-
Per Marina Tovar i Maria Trilla
Publicat el 05 de febrer 2024

La nit dels XVI Premis Gaudí no només ha servit per reconèixer el talent del cinema, i sobretot, de la producció catalana, sinó que ha sigut un altaveu per reivindicar diverses lluites i reclams socials. Des de la importància del cinema català, a la visibilització del plaer femení, passant per la guerra de Gaza. Els guanyadors han aprofitat els seus minuts de discurs per alçar la veu per allò en què creuen.

Aquest to reivindicatiu s'ha anat marcant des de la catifa vermella, on la pregunta més repetida ha sigut sobre la importància que aquesta sigui l'edició amb més pel·lícules catalanes nominades. Les presentadores, Marina Rovira i Ana Polo, creadores del pòdcast "Oye Polo", han iniciat la vetllada amb un discurs humorístic, però amb fortes denúncies socials. "Les coses importants han d'estar subvencionades", han reclamat davant dels representants de la Generalitat.

“És preciós estar aquí celebrant un any de rècord del cinema català amb una xifra de nominats mai vista fins ara”, afegia Polo. Les 25 estatuetes s’han disputat entre 28 produccions catalanes, i cinc més d’europees. Els premis, per tercer any consecutiu, també han mantingut una presència majoritària de dones finalistes, amb un 57%, davant d’un 43% d’homes nominats. 

La guerra de Gaza, el racisme i l'assetjament sexual

Estibaliz Uressola, guanyadora del Gaudí a millor direcció novella pel film 20.000 especies de abejas, ha pujat a l'escenari amb un missatge imponent i molt necessari. "Demano el cessament del foc a Gaza", ha exigit la directora basca. "I vull exigir al nostre govern que aturi la comercialització d'armes amb Israel i qualsevol altre país", ha afegit.

També ha deixat petjades el discurs de l'actriu Yolanda Sey, que ha intervingut en el lliurament dels premis per recordar que les persones negres segueixen molt infravalorades en el cinema. Estancades en papers secundaris i ple d'estereotips, discriminades pel seu color de pell, que impedeix que se'ls contracti per representar a catalans, segons les paraules de Sey.

Les reivindicacions han continuat de la mà de Judith Colell, presidenta de l'Acadèmia del Cinema Català, que ha enumerat tots els problemes que hi ha a la indústria. Ha destacat la denúncia als assetjaments i abusos en el sector del cinema, després que tres dones acusessin el director Carlos Vermut per abús sexual. "El que pateixen les víctimes no ha de ser un secret a veu". Hi ha afegit la importància de treballar en educació i cinema i la precarietat laboral del sector.

Una gala plena d’humor i sentiment

No tots els discursos han mantingut el to seriós, altres guardonats han optat per deixar sortir el seu costat més còmic. L'espectacle de la nit l'ha proporcionat Alfonso de Vilallonga, que ha rebut el Gaudí a millor música original per Robot dreams. Les primeres frases incoherents, el riure que se li escapava ha cobrat sentit quan ha expressat: "Porto un pet impressionant".

D'altres, han utilitzat l'humor amb una mica més d'ironia. Des de les presentadores, fent acudits sobre personatges de la indústria com Santiago Segura a la directora Isabel Coixet, que en rebre el premi a Millor guió adaptat ha començat el seu discurs explicant que no s'havia preparat res, "perquè clar, ja portem unes quantes gales que no ens donen res".

Entre els agraïments, també hi ha hagut moments emotius, guardonats emocionats pel reconeixement, per la pel·lícula i pels seus companys. Una de les escenes amb més sentiments ha sigut la recollida del Premi Gaudí d'Honor a Rosa Vergés. Directora i professora de cinema, l'acadèmia ha reconegut la seva important trajectòria. Vergés ha aprofitat el discurs per parlar de les dones que han fet grans aportacions a la societat, però que han estat ignorades. "Lluiteu molt", ha demanat.

Paraules, reivindicacions i acció

Si d'alguna cosa s'ha parlat en aquesta gala dels Gaudí, ha sigut de tots els canvis que s'han de fer en el cinema, de la discriminació a minories, de la importància de donar suport al cinema en català, de la tolerància zero als assetjaments en la indústria.

A poc a poc, la indústria ha anat evolucionant, amb una major presència femenina, menys tabús a l'hora de tractar temes com la transsexualitat o els abusos, però queda encara molt per recórrer. Utilitzant una plataforma com els Gaudí, davant d'una sala plena d'actors, productors, director i membres del govern, el panorama del cinema català està a l'espera d'evolucionar cap a allò que aquesta s'ha reivindicat.
 

PALMARÈS XVI PREMIS GAUDÍ

Millor pel·lícula

  • Creatura. Dirigida per Elena Martín, escrita per Clara Roquet i Elena Martín i produïda per Ariadna Dot, Jake Cheetham, María Zamora Morcillo, Marta Cruañas, Pau Surís,Stefan Schmitz,Tono Folguera,Oriol Sala-Patau

Millor pel·lícula en llengua no catalana

  • 20.000 especies de abejas. Dirigida i escrita per Estibaliz Urresola Solaguren i produïda per Lara Izaguirre i Valérie Delpierre

Millor pel·lícula documental

  • Mentre siguis tu, l’aquí i ara de Carme Elias. Dirigida i escrita per Claudia Pinto Emperador i produïda per Claudia Pinto Emperador,Óscar Bernàcer, Joana M.Ortueta, Jordi Llorca, Iván Martínez Rufat i Pilar Llorca

Millor pel·lícula d’animació

  • Robot dreams. Dirigida i escrita per Pablo Berger i produïda per Ibon Cormenzana,Ignasi Estapé,Sandra Tapia,Ángel Durández,Pablo Berger,Jérôme Vidal ,Sylvie Pialat i Benoît Quainon

Millor direcció

  • Elena Martín, per Creatura

Millor direcció novella

  • Estibaliz Urresola Solaguren, per 20.000 especies de abejas 

Millor guió original

  • Juan Sebastián Vásquez i Alejandro Rojas, per Upon entry (L’arribada)

Millor guió adaptat

  • Isabel Coixet i Laura Ferrero, per Un amor

Millor protagonista femenina

  • Carolina Yuste, per Saben aquell

Millor protagonista masculí

  • David Verdaguer, per Saben aquell 

Millor direcció de producció

  • Andrés Mellinas, per Creatura

Millor curtmetratge 

  • El bus. Dirigit Sandra Reina, escrit per Sandra Reina i Francisco Menchón i produït per Valérie Delpierre i Jaume Fargas Coll

Millor pel·lícula per a televisió

  • Quico Sabaté, sense destí. Dirigida per Sílvia Quer, escrita per Mireia Llinàs i produïda per Albert Solé i Oriol Sala-Patau

Millor direcció artística

  • Marc Pou, per Saben aquell

Millor muntatge

  • Ariadna Ribas, per Creatura

Millor actriu secundària

  • Clara Segura, per Creatura

Millor actor secundari

  • Alex Brendemühl, per Creatura

Millor interpretació revelació

  • Clàudia Malagelada, per Creatura

Millor música original

  • Alfonso de Vilallonga, per Robot dreams 

Millor fotografia

  • Gina Ferrer, per 20.000 especies de abejas 

Millor vestuari

  • Lala Huete, per Saben aquell

Millor so

  • Xavi Mas, Eduardo Castro i Yasmina Praderas, per Saben aquell

Millors efectes visuals

  • Bernat Aragonés, per La conradors de películas 

Millor maquillatge i perruqueria

  • Caitlin Acheson, Nacho Díaz i Benjamín Pérez, per Saben aquell

Millor pel·lícula europea

  • La sociedad de la nieve de J.A Bayona

Premi especial del públic

  • El maestro que prometió el mar de Patricia Font

 

— El més vist —
— Hi té a veure —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —