[#if caratula??]
    [#if caratula?is_hash]
        [#if caratula.alt??]
            ${caratula.alt}
        [/#if]
    [/#if]
[/#if]
Per Gemma Alegrí
Publicat el 03 de novembre 2020

Fins al 2022. Aquest és l’any límit per a la circulació de vehicles amb etiqueta mediambiental B que proposa la ciutat de Barcelona per reduir la taxa de contaminació. La mesura afectaria els cotxes i les motos amb etiqueta groga, és a dir, els dièsel matriculats entre el 2006 i el 2013, i els de gasolina comprats entre el 2000 i el 2006. Les afectacions es tradueixen en un de cada 3 vehicles que es mouen, actualment, pels voltants de la ciutat de Barcelona. Els que en quedarien exempts, però, fins al 2024, serien els vehicles dels residents.

Tot i que “les dates són només una proposta”, així ho especifica el vicepresident de Mobilitat de l’AMB, Antoni Poveda, s’inclouen dins del Pla Metropolità de Mobilitat Urbana 2019-2024. L’objectiu dels pròxims anys és arribar a vetar més vehicles contaminants per disminuir la contaminació de la ciutat a la zona de baixes emissions (ZBE). Després de les restriccions del gener, que van afectar els vehicles sense distintiu mediambiental, aproximadament uns 50.000, la taxa contaminant s’ha mantingut. 

El veto no arribaria de cop, sinó que s’implementaria per fases. El 2022, els residents de la zona de baixes emissions amb vehicle B quedarien exclosos de la prohibició entre setmana, com també els veïns de l’Hospitalet i algunes parts d’Esplugues, entre d’altres. El 2024, la restricció sí que els afectaria, a excepció de vehicles de professionals com les furgonetes de repartiment.

El testimoni dels afectats

Els veïns de l’àrea metropolitana són els afectats davant la mesura. La gran majoria dels que han parlat amb el Diari de Barcelona no veuen amb bons ulls les noves restriccions. 

Adriana Mendo, resident a l’Hospitalet, utilitza el cotxe habitualment i la mesura no li sembla massa apropiada. “Fa poc, molta gent va haver de fer un gran esforç per comprar-se un cotxe nou. Personalment, em vaig comprar un de segona mà pensant que el podria utilitzar durant molts anys i ara em trobo amb això”. En la mateixa línia, s’expressa molesta Cristina Barrachina: “És una mesura surrealista. Em sembla una barbaritat”.

Javier Martín, estudiant, utilitza el cotxe els caps de setmana i explica que les restriccions no l’afecten molt, però considera que s’estan retirant vehicles útils “massa ràpid”. Eduard Serra, també estudiant, hi coincideix. “Els vehicles amb etiqueta B són relativament nous i la gent encara no ha amortitzat la despesa que suposen”, comenta. Tot i assegurar que ella n’és la primera perjudicada, Laura Massanet, defensa la mesura perquè “Barcelona és una ciutat amb una taxa altíssima de contaminació”. En el seu cas, utilitza el cotxe per anar a la universitat.

Coincidència clau

El consens arriba a l’hora de pensar noves propostes per reduir la contaminació de la ciutat. Els afectats estan d’acord en el fet que el transport públic de Barcelona “hauria de millorar, ser més econòmic i més eficient”. També apunten a una millor qualitat i accessibilitat del servei perquè, actualment, comenten que no és “ni còmode, ni apropiat”. Alguns d’ells també pensen que abans de vetar vehicles com cotxes i motos, s’hauria de treballar amb camions, ports, i amb l’aeroport, ja que es considera que són transports i espais molt més contaminants.

— El més vist —
- Comentaris -
- Etiquetes -
— El més vist —