.
.
Publicat el 07 de maig 2022

Es defineixen a ells mateixos com una fàbrica de creació digital i encara no han donat a llum el seu projecte. La Fera és un nou projecte per impulsar i enfortir els continguts audiovisuals en català, i la seva data de naixement oficial és l’1 de juliol. 

Tot i que “l’equip encara és itinerant i s’assembla més a una entitat sense ànim de lucre”, hem parlat amb l’Albert Lloreta, un dels integrants de La Fera, per veure què ens pot avançar sobre el projecte, que compta amb el suport de la Fundació.cat i Òmnium Cultural.


En què consisteix La Fera? 
La idea de La Fera és generar una eina que doni recursos als creadors de contingut en català. Des d’un youtuber, fins a un streamer o algú que fa vídeos a TikTok o Instagram. 

Quin tipus de recursos?
A partir de l’1 de juliol explicarem més coses. Ara per ara et puc dir que tenim el programa embrió: un concurs-llançadora en què s’escolliran tres projectes en català (un podcast, un streamer i un creador de contingut). 

I quin és el premi? 
Els donarem un premi de 2000 €, que és un petit impuls, però l’important és que durant un curs els hi farem un acompanyament amb tallers professionals. Els intentarem donar eines perquè trobin finançament propi, els ajudarem perquè puguin ser autosuficients i sostenibles, i que arribin a més gent. 

Com va néixer el projecte? 
Va sorgir durant la pandèmia. Vèiem que hi havia molta creació en català, molts creadors que feien coses molt interessants, però que tenien la dificultat d’arribar a un públic més massiu. D’altra banda, vèiem que hi havia molta gent que havia estat consumint coses en català i que ja ara no ho feien.

És curiós com quan consumim contingut en anglès i altres idiomes sense gairebé entendre’ls, no hi ha problema. Però quan l’idioma en qüestió és el català sí que molesta. 
És molt típic. Però per què passa això? Perquè encara no hem assumit que el català pot ser una comunitat lingüística molt forta a Internet. Sempre hi ha la qüestió política, que és la catalanofòbia i que sempre hi serà, i qualsevol streamer gran que diu alguna cosa en català ho viu en directe amb els comentaris del xat. 

També hi ha creadors que no parlen català per arribar a més públic. 
Hi ha aquesta idea del fet que Internet afavoreix les llengües grans. És cert que si ets un streamer i optes pel castellà, tindràs 200 vegades més audiència. Sobretot per a aquells que ja s’han fet una audiència en castellà. En canvi, el català pot ser una eina per generar una comunitat potser més petita, però més fidel i més propera; i també pot ser una oportunitat per créixer de pressa. 

Una altra possibilitat és barrejar els dos idiomes. 
I tant. Nosaltres no ens posarem en el contingut que fan, perquè el que volem és impulsar que el català tingui presència. El que fa cada creador, com ho vol fer i quina llengua escull, és el seu territori i cadascú té la seva estratègia. Pot ser que a la que creixis molt prefereixes optar per l'anglès o el castellà; però com a mínim has fet aquest primer pas. 

De fet, el públic català tampoc és tan reduït. 
Exacte. Set milions de persones entenen en català i Rac1 l’escolten cada matí 300.000 persones. Amb una comunitat una mica forta de gent bastant implicada, no et calen 300.000 persones per sostenir un projecte.

A la web diu que els ajudareu a generar més interès comercial. Com? 
Una part important dels ingressos d’un creador de contingut són les campanyes que poden fer amb marques i tal. Una de les coses que volem fer és incentivar que empreses que treballen a Catalunya i institucions que tenen pressupost inverteixin en aquest ecosistema de creadors en català. També amb empreses més petites. 

Per què creieu que el català no ha aterrat tant a l’streaming i, en canvi, sí que ho ha fet a TikTok?
No et sabria dir per què. El món dels streamers és un territori on hi ha molts creadors en català, però plataformes com Twitch no ajuden que siguin descoberts i que creixin. No hi ha un sistema de discoverability, per conèixer un nou streamer has d'anar a la categoria que toca i fer scroll fins a l'infinit cap a baix. En canvi, a TikTok o Youtube l’algoritme fa molta feina per descobrir nous usuaris i creadors en català. 

Canal Malaia és també una plataforma per impulsar creadors de contingut en català. Què us diferencia? 
No ens diferenciem en gran cosa. Ells tenen més un vincle amb creadors concrets que formen part del col·lectiu i algunes de les coses que ens diferencien les anunciarem l'1 de juliol [riu]. El que m’agrada és que tant amb Canal Malaia com amb Creadors TV, Gaming.cat o Valençubers compartim molt perspectiva, idees, intenció de treballar junts i d’aglutinar esforços. En cap cas la idea és competir, sinó tot el contrari.

— El més vist —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —