La construcció del nou local avança malgrat la moratòria d’un any de la llicència d’activitat
Per Helena Oset i Pol Valero
Publicat el 29 d’abril 2021

Els veïns del barri de Sant Martí intensifiquen la seva lluita contra la construcció de vint cuines fantasma en una nau situada entre el mercat municipal i edificis d’habitatges. Amb cassolades, manifestacions i talls de carrers expressen el seu rebuig a la instal·lació de les anomenades “cuines fantasma” o dark kitchens, locals dedicats exclusivament a l’elaboració de menjar, que després es reparteix a domicili a través dels riders contractats per Uber, Glovo o Deliveroo. L’Ajuntament de Barcelona ha aturat durant un any l’expedició de llicències per a aquesta activitat, a l’espera de crear una nova normativa que eviti la proliferació descontrolada d’aquests negocis.

El barri es mostra reticent al projecte pel possible impacte negatiu de la macrocuina. “Està al costat dels edificis de veïns i no és normal que una cuina industrial estigui en una zona residencial, hauria d’estar en un polígon industrial”, remarca Paqui Domínguez, resident de Sant Martí. Ningú els va notificar prèviament de la construcció d’aquesta instal·lació i només se’n van assabentar després de parlar amb els operaris que desmuntaven la teulada de la nau. Els veïns temen que l’aglomeració de riders, les olors i la brossa degradin la imatge del barri. “El preu de les nostres assegurances pujarà per estar tan a prop de les cuines de gas, i alhora el valor dels pisos baixarà”, afegeix la Paqui.

Alguns martinencs s’han coordinat a través de les xarxes socials per organitzar cassolades diàries i impedir de manera pacífica que les obres avancin. Es reuneixen cada dijous per informar-se sobre la situació i es mantenen sempre en alerta de si algun operari s’apropa a la nau per baixar immediatament a barrar-li el pas. “Si es tira endavant, pensem que ho tindran difícil per treballar aquí”, sentencia la Paqui. Tanmateix, remarquen que la seva lluita no és contra el model de negoci d’aquest tipus d’empreses, sinó contra la ubicació de les seves instal·lacions.


La resposta del consistori

El 26 de març l’Ajuntament de Barcelona va aprovar la suspensió de llicències d’activitat i obra per a establiments que elaboren plats preparats sense venda al públic ni degustació. “Afegir en aquest moment tan dificultós per al sector una competència de les grans plataformes sense normes seria donar el toc final a molts bars i restaurants de la ciutat”, assegurava el tinent d’alcalde Jaume Collboni. Per això, en els pròxims mesos el consistori té la intenció de regular aquest sector, que fins ara es trobava en un buit legal.

La ubicació de les macrocuines serà un factor clau a tenir en compte. Janet Sanz, regidora d'Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, avançava que caldrà “un pla urbanístic especial per determinar les condicions d’implementació” i “una ordenança per determinar les condicions per obrir aquesta activitat”, alhora que reclamava la complicitat de la Generalitat. Des del Gremi de Restauració de Barcelona s’han mostrat satisfets amb aquesta suspensió. “Estem davant d’un nou model de negoci que la pandèmia ha catapultat; requereix una reflexió serena pel que fa als criteris d’implantació en trama urbana”, opina Roger Pallarols, director de l’entitat.

Un negoci a l’alça

Darrere el projecte de la macrocuina de Sant Martí hi ha l’empresa New Logistics & Industrials Services Esp SL, filial de Cooklane, una companyia impulsada pel fundador d’Uber, Travis Kalanick. A la seva hegemonia en el sector dels repartidors, hi afegiria el control d’una etapa més del procés productiu, l’elaboració de menjar, la qual cosa li permetria reduir despeses.

Legalment, Cooklane compta amb la llicència per construir les 20 cuines a la nau de Sant Martí, tot i no saber del cert si podran exercir la seva activitat allà. L’empresa ja opera a Madrid des de fa uns mesos, i ha impulsat també un projecte de 40 cuines al barri de les Corts de Barcelona. El consistori, però, va aturar-ne la construcció perquè no s’adequava a la llicència sol·licitada. L’empresa no ha volgut comentar la situació amb el Diari de Barcelona.

El fenomen de les macrocuines ha proliferat a Barcelona en paral·lel a l’auge del delivery, tot i que no és cap novetat. Empreses com Coocció o Instamaki fa cinc anys que operen en cuines fantasma a la capital catalana i fins ara havien passat desapercebudes. L’arribada de projectes de gran envergadura com el de Sant Martí o el de les Corts ha fet saltar les alarmes entre els veïns. La pilota és ara a la teulada de l’Ajuntament, que tindrà dotze mesos per establir les bases normatives d’aquest model de negoci.

— El més vist —
- Comentaris -
- Etiquetes -
— El més vist —