Una “X” que es vol fora de l’equació - Diari de Barcelona

Una “X” que es vol fora de l’equació
Canvi de disseny, un cop més d'Elon Musk contra la supervivència de Twitter

Si ets un usuari recurrent, o un addicte com jo, de la xarxa social Twitter (em nego a anomenar-la pel seu nou nom), de ben segur que hauràs trobat milers de tuits en contra dels canvis i el rebranding que està patint. Elon Musk ha disparat contra l’icònic ocell que representava l’aplicació des del 2006 i, al seu lloc, ha col·locat una simple“X”. Un símbol que vol dir moltes coses, però que en aquest cas l’únic que significa és la mort d’una marca que havia aconseguit ser influent arreu del món. L’assassinat de la marca, però, es remunta mesos enrere, poc després que el propietari de Tesla adquirís Twitter l’octubre del 2022.
Musk conquereix Twitter
Després de pagar 44 milions de dòlars i oficialitzar-se com a propietari de la xarxa, Musk va començar amb les transformacions d’aquesta. Uns mesos després, va aparèixer el polèmic Twitter Blue, un sistema de subscripció de l’aplicació. Amb l’excusa de voler millorar l’aplicació, i no pas com un intent de fer més diners, Musk va crear aquest sistema de quotes que presenta una sèrie de beneficis al subscriptor.
Entre aquests es troben: poder penjar vídeos i tuits més llargs, aparèixer millor posicionades pàgines d’altres usuaris o entre les respostes, veure menys publicitat o la possibilitat d’editar els tuits penjats. Ei, i tot això per tan sols uns vuit eurets mensuals, que bé!
\uD83D\uDCF2Twitter Blue empieza a desplegarse en otros países fuera de EEUU.
— Alex \uF8FF (@AlexVicente_) February 3, 2023
\uD83E\uDEF0\uD83C\uDFFDDesde la web, estos son los precios y las funcionalidades que, de momento, ofrece el servicio de pago de Twitter.
¿Os parece suficiente para pagarlo? pic.twitter.com/4fdMh57QYY
L'abril de 2023, la xarxa social va deixar de ser una empresa independent quan va fusionar-se amb la companyia tecnològica Xcorp. D’aquesta manera Musk deixava encara més clares les intencions de ser una “superapp” com WeChat, el gegant xinès que els usuaris utilitzen per gairebé tot en el seu dia a dia: missatgeria, compres, transferències. De fet, el cap de l’empresa ja va mostrar la seva admiració (o hauria de dir intenció de copiar-se?) envers l’aplicació xinesa l’any 2022.
Here is 2022 footage of Elon Musk discussing his plans to use Twitter to \u201Ccopy WeChat\u201D \u2013China\u2019s state surveillance and social credit score system.
— \u200F\u64B\u64B (@politicalplayer) July 24, 2023
Americans don\u2019t accept state interferences
pic.twitter.com/pzH46kmkWM
Passos en fals
A mesura que avançava el seu mandat, Musk ha hagut de refer moltes dels canvis que anava anunciant a causa de la mala rebuda. En un primer anunci, el propietari de la xarxa social va assegurar que a la pestanya 'Per a tu' només apareixerien perfils verificats (és a dir, que paguessin), davant un públic enfadat, va assegurar que també hi apareixerien aquells que seguissis. També va voler limitar els tuits que es poden visualitzar depenent de la verificació del perfil o de si era un nou usuari: 6000 tuits si estàs verificat, 600 si no ho estàs i 300 si t'acabes d'unir a la plataforma. De nou, amb els usuaris treient foc pels queixals, va acabar rectificant i pujant aquest número fins a 10.000 pels verificats, 1000 pels que no i 500 tuits pels nous. Com veieu, això de pensar abans d'actuar no li agrada massa.
Rate limits increasing soon to 8000 for verified, 800 for unverified & 400 for new unverified https://t.co/fuRcJLifTn
— Elon Musk (@elonmusk) July 1, 2023Un altre dels punts que l'onada Musk ha trastocat han estat els propis treballadors de l'empresa. Des que va adquirir l'empresa fins a inicis del 2023, el propietari va reduïr la plantilla de 7500 treballadors a uns 2000. Les persones afectades van mostrar la seva incomprensió davant dels fets ja que no van rebre ni un avís, simplement es van trobar que no podien accedir als serveis.
Mentre, els membres restants van haver de carregar amb el pes d'una renovació gairebé total. Les jornades i el nivell de feina, doncs, va créixer a nivells inabastables, els treballadors es trobaven davant d'un ultimàtum: o acceptaven les noves condicions o marxaven.
Si amb aquests canvis el vaixell de Twitter ja estava molt tocat, ara, amb el redisseny de la marca, ha quedat enfonsat.
Còpia de la còpia
Mentre el propietari de Twitter semblava calar foc a la seva pròpia casa, Zuckerberg va voler entrar en el joc i aprofitar la debilitat per llençar una alternativa als tuits, així va veure la llum 'Threads'. L'aplicació, fortament inspirada (no direm calcada, però gairebé) serveix com a plataforma de microblogging, és a dir per publicar opinions o pensaments. Entre les poques diferències que hi ha destaca que per tenir una conta de Threads cal tenir prèviament un compte d'Instagram, ambdues xarxes socials del gegant Meta. Tot i que va tenir molt èxit al principi, a causa de les seves funcions poc desenvolupades va patir una davallada. Zuckerberg es proposa millorar-la per fer-la una digna de rival d' "X".
Davant les similituds entre els logotips de les dues plataformes, els usuaris imaginen el següent escenari: Musk, que no podia estar-se quiet davant l'amenaça va decidir que si l'havien copiat ell també ho faria (no pot ser menys), així que, llença a la paperera l'antic logotip i agafa com a inspiració el blanc i negre que caracteritza a Threads. Va, ens creurem que no ha estat intencionat...
Que casualidad, la x de Twitter tiene los mismos colores que threads pic.twitter.com/Yhi6t1hkR5
— Fr4nkoss (@Fr4n_07) July 30, 2023
L'última estacada
L'últim moviment que ha dut a terme el multimilionari ha estat el més visual de tots. Ha fet desaparèixer l’ocell, el color blau i tot allò que tingués a veure amb l’antic Twitter, fins i tot ha canviat el botó de “tuitar” (tweet) per “publicar” (post). Musk defensa aquest moviment al·legant que és un canvi necessari per apropar-se a una innovació de la xarxa i que “ja feia temps que s’hauria d’haver canviat”, tal com va dir durant una reunió a TwitterSpace. Els usuaris, però, no ho veuen com un encert (comprensible). Desprendre's de tot el que involucra la marca és un pas que no sembla apropar a Musk a allò que volia: ni més beneficis, ni més usuaris satisfets. De fet, aquests últims han omplert la xarxa de mems i crítiques a la nova imatge: amb raó.
Yo despertando y lo primero que veo es la X de Twitter. pic.twitter.com/89N295vR7Q
— \uD835\uDC03\uD835\uDC22\uD835\uDC1E\uD835\uDC20\uD835\uDC28 \uD835\uDC05\uD835\uDC1E\uD835\uDC2B\uD835\uDC27\uD835\uDC1A\uD835\uDC27\uD835\uDC1D\uD835\uDC28. (@OspinaDiegoF) July 30, 2023
Lo de la X de Twitter https://t.co/WjSjTiv77N pic.twitter.com/VH3DM9JCek
— \uD83E\uDD87 Bat-wittero \uD83C\uDCCF (@Bat_wittero) July 24, 2023
Els usuaris es mantenen fidels
Entre alguns dels comentaris que més es repeteixen, he trobat d'alguns amb els quals concordo i m'han fet especial gràcia: "Els meus avis no han deixat de comptar en pessetes, no deixaré de dir-li Twitter a X" o "Amb Twitter seré com la meva tieta que encara li diu Pryca al Carrefour". Ja estem vivint prou canvis com a societat, només faltava això Sr. Musk!
Todavía cuento en pesetas, voy a llamar X al Twitter.
— Listo Entertainment (@listocomics) July 24, 2023
L'aparença del logotip tampoc s'ha deslliurat de les brometes dels tuitaires, en defensa seva diré que s'hi presta bastant. De veritat s'ha canviat un ocellet moníssim per una icona que podria trobar-se a la capçalera d'una pàgina per a adults? I no em digueu que no ho heu pensat perquè no m'ho crec. Musk ha aconseguit tenir l'atenció de tothom, però... realment val la pena fer-ho així?
Per cert, és graciós el fet que el propietari de la xarxa social ha hagut de robar-li, sense cap compensació per descomptat, el nom d'usuari "@x" a un reconegut fotògraf per poder utilitzar-a ell... no ho sé, potser no toca fer les coses així. En fi, ben aviat veurem si tota aquesta estratègia ha estat una jugada mestra o un error més a afegir a la (inacabable) llista del cap de la plataforma.

