Estrella
Publicat el 14 de febrer 2022

“Regala-li un pastís en forma de penis al teu novio. Fuma marihuana amb els teus amics i deixa que un d’ells ho filtri a internet. Treu-te totes les extensions i talla’t els cabells ben curts”. Imagino que això és el que Miley Cyrus, que ja no es penedeix de cap de les seves controvèrsies, li diria a Olivia Rodrigo si es trobessin algun dia. 

Amb l’èxit de la sèrie de Disney Channel, Hannah Montana, la fama de Miley Cyrus es va catapultar quan ella tan sols tenia 13 anys. Des d’aleshores, la jove cantant de Tennessee ha estat sempre al punt de mira de la premsa i d’un públic que li seguia totes les seves passes de ben a prop. Va passar de ser la protagonista de Hannah Montana a ser la protagonista de totes les portades de premsa rosa.  

De polèmica en polèmica va aconseguir desfer-se de la imatge d’estrella Disney i portar com a bandera fer el que li donés la gana. Cansada d’un l’escrutini mil·limètric constant, Cyrus va decidir trencar amb una bola de demolició tot el seu passat i encetar una nova etapa lluny del canal infantil. 

Marcades per Britney Spears

Després de l’èxit del programa Mickey House Club, durant els anys 90, d’on van sortir ni més ni menys que Britney Spears, Christina Aguilera i Justin Timberlake, Disney va tornar a trobar la gallina dels ous d’or. Entre el 2006 i 2008, una nova fornada d’estrelles Disney es va obrir camí, aquesta vegada, la tríada estava conformada per Miley Cyrus, Selena Gomez i Demi Lovato. 

Devoció religiosa, no dir paraulotes i un vestuari molt controlat, són algunes de les consignes més sonades de la factoria Disney. Totes aquestes normes van estar influenciades fortament per la presidència del republicà George Bush (2001-2009) quan els anells de castedat i la idea d’una joventut pura, moralista i cristiana es va tornar a popularitzar entre la societat americana. 

Rita Rakosnik, periodista especialitzada en cultura pop, explica al Diari de Barcelona que les tres estrelles “estaven totalment explotades; van tenir una mediatització de les seves relacions molt bèstia i tenien un estigma fortíssim de ser puritanes".  De fet, quan Miley Cyrus va tenir la seva primera relació sentimental als 17 anys “va haver de quasi demanar perdó per tenir novio”, continua explicant Rakosnik. 

L’inici de la carrera de Cyrus, Gomez i Lovato va coincidir amb la crisi emocional de Britney Spears i això va esdevenir clau. Juan Sanguino, periodista i autor del llibre Cómo hemos cambiado: La transformación de España a través de la cultura pop i BRITNEY: One More time comenta que “Spears es va convertir en una espècie de caputxeta vermella que advertia a les noies joves sobre endinsar-se dins el bosc del show business". 

Tot el món va presenciar com Britney Spears es rapava el cap, i Miley Cyrus, Selena Gomez i Demi Lovato van sentir molt a prop el col·lapse de la cantant. “Cada nova generació de noies Disney incorpora els coneixements de les que han vingut abans, tot i que això no les fa exemptes de cometre els mateixos errors o errors diferents”, afegeix Sanguino. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Miley Cyrus (@mileycyrus)


El terratrèmol Olivia

Encara que sembli una veterana dins la indústria, fa tan sols un any que Olivia Rodrigo va fer les seves primeres passes dins el panorama musical. La seva cançó Drivers license es va convertir en tot un fenomen viral i va aconseguir ser el tema més escoltat a Spotify el 2021. Les seves cançons no paren de sonar per Tik Tok i amb tan sols 18 anys ja acumula un impressionant llistat de premis i rècords.

@livbedumb

 

♬ drivers license - Olivia Rodrigo

Sent la protagonista de la nova sèrie d’èxit de Disney High School Musical: The Musical: The series, Rodrigo va començar a fer-se un lloc dins del canal infantil. Així i tot, el seu camí ha estat molt diferent del les seves predecessores. S’ha volgut ràpidament desmarcar de la imatge de “nena Disney” tenint una carrera independent paral·lela. “La gent sabia que Demi, Selena i Miley eren les noies Disney perquè eren productes de la marca, això no passa en el cas de l’Olivia”, recalca Sanguino.

“Elles tres no van poder fer el que Olivia Rodrigo està fent ara. No van poder explotar al màxim la seva faceta artística fins que no van deixar de treballar per l'empresa, això mostra la gran diferència entre ser una estrella Disney el 2008 i el 2022”, explica Adam Barrera al seu podcast Platinium and Gold with Adam Barrera The Flop on analitza diferents elements de la cultura pop.

A diferència de Cyrus, Gomez i Lovato, Olivia Rodrigo no va firmar amb Hollywood Records, el segell discogràfic de Disney, i és compositora i propietària dels seus màsters. Això vol dir que té un control total del seu contingut artístic, fet poc habitual dins la indústria, on els artistes rarament tenen tots els drets de les seves cançons. 

“Olivia ha après de totes les estrelles pop anteriors. Té uns coneixements que fan que estigui més preparada i alerta”, comenta Rakosnik. La presència de les noves tecnologies també ha estat un factor imprescindible pels nous cantants, que gràcies a les xarxes socials poden tenir un control més directe del seu missatge i del seu discurs polític. "Tot i que potser es perd una mica d'espontaneïtat ofereix també una sensació de més seguretat pels artistes, i Olivia, com a membre de la GenZ, coneix internet i domina molt el tema”, continua declarant Rakosnik. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by President Joe Biden (@potus)

 

El canvi del relat mediàtic: "la otra" ja no és villana

L’auge del feminisme i la conscienciació general sobre la salut mental ha fet que Olivia Rodrigo aterri en un “ecosistema més amable i prudent” on s’està més sensibilitzat en aspectes socials que fa 10 anys ningú es plantejava, detalla Sanguino.

El relat mediàtic entorn d’aquestes estrelles mainstream i les seves vides personals, que sempre desperten molt d’interès, ha tingut “un canvi molt bèstia” continua declarant Sanguino. Això es va demostrar quan va sortir a la llum la història del triangle amorós de Disney d’Olivia Rodrigo, Joshua Bassett (parella on screen i off screen a la sèrie de High School Musical) i Sabrina Carpenter, la nova novia de l’actor. “Si això hagués passat fa 10 anys s’hauria destruït totalment a l’altra noia, li haurien fet slutshaming, li haurien dit lladre de nòvios i destrossa-llars, s’hauria villanitzat totalment la seva figura” comenta el periodista i autor. Tot i que segur que hi haurà gent que encara haurà acceptat aquesta narrativa, “a escala mediàtica no s’ha escrit aquesta història". 

“Olivia Rodrigo pot fer el que fa gràcies a la mainstreamificació del feminisme, però ni això la salva d’un tractament mediàtic misogin”, explica Rakosnik quan comenta la polèmica a les xarxes quan la cantant va portar un vestit escotat a una catifa vermella fa uns mesos.
 


Ha caducat l’estrella Disney?

Amb aquest nou canvi de paradigma, Juan Sanguino afirma que el prototip d’estrella Disney tal com es coneixia abans “ha caducat”.  Tot i que pensa que darrere d’això hi ha una estratègia controlada de Disney que ha perdut influència deliberadament a l’hora de “crear noves celebrities” perquè s’ha decidit apostar per altres parts del conglomerat empresarial com Marvel, Star Wars o plataformes digitals.

El producte que s’ofereix a les masses ha canviat totalment, fins i tot  la manera en com es genera: “Per descomptat que Olivia Rodrigo és un producte, però l’han convertit en aquest a posteriori, és a dir, ella arriba a la discogràfica amb un talent, una cara, una estètica… i l’empresa la llença tal com és ella”, explica Sanguino. Abans el procés no era així, “Disney agafava a una noia que ja era guapa, però la moldejava al seu gust” continua dient el periodista. Rodrigo ja no ha tingut aquesta barrera i la discogràfica “ha aprofitat el que ella ja era per convertir-la en un producte de masses amb un gran equip de marketing darrere".

Tot i els obstacles que s’han anat superant, encara queda “molt camí per fer” i Rakosnik afirma que “si Olivia pot ser així de famosa és perquè és preciosa. Ella té un talent increïble, però encara encaixa molt en uns cànons de bellesa molt concrets i això ha d’anar canviant". 

Haurem d’esperar uns quants anys per imaginar-nos quins consells Olivia Rodrigo li donaria a la propera jove estrella del pop.

— El més vist —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —