Candidats
Per Sergi Margalef
Publicat el 25 de maig 2023

Som a la recta final d’una campanya electoral que cita els barcelonins i barcelonines a les urnes el pròxim 28 de maig. Des que es va iniciar el 12 de maig, els candidats i candidates no han parat de dur a terme actes, entrevistes, debats per presentar els seus programes i demanar el vot a la ciutadania.

Aquests tres últims dies (dilluns, dimarts i dimecres) hem seguit i assistit als actes dels quatre principals candidats. Parlem de l’alcaldessa Ada Colau, en Jaume Collboni del PSC, en Xavier Trias, qui ja va ser alcalde en el passat per Junts, i l’Ernest Maragall d’ERC.

Tarda del dilluns 22 de maig

El seguiment comença amb un acte realitzat per Jaume Collboni, alcaldable del Partit dels Socialistes de Catalunya. L’acte de campanya que tenia com a nom “De nou l’Eixample” es va realitzar a la Sala Joan Bordetas (referent de l’activisme veïnal al barri de Sant Antoní) de la Federació d’Entitats Calàbria 66.

Amb una sala plena de gom a gom i al ritme de la cançó de campanya “Bo per Barcelona”, Collboni va estar acompanya de Ferran Pedret, Joan Ramon Riera, Maria Eugènia Gay i Salvador Illa. Entre el públic assistent es trobava l’ex-alcalde Joan Clos.

És rellevant destacar que, tot i quedar com a tercera força al districte de l’Eixample amb 15% dels vots en les últimes eleccions, el 2015 va quedar com a setena força; i des de fa més de 12 anys que els socialistes no tenen regidor a l’Eixample.

Amb unes enquestes que situen a la formació de Collboni com a primera força, Salvador Illa va afirmar que el PSC presentava “l’únic projecte sòlid per a Barcelona”. L’últim a intervenir va ser l’alcaldable, qui va demanar el vot pel canvi i va dir que “els millors anys de Barcelona estan per arribar i serà de la mà del PSC”.

També es va comprometre que en els seus 100 primers dies de mandat trobaria el consens necessari per fer un acord per renovar la Ronda de Sant Antoni, a més de recuperar els jardins interiors d’illa.

L’endemà al matí, Jaume Collboni va assistir al programa Els Matins de TV3.

Matí del dimarts 23 de maig

El dimarts pel migdia, Xavier Trias, amb la marca Trias per Barcelona, va presentar el seu programa d’urbanisme, habitatge i mobilitat. Prèviament, dilluns al matí el candidat havia assistit a Els Matins de TV3.

En uns inicis, l’acte de presentació s’havia de dur a terme als Jardins Rosa Deulofeu, al districte de l’Eixample. Districte que Trias va guanyar el 2015, però el partit va quedar com a quarta força el 2019. Tot i això, per motius meteorològics l’acte es va celebrar a la seu electoral del partit, a Gran Via 681. 

De la mà de Josep Rull, Francina Vila i Damià Calvet van presentar les propostes de la candidatura en matèria d’urbanisme i mobilitat. Gran part de les propostes presentades a la roda de premsa es poden trobar al capítol “Per una Barcelona plena de vida” del programa electoral.

Trias va fer èmfasi en una de les seves frases més repetides per la seva part al llarg de la campanya “que Barcelona sigui capital de Catalunya i capital global”, criticant l’urbanisme “ideològic” basat en el “decreixement” dels darrers vuit anys. Tampoc es va oblidar el canvi climàtic el qual s’ha de fer front “amb sentit comú” i buscant consensos. Afegit a la irrupció de noves tecnologies, les quals han d’ajudar a fer les transformacions que es necessitin.

Una de les reivindicacions més escoltades és el mal estat i gestió de Rodalies i la demanda del seu traspàs a la Generalitat de Catalunya. Una de les problemàtiques mencionades és que la classe mitjana s’està veient expulsada de la ciutat, segons Trias, per la ideologia del govern actual.

Entres les moltes propostes trobem el cobriment de la ronda de Dalt i, en matèria d’habitatge, la col·laboració públicoprivada. En darrer lloc, la candidatura Trias per Barcelona defensa el binomi d’una ecologia sostenible i una economia de qualitat. 

Nit del dimarts 23 de maig

Dimarts a la nit a TV3 es va dur a terme l’últim debat abans de les eleccions, moderat per Laura Rosel i Ariadna Oltra. Els seus participants van ser els alcaldables dels partits que actualment tenen representació al consistori (Ada Colau, Jaume Collboni, Xavier Trias, Ernest Maragall, Anna Grau, Eva Parera i Daniel Sirera).

Amb un elevat nombre d’indecisos el debat podia aclarir certs dubtes, però tot i que es van fer propostes, gran part del temps els candidats van dedicar el temps a atacar i defensar-se. Davant la recta final de la campanya, sens dubte va ser el debat amb el to més pujat i l’interès pel mateix va anar de més a menys.

Segons les últimes enquestes, l’alcaldia sembla que es disputarà entre Ada Colau, Xavier Trias i Jaume Collboni. La primera va acceptar les crítiques, però va defensar el seu model de ciutat; Trias com a ex-alcalde va presentar-se com una persona que sap com gestionar l’ajuntament; i en darrer lloc, Collboni va tenir una actitud dualista, de vegades semblava el cap de l’oposició i altres com a membre del govern.

Pel que fa a Ernest Maragall, tot i no rendir-se, semblava que estava en terra de ningú, ja que la seva representació està pràcticament assegurada, però segons les enquestes està lluny de disputar l’alcaldia.

Tarda del dimecres 24 de maig

L’endemà del debat, tots els candidats van dur actes de campanya. Per exemple, tant Trias com Collboni van fer actes al districte de Sarrià-Sant Gervasi. Districte el qual l’any 2019, la candidatura que va quedar primera va ser per BCN Canvi-Cs; ERC va quedar com a tercera força tan sols a 12 vots de Junts, els Socialistes en quart lloc i els Comuns com a cinquena força.

Però com un servidor no es pot dividir físicament, vaig assistir a actes dels dos principals candidats que encara no havia vist: Ernest Maragall i Ada Colau.

Ernest Maragall dilluns va fer un acte a Sants-Montjuïc acompanyat del President Pere Aragonès i Dolors Bassa, i el dimarts va dur a terme una roda de premsa per EFE. El dimecres es va desplaçar fins a Sant Martí, districte on va quedar segon el 2019, a menys de 500 vots dels comuns.


En aquest acte a Sant Martí, l’alcaldable d’ERC s’ha vist acompanyat d’Oriol Junqueras, Elisenda Alamany, Lourdes Arrando i Joan Ignasi Elena. En la seva intervenció, Oriol Junqueras ha criticat que el PSC i els Comuns hagin volgut convertir a Barcelona en “sucursal al servei dels interessos de La Moncloa”.

Maragall ha repetit el seu missatge “Barcelona té dret a decidir sobre ella mateixa”, i ha advertit que Colau i Collboni volen esborrar l’1 d’octubre i oblidar els 10 anys de mobilitzacions independentistes.

Per últim, però no menys important, Ada Colau el dimecres al matí va assistir a Els Matins de TV3, on ha estat entrevistada i ha afirmat: “Vull prohibir les compravendes especulatives”.

Els Comuns han fet el seu acte central de campanya al centre de la ciutat, Plaça Catalunya. Amb el lema de “Barcelona obre camí”, l’acte s’ha acompanyat amb diversa música com Maria Arnal i El niño de la hipoteca.

Personalitats com Bob Pop (número 38 a la llista) han pujat a l’escenari, i l’alcaldessa s’ha vist acompanyada Jordi Martí, Janet Sanz i Jess Gonzàlez.

En aquest acte s’ha reivindicat el projecte de ciutat que des del 2015 s’ha volgut implementar a Barcelona, i que tot i les pressions i les querelles, la ciutat ara és “més verda, més humana i més solidària”. Colau ha finalitzat dient que “és un honor ser alcaldessa d’aquesta ciutat” i s’ha acomiadat al ritme de “Això sí que és culpa de Colau”.

Últims acte de campanya
·         Ernest Maragall: Acte de campanya a Gràcia el dijous, 25 de maig a les 19h, a la Plaça del Diamant. Acompanyat de Roger Torrent, Tània Verge, Elisenda Alamany i Max Zañartu.
·         Xavier Trias, Barcelona capital cultural el divendres, 26 de maig a les 11h, al carrer Doctor Trueta, 196-198.
·         Jaume Colboni: Acte de fi de campanya el divendres, 26 de maig a les 19h, al pavelló de La Vall d’Hebron. Acompanyat de Pedro Sánchez, José Luis Rodríguez Zapatero, Salvador Illa, Jaume Collboni, Marta Farrés i Lluïsa Moret.
·         Ada Colau: Acte tancament de campanya el divendres, 26 de maig a les 19h, al Parc de Sant Martí. Acompanyada de Yolanda Díaz, Jaume Asens i Jéssica Albiach.
— El més vist —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —