[#if caratula??]
    [#if caratula?is_hash]
        [#if caratula.alt??]
            ${caratula.alt}
        [/#if]
    [/#if]
[/#if]
Publicat el 04 d’octubre 2020

Una reivindicació clara: "Prou precarització laboral"; i amb un destinatari directe, l'Ajuntament de Barcelona. Aquesta és la protesta que han engegat des de fa unes setmanes els treballadors del Servei d'Inserció Social (SIS), el servei municipal encarregat d'atendre i millorar les condicions de vida de les persones sense llar de la ciutat. En concret, el reclam neix de l'Equip de Medi Obert del SIS (SISMO), destinat de l'atenció directa al carrer, a través d'equips de detecció i d'atenció a tota la ciutat de Barcelona i a l'Aeroport. Un col·lectiu que és molt visible als nostres carrers, però que se sent com a gran oblidat per part de l'administració. 

Una demanda que s'engloba en el context de la publicació el passat 3 de setembre del nou plec del Servei d'Atenció Social al Sensellarisme a l'Espai Públic (SASSEP) per part de l'Ajuntament de Barcelona. Un servei de nova formació fruit de fusionar-ne dos (el SISMO —que es deslligaria del SIS— i l'OPAI) el qual, segons els treballadors, no tan sols perpetuarà les queixes que venen denunciant sinó que en fomentarà de noves i més greus. 

"El nou plec té unes condicions en les quals no hi ha cap millora laboral, sinó tot el contrari: unes funcions desproporcionades, uns horaris molt extensos —en alguns casos fins a les tres de la matinada—, unes tasques més exigents i, en global, unes funcions laborals molt pèssimes. A més ens fusionen amb un altre servei que té unes condicions laborals sobre conveni", comenta Montse Piñol, treballadora i vocal del SISMO. 

A aquesta situació, s'hi ha d'afegir el fet que la plantilla del SISMO —formada per uns 30 treballadors— no està organitzada com a funcionariat, sinó que són treballadors d'una empresa externalitzada per l'Ajuntament de Barcelona, durant els últims anys: la multinacional ASISPA. Una posició que, segons Piñol, ha estat utilitzada com a pretext per part de l'ens municipal. "Des de l'Ajuntament tiren pilotes fora. Ens diuen que un cop se sàpiga l'empresa que gestionarà el nou servei negociem i batallem amb ella. No ens han donat altra solució fins al moment". 

 

Amb la finalitat de millorar aquestes condicions laborals, els treballadors del servei han iniciat una campanya de protesta, amb l'objectiu de donar a conèixer la problemàtica a la ciutadania i treballar perquè quan el canvi de servei sigui efectiu —programat per l'1 de desembre— l'empresa que el gestioni i l'Ajuntament tinguin coneixement de la situació. Així, des de fa prop d'un mes, la pancarta amb el lema "Ajuntament: stop precarietat laboral, stop desigualtat salarial" està col·locada a la façana de la seu del Servei d'Inserció Social, al Passeig de Pujades de la ciutat barcelonina

Tot i això, des del col·lectiu de treballadors afirmen tenir "poca esperança", ja que "l'experiència recent ens ho diu així". El fet és que fa pocs mesos un servei proper (SISFAM) ja va patir una situació semblant, amb un nou conveni i un nou plec, i les condicions laborals van anar a pitjor. "El servei l'ha estat gestionant una empresa multinacional que no té relació ni amb Barcelona, ni amb Catalunya, ni entén el context que es viu aquí. És tot molt fred", comenta Montse Piñol. Tot i això, els treballadors asseguren que continuaran lluitant: "Tenim l'avantatge que estem tots molt units i no ens aturarem". 


Si des del vostre balcó veieu dibuixos, pancartes, banderes interessants als balcons veïns, no ho dubteu i feu-nos-els arribar. Podeu fer-ho a través de les nostres xarxes socials (Twitter, Instagram i Facebook) o per correu electrònic (diaridebarcelona@upf.edu).

 

— El més vist —
- Comentaris -
- Etiquetes -
— El més vist —