Xavier Mercadé a l'exposició RockViu.
Per Olma Giró
Publicat el 01 de juny 2021

Esperava que vingués vestit de negre. Ja l'havia vist altres vegades mentre fotografiava algun grup de música, i sempre anava de negre. En Xavier Mercadé és un home discret. Aquesta vegada, però, una camisa amb formes geomètriques blanques i taronges que recorden l'estètica africana trencaven la monotonia del color més fosc de tota la gamma cromàtica.

Enmig de les quatre paraules que intercanviàvem durant els primers minuts de presentació cordial, es van afegir a la conversa dues dones encarregades del manteniment del Palau Robert.

"Aquest dissabte la cua arribava fins als lavabos" apuntava una de les dones. Si més no em va semblar curiosa la forma de mesurar l'èxit d'una exposició. Una exposició que amb 300 fotos —dolorosament escollides pel fet d'haver-ne hagut de deixar moltes enrere— pretén radiografiar l'escena musical del rock català de les últimes quatre dècades a través de les imatges del fotògraf barceloní.

L'exposició es pot veure gratuïtament fins al 29 d'agost

Des de fora la porta arriba el so de Camins de Sopa de Cabra. La imatge és protagonista, però la banda sonora escollida per Manuel Collas que l'acompanya no es queda enrere. Es percep una mena d'omnipresència de DJ d'aires alternatius dels anys vuitanta que punxava en un pub underground.


 

Una de les hemeroteques rockeres més grans de l'Estat

Mercadé començava l'aventura el 1984 a les Cotxeres de Sants amb les fotografies dels concerts d'Ultratruita i El Grito Acusador. En aquell llavors el barceloní publicava en el fanzín Voll-ker, i per no haver de piratejar fotos d'altres va començar a agafar la màquina als concerts per tenir material propi. Una aventura que avui dia encara continua i ja compta amb més d'un milió de fotografies i 14.000 concerts. Una de les hemeroteques fotogràfiques de rock més grans de l'Estat.


El terra d'aquest espai de l'exposició està cobert amb escaletes d'alguns dels 12.000 concerts als quals ha assistit Mercadé

Ara, però, el veterà dels escenaris ha decidit deixar el fossar des d'on fotografia la majoria dels concerts —sovint amb la condició de poder disparar l'objectiu només durant les tres primeres cançons, perdent-se així la part més salvatge i deixada dels artistes— per donar cara i veu a l'exposició RockViu. Una exposició fruit de l'últim número especial d'Enderrock: Enderrock 300: quatre dècades de rock. 300 fotografies de concerts per Xavier Mercadé.
 


"Cada nit és diferent. Encara que sigui el concert més avorrit del món, és diferent perquè ha estat el concert més avorrit del món"


Després d'assistir a més de 14.000 concerts i d'aconseguir que una sola fotografia sigui capaç de descriure l'emoció i l'olor de cada trobada rockera; després d'estar present en concerts com els de The Rolling Stones, Sopa de cabra, Manuel Carrasco, La Gran Pegatina, The White Stripes, Marilyn Manson, Eddie Veger, Sex Pistols, Iggy Pop, Peter Murphy, The Sisters of Mercy, Mark Lanegan, Beyoncé i David Bowie, entre molts altres; Mercadé avui dia assegura que "cada nit és diferent. Encara que sigui el concert més avorrit del món, és diferent perquè ha estat el concert més avorrit del món".

Una feina que l'ha portat a crear un excepcional catàleg de retrats que configuren una de les cròniques més valuoses de l'escenari del rock català dels últims quaranta anys.

El barceloní explica que la càmera ha estat sempre una cuirassa rere la qual la seva timidesa passa desapercebuda perquè el moment demana estar pendent d'altres coses:


Mercadé continua vivint unes aventures que no cessen i que per a ell són un aprenentatge constant que no dubta en compartir si l'ocasió s'escau. És per això que no dubta en afirmar que "el millor concert és el que retrataré avui perquè aplicaré tot el que he après fins al moment a les fotos que estigui disparant".


 

— El més vist —
- Comentaris -
- Etiquetes -
— El més vist —