AriadnaGil
Per EFE
Publicat el 10 de juny 2021

En els últims anys ha estat més bolcada al teatre i en una sèrie rodada a Mèxic, però Ariadna Gil (Barcelona, 1969) torna al cinema espanyol amb Solo una vez, una pel·lícula que aborda el tema de la violència masclista i com pot resultar de difícil reconèixer-se com a maltractador i com a víctima. "Reconèixer el maltractament de vegades és complicat, en aquest cas es tracta d'una parella de classe social mitjana-alta, amb estudis, ells mateixos no es veuen en el perfil, però no hi ha perfil per als maltractaments, toca tots els estaments socials", diu a EFE l'actriu catalana.

La pel·lícula, dirigida per Guillermo Ríos, és l'adaptació d'una obra de teatre de Marta Buchaca, autora també de Litus, un altre text teatral portat al cinema i que abordava un tema igualment espinós com era el suïcidi, en tots dos casos a iniciativa del productor Eduardo Campoy.


L'anterior treball cinematogràfic de Gil va ser una pel·lícula romanesa, Parking (2019), rodada a Espanya, això sí, i abans d'això el film bèl·lic Zona hostil (2017), el seu primer protagonista en gairebé una dècada. A Solo una vez es fica en la pell de la Laura, una psicòloga del servei d'atenció a les dones que sofreixen violència de gènere i que porta el cas de la parella protagonista, interpretada per Álex García i Silvia Alonso.

"Ha estat molt interessant intentar entendre el paper d'aquestes professionals que han de bregar amb aquests homes i dones i aconseguir crear aquesta confiança per poder fer que es reconeguin en el que els està passant", sosté.

Una reflexió sobre la violència

Per preparar el paper, va parlar amb professionals que es dediquen a això. "Pel que em van explicar, la majoria van obligats, no volen ser aquí i neguen el que han fet, rebutgen el tractament pel qual han de passar moltes vegades per evitar la presó... És un treball brutal, he sentit una grandíssima admiració per les persones que es dediquen a això.

La trama, portada al terreny del thriller psicològic, ja que l'espectador tampoc sap ben bé què va succeir fins a ben avançada la història, es tanca en un cercle amb un quart personatge, un antic pacient que assetja la psicòloga des de fa setmanes i que posa a prova la seva professionalitat.

"Ella està sotmesa a una tensió que li fa perdre l'equilibri; en sentir-se amenaçada greument perd una mica el seu lloc neutral, aquella professionalitat i la distància que ha de tenir, la qual cosa et fa reflexionar sobre la violència, és un tema molt complex", diu.

L'actriu de films com Belle Epoque (1992), El laberinto del fauno (2006) o Alatriste (2006) recorda que diumenge passat es va registrar a Madrid un nou cas de violència masclista amb una víctima mortal, la número 17 en el que va d'any i la novena des del 9 de maig, quan es va aixecar l'estat d'alarma.
"És clar que encara no fem prou i cal fer més", subratlla, "això és una pel·lícula de ficció, però si a algú li pot fer pensar o reconèixer-se, doncs tot ajuda".

Una història de ficció

Buchaca, autora de l'obra teatral i coguionista del film, confirma que la història, encara que documentada i ancorada en la realitat, és ficció. "Estant feliçment casada em vaig plantejar què passaria si un dia el meu marit em pegués, si jo fes alguna cosa i ell em pegués perquè perdia els nervis", explica a EFE, "a partir d'aquí escric una història que no té res a veure amb el meu marit i amb mi".

Una de les primeres coses que li va quedar clar en començar a documentar-se és que "és impossible que en una relació sana hi hagi una agressió física, perquè és l'últim esglaó de la piràmide de la violència".

Buchaca considera que estem en "l'onada del #metoo" i és moment de revisar-nos. "La pel·lícula parla d'això, el personatge d'Alex García no és conscient de ser violent", subratlla. Ella tampoc es reconeix en l'estereotip, es veu com una persona "culta, potent".

La pel·lícula arribarà als cinemes demà, després de la seva presentació en el passat Barcelona Film Fest.

Entrevista de Magdalena Tsanis.

— El més vist —
- Comentaris -
- Etiquetes -
— El més vist —