-
Per Marc Cadafalch i Silvana Antonelli
Publicat el 11 de febrer 2024

El darrer dos de febrer van sortir a la venda als EUA les Apple Vision Pro, les ulleres de realitat virtual i augmentada que han omplert les xarxes i que portaran cua. Un producte de tecnologia punta amb un preu que no tots ens podem permetre.

Les xarxes socials s’han anat omplint de vídeos d’usuaris utilitzant-les pel carrer, al metro i fins i tot als restaurants. Una imatge distòpica pròpia d’una pel·lícula futurista. Però això ja no és ni una pel·lícula ni el futur. Això és la realitat (augmentada).

Apple les presenta com a “un revolucionari ordinador espacial que fusiona el contingut digital amb el món físic a la perfecció i permet als usuaris mantenir-se presents i en contacte amb altres persones”. Però és realment un invent que canviarà el món? Canviarà la manera com fem les coses? 

Segons Ulises Cortés, expert en intel·ligència artificial i investigador del Barcelona Supercomputing Center, “les idees no són noves. Moltes companyies han fallat enormement pel preu dels dispositius”. Així i tot, “quan Apple treu un producte al mercat té una integració molt potent. El dia que surtin s’esgotaran”. I remata Cortés: “hi ha molt pocs productes d’Apple que hagin passat al museu dels objectes que mai van funcionar”.

La prominent empresa tecnològica ha travessat les fronteres d’una pantalla tradicional i ofereix una interfície tridimensional operada per controls completament intuïtius: els ulls, les mans i la veu dels usuaris. Dos sensors de profunditat, sis micròfons i dotze càmeres mesuren cada moviment i observen tot el que t’envolta.

 

La nostra privacitat està en risc. O no? Ulises Cortés ens informa del possible perill de breaching: “imagina’t que a través de les ulleres poguessin fer un crack, és a dir, trenquessin la seguretat i capturessin la informació del teu iris. És una identificació única, no te la poden copiar”. Apple, per la seva banda, va publicar les actualitzacions de seguretat i privacitat abans de l’estrena de les Vision Pro. Ara bé, recordem que és un nou tipus de tecnologia i els riscos es materialitzaran a mesura que s’utilitzi.

Encara no hi ha cap legislació que tipifiqui les accions que passen al món virtual. I l’arrel del problema és que s’han començat a vendre tecnologies que encara no estan certificades, cosa que alenteix les regulacions d’aquest tipus de productes. “És com si demà algú posés a la venda cotxes voladors que no estan certificats i la gent els comprés per estalviar-se el trànsit”, diu Cortés, “cosa que portarà un munt de problemes perquè no estan certificats”. Teòricament, el tractament de les dades (tant personals com d’altres) s'empara sota el tractament de la UE, però la regulació es difumina un cop fora de la zona euro. 

Les Vision Pro són un pas més cap a una societat ultraconnectada. Però arribarà el moment en què substitueixin els telèfons mòbils? El noi que treballa al metro de Nova York amb les ulleres pot ser el primer de molts? “Jo espero que no”, conclou Cortés, “jo prefereixo una interacció amb el món real, però cada vegada hi ha més gent que prefereix interaccions amb móns virtuals. Tot dependrà de la seva penetració a la vida”.


 

— El més vist —
- Etiquetes -
- Comentaris -
— El més vist —