han de veure-hi els seus referents", sempre ha intentat fer un museu per a tothom. Alhora, Català anticipa que estan dissenyant fórmules de participació ciutadana en aquesta elecció de figures, que principalment estaràn dirigides a les xarxes socials.

Un procés artístic complex

L’elaboració de cada figura tarda una mitjana de tres mesos. Un procés creatiu que cada artista confecciona a la seva manera. "Treballem amb diferents proveïdors, catalans i d’arreu del món". El reconegut internacionalment Mike Wade, escultor amb més de 30 anys d'experiència format al Madame Tussauds de Londres, s'ha encarregat de “donar vida” a moltes de les noves figures de cera com per exemple King Kong, els Beatles, Johnny Depp i Jack Sparrow.

La majoria de figures es conceben a partir de l’anàlisi de milers de fotos i vídeos de cada personatge. Aquesta és la manera més habitual, ja que sovint resulta complicat fer coincidir en el mateix lloc artista i personatges representats. Tanmateix, segons explica Català, en aquests darrers temps s’ha popularitzat la tècnica de l’escàner, malgrat que no està a l’abast de tots els artistes. Escultures com les dels germans Roca han estat elaborades amb aquesta tècnica més costosa, però amb resultats notablement més precisos.

L’evolució de la tècnica escultòrica

Passejant pel Museu de Cera i contemplant amb deteniment cada figura, s’hi perceben moltes diferències entre les figures més antigues i les més actuals. L’impacte dels pas dels anys ha fet efecte en algunes de les velles escultures que contrasta plausiblement amb el detallisme i l’expressivitat de les noves. Les tècniques artístiques actuals es veuen clarament reflectides en les escultures més recents, les quals presenten un acabat perfeccionat i excel·lent. 

Algunes figures antigues, gestades durant els anys 70 del segle passat, ja no estan a l’abast del públic i han estat retirades de l’exposició. Els motius? El deteriorament pel pas del temps i la poca versemblança als personatges que representen. És per això que els responsables del museu estan investigant diverses opcions sempre amb la finalitat de reutilitzar les peces: "Cedir-les a alguns museus o fins i tot rifar-les en alguna gala benèfica". Tot i això, bona part d’aquestes han estat restaurades i conserven un bon estat de salut.

— El més vist —
- Comentaris -
- Etiquetes -
— El més vist —