[#if caratula??]
    [#if caratula?is_hash]
        [#if caratula.alt??]
            ${caratula.alt}
        [/#if]
    [/#if]
[/#if]
Publicat el 15 de setembre 2020

Estiu del 2006. Un grapat de nens al voltant d'una taula disposats a arribar fins on faci falta arribar per a comprovar una llegenda urbana que circula per platges i piscines: si guanyes el monstre final del castell del món 5 mentre ets petit (usant el bolet blau) el joc et permet accedir al món amagat, el món 7.

El joc era Super New Mario Bros, per a la Nintendo DS, aquella de les dues pantalles. Els nens tenen avui vint-i-tants anys, però no van ser els primers a créixer acompanyats del llauner amb gorra vermella i les seves aventures. Tal dia com avui fa 35 anys sortia a la venda Super Mario Bros, l'original, un joc que marcaria un abans i un després en la indústria dels videojocs.

La companyia que va venir a canviar el joc
"Igual que Cocacola té la seva fórmula secreta, Nintendo va trobar la seva amb el Super Mario Bros del 85". Albert García és Periodista especialitzat en videojocs i professor d'història dels videojocs en la Escola de Noves Tecnologies Interactives (ENTI).

García explica que Super Mario Bros va arribar al món en un moment crític per als videojocs, sobretot a Amèrica del Nord. Els americans semblaven haver-se cansat de jugar i la indústria ho notava. Però el 1985 va arribar una companyia japonesa amb una nova consola, la Nintendo NES, i, amb ella, un nou joc, el Super Mario Bros.

Imatge del Super Mario Bros de 1985 i de la Nintendo NES del mateix any.

“Va ser un èxit descomunal. Si revises una mica els jocs que hi havia abans, la majoria d'ells tenen un fons de pantalla fosc. Mario Bros té un cel blau potentíssim, és icònic. ja et donava a entendre que era diferent a la resta i ràpidament volies continuar jugant”, explica García.

El Super Mario Bros de NES va ser un supervendes: 40 milions d'unitats. Fa tan sols dos mesos, el 10 de juliol, una còpia original precintada del joc es va convertir en el videojoc més car venut en una subhasta pública: 114.000 dòlars.
 


La influència en la indústria
“Super Mario Bros és important perquè és 'El Joc' de plataforma. Encara avui, en el que és jocs de plataformes en 2D, Super Mario Bros és el referent”, comenta García.

A partir del 85, l'univers Mario Bros ha anat evolucionant. A més d'altres jocs també de plataforma com el Super Mario 64 (que va marcar un abans i un després en el desenvolupament de jocs 3D) també van començar a treure un altre tipus de jocs de dinàmiques diferents com el Mario Karts o el Super Mario Party.

“Però malgrat haver-hi centenars de jocs de Mario, són el Super Mario Bros i el Super Mario 64 els més importants per a la història dels videojocs. Super Mario Bros s'estudia a classe en els estudis de vídeo Jocs”, recalca García.

Mario sale de la pantalla
En tot moment David fa la distinció entre videojoc i personatge, perquè, encara que el que nosaltres visualitzem és el petit lampista vermell, aquest ja existia fa 35 anys. La seva primera aparició va ser, amb el nom de Jumpman, l'any 1981 en el videojoc Donkey Kong.

Jumpman al videojoc Donkey Kong de 1981.  Foto: Nintendo

Aquest videojoc va marcar un abans i un després en la indústria, però a partir d'aquí, va ser el personatge el que va aconseguir canviar la imatge que la societat tenia dels videojocs.

“Abans que Mario saltés a la fama l'any 85, Pacman havia creat el concepte de mascota de videojoc, un personatge que representa una companyia. No obstant això va ser fins a l'aparició de Mario que van començar a sorgir mascotes representatives”, explica García.
 


Mario es va convertir en símbol de Nintendo i la companyia va començar a explotar comercialment la imatge del petit lampista i la resta de personatges de l'univers Mario fins al punt que existeixen còmics, pel·lícules, tasses, catifetes de bany, camises, sabates.

Mario apareix on menys t'ho esperes. Aquests dies circula per Tiktok un àudio amb la banda sonora del New Super Mario Bros (2006) que la comunitat Tiktoker utilitza per a explicar històries vàries. 

El futur de Mario
Pel que fa al futur del personatge, Albert García no ho té clar: “és una pregunta interessant, potser els nens d'avui dia prefereixen jocs més actuals com Fornite o League of Legends. Mario ha anat traient jocs, són divertits i sinònim de qualitat, Nintendo és sinònim de qualitat, però pot ser que ells prefereixin tenir els seus propis referents”.

Desconeixent què faran els nens del present i del futur, Nintendo sembla saber bé que Mario viu en els cors de tots els nens d'entre vint i trenta anys. Així ho demostren les accions de la companyia per a celebrar aquest 35 aniversari del seu estendard.

Entre diversos llançaments de jocs per a la Switch (la consola de la companyia amb la franja d'edat més alta: de 25 a 40 anys de mitjana), Nintendo també ha anunciat el llançament d'una consola retro amb el joc original de Mario, que estarà disponible a partir del 13 de novembre per 60€. 

— El més vist —
- Comentaris -
- Etiquetes -
— El més vist —