S'acaba l'agost, torna el metro - Diari de Barcelona
TRANSPORT PÚBLIC
S'acaba l'agost, torna el metro
Amb l'arribada del setembre torna la normalitat al servei de l'L5 després d’uns mesos amb talls també a l'L2, L4 i L10N
El metro de Barcelona funciona a partir d’aquest dilluns en tota la seva esplendor. Després d’un estiu amb talls en algunes de les línies, els combois comencen setembre movent-se per tota la xarxa ferroviària sense incidències, oferint servei als usuaris en cada una de les estacions.
Les obres d’aquest estiu a la xarxa han estat promogudes pel Departament de Territori de la Generalitat, a través de la Direcció General d’Infraestructures de Mobilitat (DGIM) i amb el suport també de fons europeus. En el cas de les obres de l'L5, que han tingut la durada més llarga, s’han invertit 16 milions d’euros; en les millores de l'L2, 5,6 milions d’euros; a l'L4, 2,5 milions d’euros i a l'L10N s’ha requerit 1 milió d’euros per a la seva renovació.
L5: Cornellà Centre - Collblanc
La gran protagonista d’aquests talls d’estiu al metro de Barcelona ha estat l'L5 o línia blava, la més jove de totes les que gestiona TMB i que connecta des de Cornellà de Llobregat, el centre de Barcelona fins al districte d’Horta-Guinardó. El tram que TMB ha deixat sense servei des del 25 juny a l’1 de setembre és entre Cornellà Centre i Collblanc, afectant així les localitats de Cornellà, Esplugues i l’Hospitalet de Llobregat.
Tram de l'L5 que ha estat en obres del 25 de juny a l’1 de setembre.
En el traçat de via en obres, s’han implantat noves fixacions antivibratòries entre Cornellà Centre i Gavarra; s’ha renovat la via entre Sant Ildefons i Can Boixeres i s’han instal·lat noves agulles del tipus bretelle. En termes d’accessibilitat, s’ha afegit un recrescut a les andanes de l’estació de Cornellà Centre.
Què és una agulla bretelle?
Les agulles bretelle permeten que un comboi pugui fer un canvi de via i, de retruc, un canvi de sentit instantani. És una tècnica ferroviària molt útil per no haver de tallar per complet la circulació de trens en cas d’alguna incidència a algun tram de via i per incrementar la freqüència de trens. De fet, des d’aquest setembre, circula un tren més a l'L5 en comparació amb els últims mesos, cosa que redueix el temps d’espera a 4 segons.
Operaris instal·len una bretelle just abans d’arribar a una estació. (ACN)
L2: Paral·lel - Sagrada Família
L'L2, coneguda per ser la línia que connecta el centre de Barcelona amb Badalona, va ser una de les línies afectades, ja que el recorregut entre les estacions de Paral·lel i Sagrada Família va quedar fora de servei des del 25 juny fins al 25 d’agost. Les obres a la línia lila van tenir per objectiu reduir les vibracions que ocasiona la circulació dels trens amb la implantació de noves fixacions a la via. La durada d’aquest tall va ser de dos mesos, sent la segona línia que més temps va estar parcialment en obres.
Tram de l'L2 que ha estat en obres del 25 de juny al 25 d’agost.
✅️ Avui hem fet les darreres proves de circulació del tram Paral•lel-Sagrada Família que ha estat en obres aquest estiu.
— TMB (@TMB_Barcelona) August 25, 2024
🚇 L2 reobre en la seva totalitat demà a les 5 AM.
🎞 Us deixem amb un vídeo d'aquestes proves que s'han fet en bona part del traçat ja renovat. #Metrobcn https://t.co/CiwSC5iw0r pic.twitter.com/JixUH85g6Y
L4: Selva de Mar - La Pau
A l'L4 li ha calgut un mes, aproximadament, perquè es duguessin a terme les obres de millora. Aquestes van començar el 27 de juliol, i el 23 d’agost TMB anunciava la normalitat en el servei. El tram entre Selva de Mar i La Pau va quedar aturat per tal de poder realitzar millores en l’accessibilitat i la infraestructura d’aquesta última estació. La Pau, clau per ser l’intercanviador entre l'L4 i l'L2, connectant Badalona amb Barcelona, ara disposa d’un nou ascensor accessible que connectarà amb la via 2 de l’estació, fins ara tancada, per fer créixer el nombre de trens en circulació. Alhora, també a La Pau, s’ha instal·lat una altra agulla bretelle.
L’estiu passat, l'L4 ja va haver de tancar les portes dels seus trens als usuaris entre Bogatell i Verdaguer per tal de poder renovar de manera integral sis quilòmetres de via. Inclús, la línia groga va aturar-se durant la Setmana Santa 2024 per millorar l’accessibilitat a l’estació Ciutadella - Vila Olímpica.
La línia groga és coneguda per oferir mobilitat a la costa de Barcelona, on justament el 22 d’agost es va dur a terme la primera regata de la Copa Amèrica de Vela. En aquest context, no es va poder oferir servei a la Plaça del Mar (Barceloneta) ni a la Platja del Bogatell (Bogatell), els indrets escollits per l’Ajuntament per posar una pantalla gegant on retransmetre les regates, ja que el tall va finalitzar el dia següent.
Tram de l'L4 que ha estat en obres des del 27 de juliol al 23 d’agost.
L10N: La Salut - Gorg
Una part del tram de l'L10N també ha restat tancat aquest estiu, concretament, entre les estacions de La Salut i Gorg. Els usuaris d’aquests dos barris de Badalona han hagut de buscar alternatives de mobilitat ja que, com en altres línies, s’ha renovat la bretelle a aquest tram, que en aquest cas ha ajudat a millorar les condicions de transmissió de vibracions als edificis propers i en el comfort dins els vagons dels trens.
Tram de l'L10N que ha estat en obres des del 5 d’agost al 23 d’agost.
Javier Gómez, responsable de projectes de vies TMB, ha parlat d’una “renovació completa i integral” que ha comportat la “demolició de la llosa de formigó existent de les vies” per instal·lar un aparell de via de les mateixes condicions, però amb fixacions noves d’una “molt baixa rigidesa per reduir la transmissió de vibracions”.
\uD83D\uDEA7 El responsable de projectes de vies de TMB, Javier Gómez, explica quines són les actuacions que s'han dut a terme durant el tall d'aquest estiu al tram entre la Salut i Gorg de l'L10 Nord de #metrobcn.
— TMB (@TMB_Barcelona) August 23, 2024
\u2705 Renovació de la bretelle
\u2705 Noves fixacions per reduir vibracions pic.twitter.com/CYAckgT8D8
L1 i L3, les grans protagonistes d’aquest estiu
L'L1 i L3 han rebut la major part del passatge de les línies en obres aquest estiu, tot i els serveis de busos llançadora que cobrien els trams afectats. Segons TMB, l'L1 ha experimentat un gran augment d’usuaris amb unes 13.000 validacions al dia els mesos de juny, juliol i agost. Amb tot plegat, han estat molts els ciutadans que han hagut de modificar les seves rutes per desplaçar-se per l’àrea metropolitana, per la qual cosa Xavier Flores, CEO de TMB, ha volgut agrair “la paciència de la ciutadania per les obres d’aquest estiu a la xarxa”.
El CEO, juntament amb la presidenta de TMB, Laia Bonet, també ha volgut donar valor a la feina de tots els implicats als talls de línia del metro pel seu “compromís amb la ciutadania i la mobilitat a la ciutat”, que ha permès que les obres finalitzessin en el termini establert i, en el cas de l'L10N, que es normalitzés el servei dos dies abans del previst.